donderdag, mei 2, 2024
Home Blog Pagina 28

Spanje per trein: genoeg mogelijkheden, maar weinig animo

0

De stijging van de verkoop van treinkaartjes voor internationale reizen in Nederland is niets minder dan opmerkelijk. Volgens NS International werden vorige jaar meer dan 372.000 tickets verkocht, een enorme 30.000 meer dan in dezelfde maand een jaar eerder. Ondanks de groeiende populariteit van treinreizen in Nederland, wagen De Spaanse hoofdstad Madrid is de laatste jaren steeds populairder geworden onder Europese reizigers. Vooral jongeren bezoeken de stad meer dan ooit tevoren. Vreemd genoeg en helaas, kiezen maar bar weinig mensen ervoor om de Spaanse hoofdstad per trein te bezoeken.

Parijs, Berlijn en Londen zijn nog steeds de populairste treinbestemmingen

De populairste internationale treintickets vanuit Nederland zijn voor de Thalys naar Parijs, de intercity naar Berlijn en de Eurostar naar Londen, waarbij treinen overdag de populairste optie zijn. Nachttreinen winnen ook aan populariteit, waarbij steden als Antwerpen, Brussel en Parijs het populairst zijn. Wenen, Zürich, Milaan en Kopenhagen zijn dit jaar ook populairder geworden.

Het grootste nadeel van reizen naar Spanje vanuit Nederland is dat het behoorlijk omslachtig is en er een lange reistijd mee gemoeid is. Veel andere Europese bestemmingen zijn binnen 3-6 uur te bereiken, terwijl de snelste route per trein naar Madrid 9 uur duurt.  Daarnaast zul je vaak wat meer moeite moeten doen om Spanje per trein te bereiken en zijn de treinroutes in Spanje zelf beperkt.

Per trein naar Madrid

Wie toch per trein naar de Spaanse hoofdstad wil reizen, kan de Eurostar van Londen naar Madrid nemen. Deze brengt je in iets meer dan 24 uur via een directe route van het Verenigd Koninkrijk naar de Spaanse hoofdstad. Een prima optie voor wie het niet erg vindt om een lange treinreis te maken.

Wil je liever korter onderweg zijn, dan kun je via het Benelux-spoorwegnet via Amsterdam, Rotterdam of Den Haag naar Brussel en vervolgens Parijs reizen. Vanuit Parijs kan men vervolgens de TGV of Thalys naar Madrid nemen. In dat geval moet je dus wel overstappen, maar duurt de gehele reis slechts 9 uur.

Reizen per trein blijft natuurlijk een geweldige ervaring. Zeker wanneer je vanuit Nederland helemaal naar het zuiden van Europa reist. Heb je voldoende tijd, dan kun je zelfs overwegen om onderweg een of twee dagen in Brussel en Parijs te blijven en binnen een week 3 Europese hoofdsteden ontdekken. Met de trein naar Madrid duurt wat langer dan reizen naar Parijs of Berlijn, maar je krijgt er wel een geweldige ervaring voor terug.

Pak je uiteindelijk toch de trein naar Spanje, zorg er dan voor dat je licht bepakt bengt. Neem alleen mee wat je nodig hebt. Dit maakt het reizen tussen de verschillende steden en landen veel gemakkelijker. Overweeg een lichtgewicht rugzak of koffer mee te nemen, zodat je je snel en gemakkelijk kunt verplaatsen. En wees altijd flexibel! Hoewel het belangrijk is om een plan te hebben, is het ook belangrijk om er flexibel mee om te gaan. Wees voorbereid op onverwachte verrassingen en vertragingen, en wees niet bang om je plannen zo nodig te wijzigen.

Steeds meer vluchten Schiphol en Eindhoven vertraagd

0

Tegenwoordig kijkt niemand meer op van lange rijen wachtende reizigers op Eindhoven Airport. De situatie is zelfs zo ernstig dat gemiddeld twee op de drie vluchten vertraging oploopt. Op Schiphol is de situatie niet veel beter: gemiddeld 60% van alle vluchten loopt vertraging op. Vreemd genoeg ligt de belangrijkste oorzaak bij de vliegmaatschappijen zelf. Door lange wachttijden driegen veel passagiers hun vlucht te missen. Door de vlucht uit te stellen, zorgen maatschappijen ervoor dat alle reizigers op een vlucht kunnen worden ingecheckt. Passagiers die nog in de rij staan kunnen dus op die manier wel hun vlucht halen, maar dat levert voor andere reizigers weer vertragingen op, met allerlei gevolgen van dien.

Er kunnen verschillende redenen zijn voor een vertraagde vlucht: weersomstandigheden, gebrek aan grondpersoneel om het vliegtuig naar de startbaan te taxiën, vertraging omdat de startbaan nog niet vrij is, enzovoorts. Maar dat vluchten bewust later vertrekken omdat passagiers nog in de rij staan om ingecheckt te worden, is een trend die nog niet zo heel lang geleden is ingezet.

Uit cijfers blijkt dat vertraging van vluchten zowel voorkomt op Eindhoven als Schiphol. Hoewel de luchtvaartmaatschappijen en het luchthavenpersoneel hun best doen om passagiers een kans te geven hun vlucht te halen, kunnen vertragingen toch een groot ongemak zijn. Reizigers kunnen er ook niet op gaan rekenen dat hun vlucht altijd wordt uitgesteld. Het blijft belangrijk om vooruit te plannen en voldoende tijd uit te trekken om op het vliegveld te komen.

Veel frustratie onder passagiers

De vertragingen van vluchten die vertrekken vanaf Eindhoven Airport hebben de laatste tijd veel frustratie veroorzaakt bij passagiers. Passagiers hebben melding gemaakt van lange wachttijden in de rij om bij hun vlucht te komen, wat leidde tot vluchtvertragingen. Luchtvaartmaatschappijen hebben contact moeten opnemen met de luchthaven en grondafhandeling bedrijven om passagiers op tijd op hun bestemming te krijgen.

De luchthaven heeft een nieuwe werkmethode ingevoerd om de wachttijden te verkorten en ervoor te zorgen dat passagiers hun vlucht niet missen. Deze nieuwe methode houdt in dat passagiers uit de rij worden gehaald en zo snel mogelijk naar de gate worden gebracht. Luchtvaartmaatschappijen zijn bereid een paar minuten extra te wachten als dat kan, maar dat hangt af van de vraag of er voldoende ruimte is in het schema. Low-cost maatschappijen, zoals RyanAir, Wizz Air en Transavia, hebben vaker meer vluchten en minder tijd om te wachten.

Brussel is ook allang geen goed alternatief kiezen meer

Vroeger kozen passagiers tijdens drukke perioden vaak voor vertrek vanuit Brussel, in plaats van Schiphol. Maar vertragingen in Brussel komen vaak vaker voor omdat die luchthaven veel meer vluchten heeft. Hierdoor is de kans op vertraging eerder groter dan kleiner. Passagiers zullen er dus voorlopig rekening mee moeten houden dat lange wachttijden en uitgestelde vluchten nog wel even aanhouden. Helaas blijft het belangrijk om vroegtijdig aanwezig te zijn op het vliegveld. Neem wat extra water en een snack mee en weer voorbereid op lange wachttijden en vertraging van vluchten.

Chaos op Schiphol leidt tot proefproces van MAX Vakantieman

0

Stel je voor dat je 5 uur voor vertrek op Schiphol aankomt en vervolgens toch je vliegtuig naar je vakantiebestemming mist.  Geen unieke ervaring blijkt, want afgelopen zomer waren er genoeg reizigers die dit soortgelijke verhalen konden vertellen, met alle financiële en praktische gevolgen van dien. Een ruwe schatting blijkt dat het de gemiddelde reiziger tussen de €2000,- en €10.000,- kan kosten wanneer je niet aan boord van hun vlucht kunnen. Chaotische toestanden zijn al lange tijd aan de orde van de dag op Schiphol en dat heeft er nu toe geleid dat MAX Vakantieman, bijgestaan door hun ombudsman Jeanine Janssen,  een rechtszaak is gestart tegen Schiphol.

De MAX Ombudsman geeft aan ongelooflijk veel klachten te hebben ontvangen over de chaotische situatie op Schiphol en heeft contact gelegd met de advocaten van De Vos en Partners om te eisen dat reizigers worden gecompenseerd voor hun verloren geld.

De zaak geldt niet alleen voor reizigers die een los vliegticket hebben geboekt, maar het gaat ook om mensen met een pakketreis. Met behulp van de advocaten van De Vos en Partners hoopt de MAX Ombudsman reizigers te helpen hun geld terug te krijgen dat ze zijn kwijtgeraakt door gemiste vluchten.

Proefproces tegen Schiphol

Wie in de situatie komt dat men er alles aan heeft gedaan om op tijd op het vliegveld te zijn en toch de vlucht mis door chaotische toestanden op Schiphol, heeft vaak geen idee wat hen overkomt. En al helemaal niet hoe zij het geld dat betaald is voor tickets en verblijf terug kunnen krijgen. De vraag is hierbij namelijk vooral wie er verantwoordelijk voor de schade die zij hebben geleden?

MAX Ombudsman denkt het antwoord op die vraag te hebben. Een eerste stap is de situatie melden bij de ombudsman. Dit is belangrijk, omdat het helpt een zaak te creëren die voor de rechter kan worden gebracht. De ombudsman selecteert dan de beste zaak en vervolgt die voor de rechter.

De Ombudsman legt ook uit dat het voor een succesvolle zaak belangrijk is om bewijs te leveren. Dit kan onder meer het maken van foto’s van de rijen of drukte op de luchthaven zijn, omdat dit kan helpen bewijzen dat de passagiers geen schuld hebben aan de situatie. Het is ook belangrijk om alle bonnetjes en documenten te bewaren, zodat het mogelijk is om de geleden schade te bewijzen.

De Ombudsman begrijpt ook dat het onduidelijk is op wie de schade verhaald kan worden. De proefprocedure tegen Schiphol heeft echter hoop gegeven aan velen die gedupeerd zijn op de luchthaven. Het laat zien dat het mogelijk is juridische stappen te ondernemen tegen Schiphol, waardoor mensen de schadevergoeding kunnen krijgen die ze verdienen.

Mensen die zich herkennen in deze situatie kunnen contact opnemen met MAX Vakantieman en de MAX Ombudsman Jeanine Janssen. De zaak kan dan worden toegevoegd aan het dossier, wat de slagingskans tijdens het proefproces gunstig kan beïnvloeden.

Werkvisum Australië weer beschikbaar

0

Door de Corona crisis was het ruim twee jaar lang niet mogelijk een werkvisum voor Australië aan te vragen. Sinds een aantal maanden heeft de Australische overheid haar strenge Corona regels versoepeld en is het eindelijk weer mogelijk om een zogenaamd Working Holiday Visa voor Australië aan te vragen. Working Holiday Visas zijn een geweldige manier om internationale ervaring op te doen en HuizingHarvest is er trots op Down Under meerdere mogelijkheden in de agrarische sector te bieden.

De wereldwijde pandemie heeft voor ongekende uitdagingen gezorgd, en Australië heeft lange tijd een  zero-tolerance beleid gevoerd om het virus te bedwingen. Dit betekende onder andere dat de grens gesloten bleef en er geen Working Visas werden afgegeven. Die tijd ligt dus nu achter ons en wie werken in Australië op zijn of haar lijstje heeft staan, kan de koffer dus gaan inpakken!

Werken in Australië via HuizingHarvest

HuizingHarvest is een technische dienstverlener voor fabrikanten van landbouwmachines en grootschalige landbouwbedrijven in binnen- en buitenland. Ze bieden ondersteuning in het technische en personele segment van de landbouwsector en bieden seizoenarbeiders de kans om internationale ervaring op te doen in de landbouwsector.

Nu het weer mogelijk is Working Holiday Visas aan te vragen, is HuizingHarvest er trots op de mogelijkheid te bieden de unieke en prachtige cultuur van Australië te ervaren. Wie in aanmerking komt voor Working Holiday Visas kan profiteren van de geweldige bezienswaardigheden, geluiden en ervaringen die Australië te bieden heeft.

Bij HuizingHarvest geeft aan dat veiligheid de hoogste prioriteit heeft.  De juiste veiligheidsprotocollen en -procedures worden gevolgd om hun werknemers en klanten te beschermen. Dit doen zij onder andere door strenge selectie van werkplekken die een veilige omgeving voor hun werknemers hebben gecreëerd.

Iedereen die geïnteresseerd is in het aanvragen van Working Holiday Visas moet onze website bezoeken of direct contact met ons opnemen bij vragen. We kijken ernaar uit om onze klanten een geweldige ervaring Down Under te bezorgen!

Weer volop mensen nodig in de Australische agrarische sector

De Australische landbouwsector staat voor een grote uitdaging door het gebrek aan tijdelijk personeel als gevolg van de Corona pandemie. De meeste backpackers, die gewoonlijk in deze sector werken, zijn thuis gebleven. Dit heeft geleid tot een enorme druk op de bedrijven in deze sector. Werken in Australië biedt de kans om onschatbare ervaring op te doen in een dynamische en diverse landbouw omgeving die een groot avontuur kan zijn.

HuizingHarvest is altijd op zoek naar gemotiveerde en bekwame mensen die op zoek zijn naar mogelijkheden om in Australië te gaan werken. De periode kan tijdelijk (enkele weken of maanden) of voor langere tijd zijn. Zij regelen alles dat nodig is om aan de slag te kunnen, waaronder vliegtickets en huisvesting.  De Nederlandse regering geeft Australië de kleurcode groen, wat betekent dat het veilig is om naar het land te reizen. Neem wel de nodige voorzorgsmaatregelen en laat mensen in Nederland precies weten waar je verblijft tijdens je werkvakantie in Australië.

Horeca op Mallorca doet blote borst en voetbalshirt in de ban

0

Het mooie mediterrane eiland Mallorca voor de kust van Spanje, is al heel decennia lang een favoriete vakantiebestemming, ook onder Nederlanders. De plaats wordt vaak geroemd om de vrijheid en lang leve de lol mentaliteit die zowel horeca als de lokale bevolking uitstraalt. Maar daar lijkt nu voorgoed een eind aan te zijn gekomen, nu plaatselijke ondernemers een bijzonder ban hebben uitgesproken. Zij hebben namelijk genoeg van toeristen die zich grof misdragen en in een poging de toeristen wat moraal bij te brengen, hebben zij een aantal maatregel genomen. Deze maatregelen gelden zowel voor toeristen als de lokale bevolking.

Kledingvoorschriften in restaurants

Ten minste elf restaurants in de omgeving, waarvan vele in het toeristische gebied Playa de Palma, hebben kledingvoorschriften voor hun gasten opgesteld. Deze schrijven onder andere voor dat het niet langer toegestaan is om in een restaurant te verschijnen in niets anders dan een badpak of gekleed in een voetbalshirt. In plaats daarvan moeten gasten ten minste moeite doen om zich om te kleden of te douchen voordat ze in een restaurant gaan eten.

Juan Ferrer, eigenaar van Palma Beach, sprak met The Guardian over waarom de plaatselijke bevolking deze stappen neemt. Hij legde uit dat veel van de etablissementen in het gebied regelmatig te maken krijgen met een toename van asociaal gedrag van toeristen, waaronder luidruchtige en dronken mensen die geen controle meer hebben over hun gedrag. Hij vind het logisch dat plaatselijke ondernemers na jaren toezien nu wel eens klaar zijn met dit soort gedrag. Het invoeren van kledingvoorschriften is een onderdeel van een pakket aan maatregelen om aan dat asociale gedrag een eind te maken.

Dan maar niet naar een restaurant?

Kleding aanpassen terwijl je op vakantie bent, daar heeft niet iedereen zin in. En dan komt het goed uit dat er in Mallorca nog meer te beleven valt. Zo kun ej bijvoorbeeld het eiland verkennen. Er zijn genoeg attracties om uit te kiezen. Het Parc Natural de la Serra de Tramuntana is een geweldige plek voor gezinnen om te verkennen. Het park zit vol paden, grotten en rotsformaties om te verkennen. Er zijn ook veel dierenreservaten en een dierentuin, zodat kinderen er kunnen leren over de plaatselijke fauna.

Voor een meer culturele ervaring kun je enkele van de vele musea op Mallorca bezoeken. Het wereldberoemde kasteel Bellver is een bezoek waard en je kunt de geschiedenis en cultuur van het eiland verkennen in het Museum van Mallorca of het Archeologisch Museum.

Op vakantie naar Mallorca?

Ben je van plan de komende zomer een aantal weken in Mallorca door te brengen, zorg dan zeker voor dat je de juiste kleding mee neemt. Houd ook in het achterhoofd dat er meer nadruk ligt op wenselijk gedrag dan in het verleden wellicht het geval was. Het strand mag misschien voor sommigen de perfecte plek zijn om helemaal los te gaan, maar zodra je weer in de stad bent, is het belangrijk om te onthouden dat er nog steeds bepaalde sociale omgangsregels gelden: zelfs in het bruisende Mallorca!

In deze badplaats krijg je 750 euro boete voor het plassen in zee

0

Even snel een plasje in zee doen, simpelweg omdat er geen toiletten zijn of deze te ver van je strandplek af staan. In de Spaanse badplaats Vigo, kun je dat maar beter uit je hoofd laten. Vigo staat bekend om de schilderachtige kustlijn en een overvloed aan strand activiteiten waar bezoekers van kunnen genieten. Jaarlijks vermaakt de kustplaats duizenden toeristen per dag, waarvan blijkbaar een te groot deel hun behoeften in zee doet. De gemeenteraad van Vigo wil daar nu paal en perk aan stellen en heeft bepaald dat iedereen die betrapt wordt op plassen in zee een boete in ontvangst mag nemen van maar liefst €750,-. Niet alleen vindt men het onsmakelijk en een bedreiging voor andermans gezondheid dat badgasten in zee plassen, maar zien het ook als iets zeer schadelijks voor het milieu.

Vigo staat er niet alleen voor

De stad Vigo staat niet alleen in haar inspanningen om het plassen in zee tegen te gaan. Strandbestemmingen over de hele wereld kennen soortgelijke regels om de veiligheid en het plezier van hun gasten te waarborgen en het milieu te ontzien.

In heel Frankrijk is het al jarenlang illegaal om in de oceaan te urineren. Wie dat toch doet, kan een boete krijgen die zelfs kan oplopen tot wel €1500,-. In sommige Amerikaanse staten moeten strandgangers ook rekening houden met flinke boetes wanneer zij betrapt wordt op het plassen in zee.

Een heterdaadje zal niet eenvoudig zijn

De maatregelen die badplaatsen nemen, zijn vooralsnog vooral bedoeld als afschrikmiddel. In de praktijk worden badgasten nauwelijks daadwerkelijk bekeurd om het plassen in zee. Het valt immer niet bepaald mee om iemand te betrappen op het plassen in zee.

Een goede indicatie dat iemand zich aan het ontdoen is van overtollige urine, is het feit dat wanneer iemand rechtop in zee staat en voor een  ongewoon lange tijd blijft staan in dezelfde positie. Wanneer iemand zich in koel water bevindt, duurt het namelijk wat langer voordat de blaas het de urine kan loslaten. Verder hellen mensen die plassen in het water vaak naar een kant en zonderen ze zichzelf vaak wat af van andere badgasten.

Algemene en meer bijzonder regels en wetten

Naast de specifieke wetten en regels in elk land zijn er ook algemene regels die strandgangers moeten volgen om de veiligheid van iedereen in de oceaan te garanderen. Gangbare regels die eigenlijk in alle landen van de wereld gelden, zijn dat je geen afval op het strand mag achterlaten, niet mag zwemmen in de buurt van boten of vaarwegen en dat je alles wat leeft en bloeit in zee met rust laat.

Daarnaast zijn er regels die gebonden zijn aan een specifiek gebied en bepaalde kenmerken waaraan deze gebieden voldoen. Zo zijn er stranden waar op bepaalde plekken een ongewoon sterke stroming is.  bezoekers van stranden in Spanje zijn er een paar extra regels om in gedachten te houden. Borden geven dan vaak aan dat er in dat gebied niet gezwommen moet worden.

Stranden zijn bedoeld om van te genieten en niet om te misbruiken, en de gemeente Vigo heeft er dus een punt van gemaakt bezoekers een aangename en veilige ervaring te bezorgen. Als je een reis naar Vigo plant, zorg er dan voor dat je de plaatselijke regels en voorschriften volgt om het strand voor iedereen schoon en veilig te houden.

Soap rondom vliegveld Lelystad gaat nog twee jaar door

0

Het besluit van de Nederlandse regering om de opening van Lelystad Airport uit te stellen tot 2024 en vanaf eind 2023 een beperking van 440.000 vluchten per jaar voor vluchten van en naar Schiphol op te leggen, is een belangrijk keerpunt in het Nederlandse luchthavenbeleid. Decennialang heeft de regering juist altijd gestreefd naar een groei van het aantal vluchten op Schiphol, waardoor onder andere het aantal milieubezwaren toenam. Het nieuwe, door de regering opgelegde limiet, zal het milieu nu eindelijk de broodnodige verlichting brengen en kan in de toekomst voor nieuwe kansen zorgen voor Lelystad Airport.

Geen milieuvergunning

Het huidige Schiphol werkt al jaren op maximale capaciteit en heeft moeite om aan de milieueisen te voldoen. Zo heeft Schiphol geen natuurvergunning en voldoet het al jaren niet aan de minimale milieueisen. De enorme groei van de nationale luchthaven heeft onder andere geleid tot meer congestie, geluidsoverlast en andere milieuschade. De nieuwe beperking van 440.000 vluchten per jaar op de luchthaven moet daar dus een ommekeer in brengen.

Tegelijkertijd maakt het besluit van de regering om de opening van Lelystad Airport uit te stellen tot 2024 een uitgebreide planning voor de nieuwe hub mogelijk. Een groot aantal voor Schiphol geplande vluchten kan worden omgeleid naar Lelystad, waardoor de congestie op Schiphol afneemt en het milieu en de omwonenden worden ontlast. Het besluit geeft ook meer tijd om een uitgebreid plan te ontwikkelen om Lelystad Airport zo efficiënt, milieuvriendelijk en veilig mogelijk te maken.

Het besluit van de regering om het aantal vluchten op Schiphol te beperken en de opening van Lelystad Airport uit te stellen tot 2024 is een belangrijke stap in de goede richting.

Nog geen oplossing voor het stikstofprobleem

Het stikstofprobleem bij Lelystad Airport in Nederland is een voortdurend probleem dat onopgelost blijft. Ondanks alle inspanningen van de plaatselijke autoriteiten heeft de regering geen oplossing gepresenteerd om het probleem aan te pakken. Het probleem van de stikstofvervuiling door vliegtuig emissies is al lange tijd een grote zorg, vooral voor omwonenden, die zich zorgen maken over de gezondheidseffecten van de vervuiling.

Eerder dit jaar besloot de Nederlandse minister die verantwoordelijk is voor deze kwestie, Van der Wal, dat het vliegveld geen natuurvergunning krijgt zolang er geen oplossing is gevonden. Dit was een enorme klap voor het vliegveld, want het hoopte de vergunning te krijgen om de activiteiten uit te breiden. Bovendien is er nog steeds geen overeenstemming over de aanvliegroutes voor het vliegveld. Dit is een groot probleem, want de aanvliegroutes zijn nodig om vliegtuigen veilig te laten landen en opstijgen. Zonder overeenstemming over de routes zou de veiligheid van de vluchten in gevaar komen.

Bovendien is nog niet duidelijk of Lelystad Airport kan dienen als zogenaamde overloop luchthaven voor Schiphol. Het idee was om Schiphol te ontlasten door vakantievluchten naar Lelystad te verplaatsen, maar dat werd eerder dit jaar door Brussel geblokkeerd. Al met al is de situatie op Lelystad Airport verre van ideaal. Het is te hopen dat de overheid snel een oplossing kan vinden, zodat de luchthaven eindelijk een natuurvergunning kan krijgen en er afspraken gemaakt kunnen worden over de aanvliegroutes.