vrijdag, mei 3, 2024
Home Blog Pagina 4

Franse toerist in cel vanwege meenemen 4500 jaar oud ‘souvenir’ uit Egypte

0

Wat een droomreis naar Egypte moest worden veranderde in een nachtmerrie voor een Franse toeriste. Zij werd door de douane en autoriteiten beschuldigd van het proberen te smokkelen van een 4500 jaar oud beeldje mee naar huis.

De toeriste werd aangehouden op de luchthaven vanwege een beeldje dat zij had gekocht in de winkelgalerij van een luxe hotel. De 56-jarige vrouw werd op het vliegveld van Luxor gearresteerd en acht dagen lang vastgehouden op een politiebureau. Vervolgens werd zij aangeklaagd voor het bezit en de handel in oudheden.

Na tien dagen vakantie in Egypte, stond de Franse vrouw op het punt om vanuit het vliegveld van Luxor naar huis te vliegen. Tijdens de veiligheidscontroles werden haar koffers door röntgenapparatuur gehaald en het douanepersoneel stuitte op iets opmerkelijks. Het was een klein beeldje waarvan experts, geraadpleegd door de douane, concludeerden dat het geen kopie van een origineel was, maar een 4.500 jaar oud object.

Tijdens het onderzoek was de belangrijkste vraag of de toeriste bewust als souvenir een 4.500 jaar oud beeldje had gekocht. De vrouw zelf stelde het beeldje voor 250 euro te hebben gekocht in een kunstgalerij in het Winter Palace Hotel. “Ik was erg aangetrokken door dit object, een klein figuur gekleed in een lendendoek, zittend, met zijn handen op zijn knieën. Ik had geen idee dat het mij zoveel ongeluk zou brengen,” vertelde ze aan de Franse krant Le Figaro.

Twee dagen later verscheen Nathalie voor een Franstalige rechter. Om aan te tonen dat het beeld wel degelijk een kopie was, werd de galeriehouder opgeroepen om het adres van de werkplaats te geven waar soortgelijke modellen in de schappen stonden. De rechter besloot de procedure te staken, maar verleende de toeriste nog geen formele vrijspraak. Uiteindelijk zorgde de bemiddeling van de Franse ambassadeur in Caïro ervoor dat zij op een vliegtuig naar Parijs werd gezet. “Voor zover ik begrijp, is mij levenslang de toegang tot het land ontzegd,” vertelde de vrouw aan de krant.

Vulkaantoerisme op IJsland: dit moet je weten

0

Recente vulkanische activiteit in IJsland, die al maanden aanhoudt, concentreert zich rond het Reykjanes-schiereiland, dicht bij Reykjavík in het zuidwesten van het land. De IJslandse autoriteiten constateren dat er een ‘vulkaantoerisme’ is ontstaan.

‘Vulkaantoeristen’ zijn sindsdien naar het gebied getrokken in de hoop een glimp van de lava op te vangen. De IJslandse politie waarschuwde mensen echter om “vier keer na te denken” voordat ze dichtbij de locaties proberen te komen, nadat een uitgeputte wandelaar per helikopter gered moest worden.

Vulkanen zijn onvoorspelbaar, en hoewel het moeilijk is om definitieve voorspellingen te doen, is de consensus onder vulkanologen dat de huidige periode van vulkanische activiteit nog vele jaren, zo niet decennia, kan voortduren, aldus Dr. Robin Andrews, vulkanoloog. Het bestuderen van systemen zonder een centrale vulkaan blijft een oppassen geblazen.

Na meerdere aardbevingen begon eind 2023 een reeks uitbarstingen met een explosie langs een 4 kilometer lange scheur, die lava enkele kilometers ten noordoosten van het vissersdorp Grindavík de lucht in slingerde. Kort daarna volgde een andere uitbarsting. Een nieuwe scheur nabij Sýlingarfell, ten noordoosten van Grindavík, stoot lava en rook uit.

De nabijgelegen Blue Lagoon, de populairste attractie van het land, sloot meerdere keren vanwege risico’s. Reykjavík en de internationale luchthaven bleven wel gewoon open. Sterker nog, sommige vliegtuigpassagiers die over de uitbarstingslocaties vlogen, werden getrakteerd op spectaculaire taferelen vanuit de lucht.

 

Curaçao worstelt met zorgelijke trend: toeristen mikpunt van overvallen

0

Curaçao worstelt met een probleem voor het toerisme. Afgelopen jaar werden liefst 68 toeristen het slachtoffer van een overval, wat slecht afstraalt op het imago van het eiland. 

Deze trend baart zorgen over de veiligheid van bezoekers op het eiland. De cijfers werden onthuld door parlementslid Ramon Yung van de MFK partij, die de aandacht vestigde op de veiligheidstoestand op het eiland. Daarnaast hebben 215 lokale bewoners ook melding gemaakt van berovingen, wat het totale aantal aangiftes op 283 brengt.

De meerderheid van deze incidenten onder toeristen vond plaats in bekende toeristische locaties zoals Bapor Kibra, Bullenbaai, Penstraat, Skaloweg, Pietermaai en Bredestraat Otrobanda. Deze plekken zijn jaarlijks de bestemming voor een groot aantal bezoekers en vormen een belangrijk onderdeel van de toeristische industrie van het eiland.

De berichtgeving over berovingen in 2023 is onderdeel van een algemene trend van criminaliteit op Curaçao. Yung deelde een overzicht van criminaliteitsstatistieken over de afgelopen jaren, waaruit blijkt dat, hoewel het aantal moorden sinds 2017 is gedaald, het aantal berovingen schommelt. In 2017 werden er 482 berovingen geregistreerd, een cijfer dat in de volgende jaren op en neer ging, met 169 incidenten in het afgelopen jaar.

Yung benadrukt het cruciale belang van preventie en gerichte actie om de veiligheid van zowel inwoners als bezoekers te verbeteren. De zorgen over de veiligheid van toeristen zijn niet nieuw. Er was al eerder opgemerkt dat er een tekort is aan handhaving en veiligheid in sommige toeristische gebieden, meldt Curacao.nu.

Luchtvaartmaatschappij gaat passagiers wegen voor vertrek

De Finse luchtvaartmaatschappij Finnair zet een opmerkelijke stap. De airline gaat op de luchthaven in Helsinki passagiers vrijwillig vragen zich te laten wegen voordat ze aan boord gaan. 

Dit initiatief helpt luchtvaartmaatschappijen om het vertrekgewicht van een vliegtuig nauwkeuriger te berekenen en daarmee de benodigde brandstof. Normaal gesproken baseren luchtvaartmaatschappijen zich op een standaard gemiddeld gewicht per passagier, hoewel bekend is dat dit gemiddelde door de jaren heen wijzigt en ook per land verschilt. Door passagiers op vrijwillige basis te wegen voor vertrek, krijgen maatschappijen een accurater beeld van het gemiddelde passagiersgewicht, wat essentieel is om te voorkomen dat vliegtuigen met te veel gewicht opstijgen.

Binnen enkele dagen hebben al 600 passagiers deelgenomen aan deze gewichtsproef. De verzamelde gegevens worden door Finnair overgedragen aan de transportautoriteit Traficom, die deze zal gebruiken om een nieuw gemiddeld gewicht vast te stellen. Finnair benadrukt dat passagiers met een hoger gewicht niet worden benadeeld, niet extra hoeven te betalen en dat er discreet met de informatie wordt omgesprongen.

Nieuw is het wegen van passagiers overigens niet. In Nieuw-Zeeland, maar ook in andere landen, worden dergelijke gewichtsproeven regelmatig uitgevoerd om de gemiddelde gewichten actueel te houden. In Europa was het tot voorheen echter wat ongebruikelijk.

Sterke stijging van aantal passagiers in 2023 op Nederlandse luchthavens

De vijf grootste Nederlandse luchthavens hebben in 2023 veel meer reizigers bediend dan een jaar eerder. In totaal waren er 71,3 miljoen passagiers die van en naar Nederland vlogen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Dat is een stijging van meer dan 16% ten opzichte van het voorgaande jaar. Volgens het CBS waren er bijna 506.000 commerciële vluchten, wat neerkomt op een toename van 9% ten opzichte van 2022.

Opvallend is de groei van Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport, die beide een hoger aantal passagiers zagen in 2023 dan in 2022 maar ook dan 2019, het jaar voor het uitbreken van de coronapandemie. Eindhoven behield zijn positie als de tweede grootste Nederlandse luchthaven voor passagiersvervoer met bijna 6,9 miljoen reizigers, terwijl Rotterdam 2,2 miljoen passagiers verwelkomde.

De meest populaire vliegroute in 2023 was tussen Nederland en Barcelona, El Prat, met 1,8 miljoen reizigers, gevolgd door Londen Heathrow, die in 2022 en 2023 respectievelijk 1,1 miljoen en 1,4 miljoen passagiers trok.

Er was er vorig jaar een toename in de bezettingsgraad van passagiersvluchten; in 2023 was gemiddeld 79% van de vliegtuigstoelen bezet, een verbetering ten opzichte van de 76% in 2022, maar nog steeds iets lager dan de 81% in 2019.

 

Transavia: voortaan betalen voor meenemen handbagage

0

Gratis handbagage meenemen is bij Transavia definitief verleden tijd. De luchtvaartmaatschappij voert per 3 april 2024 in dat voor handbagage die te groot is om onder de stoel te plaatsen betaald moet worden.

Het tarief voor deze handbagage zal in eerste instantie 10 euro per bagagestuk bedragen. Volgens Transavia is dit nodig als reactie op overvolle bagagecompartimenten en daarmee samenhangende vertragingen. De luchtvaartmaatschappij benadrukt dat de extra inkomsten ook nodig zijn vanwege stijgende kosten, waaronder uitgaven voor uitstootrechten en onderhoud.

Met deze stap volgt Transavia andere budgetmaatschappijen zoals Ryanair en EasyJet, die eerder al restricties oplegden aan gratis mee te nemen rolkoffers en bagage. De verandering onderstreept nog maar eens de wirwar in handbagageregels bij verschillende budgetluchtvaartmaatschappijen, wat vaak tot extra kosten én onduidelijkheid voor de reiziger leidt. De Europese Commissie overweegt deze regels gelijk te trekken om duidelijkheid te scheppen voor passagiers.

Transavia’s nieuwe beleid staat toe dat enkel handbagage die lichter is dan 10 kilo en past onder de stoel, gratis mee aan boord mag. Voor andere handbagagestukken geldt een starttarief van 10 euro per enkele reis, met de mogelijkheid dat dit bedrag verhoogd wordt als blijkt dat passagiers nog steeds te veel bagage meenemen. Vanzelfsprekend gelden ook de maximale afmetingen van handbagagekoffers en – tassen.

Grote bezorgdheid bij krokusvakantie wintersporters door rap smeltende sneeuw

0

Temperaturen die oplopen tot 10 à 15 graden Celsius zorgen ervoor dat in populaire wintersportgebieden de aanwezige sneeuw letterlijk als sneeuw voor de zon wegsmelt. Het bederft niet alleen voor de ski-ervaring, maar leidt ook tot een toename in wintersportgerelateerde ongevallen, zoals beenbreuken, zo merkt alarmcentrale Eurocross op tegen het AD.

En dat terwijl dit wintersportseizoen nog wel zo’n veelbelovende start kende met vroege sneeuwval eind oktober, wat resulteerde in een dik sneeuwdek in heel Oostenrijk. Echter, door een plotse weersverandering zijn de temperaturen aanzienlijk gestegen, wat leidt tot een versnelde smelting van de sneeuw, vooral in lagere gebieden en populaire wintersportplaatsen zoals Gerlos en regio’s in Tirol en Salzburgerland.

Deze ongewoon hoge temperaturen hebben zelfs geleid tot de annulering van wereldbekerwedstrijden in Chamonix en Garmisch-Partenkirchen, aangezien de veiligheid van de pistes niet meer gegarandeerd kan worden. Het weerbeeld lijkt voorlopig niet te verbeteren, met voorspellingen van aanhoudend zacht weer en weinig sneeuwval, wat de situatie in veel Italiaanse skigebieden nog verergerd.

Hoewel de situatie er momenteel niet rooskleurig uitziet, is er nog steeds hoop dat de condities voor wintersporters kan verbeteren richting de krokusvakantie, met name in hoger gelegen gebieden.

Lelystad Airport definitief niet open als vakantievliegveld, reisbranche teleurgesteld

Het plan om Lelystad Airport te openen als luchthaven ter ontlasting van Schiphol hangt aan een bijzonder dun draadje. In de Tweede Kamer was er een meerderheid voor een motie van de Partij voor de Dieren, gesteund door meerdere partijen, waaronder NSC, CDA en BBB, die aanbeveelt het vliegveld niet in gebruik te nemen voor commerciële doeleinden.

Frank Oostdam, voorzitter van de ANVR, uitte zijn diepe teleurstelling over deze beslissing in een gesprek met BNR. Hij benadrukte dat de aangenomen motie, die tot stand kwam ondanks dat het onderwerp eerder ‘controversieel’ was verklaard door de Kamer, een verlies betekent voor de belastingbetalers. Oostdam schat dat er al 250 miljoen euro in Lelystad Airport is geïnvesteerd, naast de jaarlijkse onderhoudskosten, en noemt de situatie een voorbeeld van ‘pure kapitaalvernietiging’.

Oostdam wees ook op de gevolgen voor de omwonenden van Schiphol, die gehoopt hadden op verlichting door de inzet van Lelystad Airport als overloopluchthaven. Hij beoordeelt de beslissing als ‘fout’ en vreest dat het de discussies over de verduurzaming van de luchtvaartsector zal verstoren.

Demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur heeft erkend dat het onderwerp als ‘controversieel’ is bestempeld en de toekomst van de luchthaven in handen gelegd van een volgend kabinet. Oostdam put hoop uit deze reactie en roept op tot dialoog met de lucht- en reissector.

Desondanks blijft Oostdam realistisch. Hij gelooft niet dat de reissector nog verwachtte dat Lelystad Airport zou openen en benadrukt de behoefte aan een bredere discussie over de luchtvaart met het kabinet. Hij waarschuwt dat het niet gebruiken van de reeds voltooide, duurzame luchthaven in Flevoland een slecht beeld geeft: “We slaan echt een modderfiguur. Er ligt straks een mooie luchthaven, één van de duurzaamste in Nederland en die wordt niet gebruikt.”

Hoos aan paspoortaanvragen aanstaande, afhandelingstijd mogelijk langer dan gebruikelijk

0

Nederlandse gemeenten bereiden zich voor op een verwachte toename van paspoort- en identiteitskaartaanvragen, een gevolg van wijzigingen in de geldigheidsduur van deze documenten in 2014. Destijds werd de geldigheidsduur verlengd van vijf naar tien jaar, wat leidt tot de eerste grote golf van verlopen documenten dit jaar. Daarover schrijft het AD.

De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens voorspelt dat deze verhoogde vraag tot 2028 zal aanhouden. Gemeenten, die toch al te kampen hebben met personeelstekorten, waarschuwen burgers om aanvragen tijdig in te dienen, vooral met de jaarlijkse piek in het voorjaar in aantocht. Verschillende gemeenten waarschuwen dat de afhandelingstijd van vijf werkdagen mogelijk niet haalbaar is tijdens piekmomenten.

Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken moeten dit jaar naar schatting tussen de 1,6 en 1,7 miljoen paspoorten en 1,2 tot 1,3 miljoen identiteitskaarten vervangen worden. Ondanks dat er voldoende materialen zijn voor deze documenten, wordt de situatie wekelijks gemonitord en zijn er draaiboeken voorbereid voor mogelijke incidenten.

De Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) adviseert burgers om de websites van hun gemeenten in de gaten te houden voor actuele informatie. De maximale kosten voor een paspoort zijn dit jaar vastgesteld op 83,87 euro, een stijging van 7 euro, terwijl een identiteitskaart maximaal 75,80 euro mag kosten, een verhoging van ruim 5 euro. Voor minderjarigen zijn de kosten lager.

Vakantiegangers mogen minder water gebruiken in Algarve en Catalonië vanwege droogte

In delen van Portugal en Spanje worden maatregelen getroffen om het waterverbruik te beperken vanwege ernstige droogte. Dit heeft betrekking op onder meer de Algarve in Portugal en Catalonië in Spanje, waar Barcelona is gelegen.

Catalonië en Andalusië
In Catalonië, in het noordoosten van Spanje, heerst de ergste droogte ooit. In sommige plaatsen wordt de waterdruk al verminderd.

Er geldt een verbod op het vullen van zwembaden in de toeristische verblijven en het gebruik van douches bij buitenzwembaden en op stranden is niet toegestaan.

Als de reservoirs tot 16% dalen, zullen de autoriteiten extra maatregelen nemen. Momenteel zijn ze voor 16,2% gevuld.

In Andalusië, in het zuiden van Spanje, worden eveneens maatregelen verwacht als er niet genoeg regen valt in de komende maanden. In sommige steden wordt ’s nachts al de waterdruk verlaagd.

Algarve
In de Algarve wordt de watertoevoer in stedelijke gebieden, hotels en golfbanen met 15% verminderd. Landbouwondernemingen zullen 25% minder water ontvangen.

De overheid stelt dat zonder vermindering van het watergebruik, de Algarve tegen het einde van het jaar mogelijk een tekort aan drinkwater kan hebben.

Hoewel de waterreservoirs in Portugal gemiddeld voor bijna 75% gevuld zijn, is dit in de Algarve slechts 25%. Een jaar eerder was dit nog 45%. Het Portugese milieuagentschap verklaart dat dit het resultaat is van tien jaar droogte.