zaterdag, mei 10, 2025
Home Blog Pagina 8

Texel investeert fors in vernieuwing fietspaden

0

Bewoners en toeristen kunnen zich verheugen op een aangenamere fietservaring op Texel. De gemeente Texel heeft in de afgelopen vier jaar bijna 10 miljoen euro geïnvesteerd in het vernieuwen van fietspaden, meldt NH Nieuws. 

Uitbreiding en verbetering van fietspaden
De focus van de investering ligt op het vernieuwen en verbreden van bestaande fietspaden, waardoor de hele route vanaf de veerboot tot De Cocksdorp toegankelijker en veiliger wordt voor fietsers. In totaal wordt meer dan 32 kilometer aan fietspaden op het eiland vernieuwd, onderdeel van het uitgebreide netwerk dat in totaal ruim 140 kilometer aan fietsroutes telt op het Waddeneiland.

Toename fietsverkeer
Én van de aanleidingen voor de forse investering is de toename van fietsverkeer op het eiland, mede dankzij de populariteit van elektrische fietsen. Op sommige trajecten worden de paden verbreed tot liefst 3,5 meter.

Natuurbehoud
De vernieuwing van de fietspaden is een complexe opgave, mede door de strikte Natura 2000-richtlijnen. Er is een speciaal betonsoort ontwikkeld dat 30 procent minder CO2 uitstoot. Ook zijn er diverse natuurcompensatiemaatregelen getroffen.

De mooiste huisjes op de Texel boek je via:

 

 

 

Toerisme in Sri Lanka krabbelt op na jaren van onrust en tegenslag

0

De toeristische inkomsten van Sri Lanka zijn in 2023 met meer dan 80 procent gestegen naar 1,95 miljard euro. Een jaar eerder was dat nog 1,02 miljard euro, blijkt uit officiële gegevens. Sri Lanka heeft turbulente jaren achter de rug door onder meer politieke instabiliteit, natuurrampen, terroristische aanslagen en COVID.

De inkomsten uit toerisme in Sri Lanka zijn in december 2023 meer dan verdubbeld naar ongeveer 250,4 miljoen euro, vergeleken met een jaar eerder toen het ongeveer 118,4 miljoen euro bedroeg. De cijfers over toeristische inkomsten zijn gebaseerd op een onderzoek uitgevoerd door het Bureau voor Toerismepromotie en vrijgegeven door de Centrale Bank.

De aankomsten in december afgelopen jaar zijn ook meer dan verdubbeld naar 210.352, vergeleken met 91.961 in dezelfde maand een jaar geleden. Het totale aantal buitenlandse bezoekers aan Sri Lanka in 2023 was 1.487.303, wat 106,6 procent hoger is dan de 719.978 geregistreerd in 2022.

COVID
De afgelopen jaren werd de toeristische sector van Sri Lanka geconfronteerd met een reeks problemen. De wereldwijde COVID-19 pandemie had een enorme impact, aangezien reisbeperkingen en lockdowns wereldwijd leidden tot een scherpe daling van het internationale toerisme. Dit was bijzonder schadelijk voor Sri Lanka, een land dat sterk afhankelijk is van toeristeninkomsten.

Terreur
Daarnaast zorgden de gecoördineerde terroristische aanslagen in april 2019, gericht op kerken en hotels, voor een ernstige terugval in het toerisme. Deze aanslagen creëerden veiligheidszorgen onder potentiële reizigers en tastten het imago van Sri Lanka als een veilige bestemming aan.

Politieke instabiliteit
Bovendien worstelde Sri Lanka met politieke instabiliteit en economische problemen, wat bijdroeg aan een algemeen gevoel van onzekerheid en instabiliteit in het land. Deze politieke en economische onzekerheden kunnen potentiële toeristen afschrikken.

Natuurrampen
Natuurrampen zoals overstromingen en droogtes, die het land door de jaren heen hebben getroffen, verergerden de situatie verder. Deze rampen veroorzaakten niet alleen directe schade, maar beïnvloedden ook negatief de perceptie van Sri Lanka als een aantrekkelijke toeristische bestemming. Al deze factoren samen hadden een aanzienlijke invloed op de aantrekkelijkheid en het succes van de toeristische sector in Sri Lanka.

De onzekerheid na de omstreden wisseling van de president van het land heeft ook zijn tol geëist in het toerisme, die in 2018 op zijn hoogtepunt 5% van het bruto binnenlands product (BBP) bijdroeg.

De mooiste vakanties naar Sri Lanka boek je via:

Airbnb vs Booking.com: welk boekingsplatform is succesvoller?

Airbnb en Booking Holding, het moederbedrijf van Booking.com, behoren tot de grootste reisbedrijven ter wereld met een marktwaarde van respectievelijk €87 miljard en €118 miljard. De twee bedrijven hebben de afgelopen twee jaar financieel mooie resultaten behaald, voornamelijk door het sterke herstel van de reisbranche. Maar de vraag is: welk bedrijf is succevoller en heeft een sterkere positie?

Het aandeel van Airbnb steeg in de afgelopen 12 maanden met 55%, terwijl dat van Booking in dezelfde periode met 58% steeg, schrijft Invezz. Analisten geloven dat de sector goed zal blijven presteren nu inflatie en rentetarieven wereldwijd beginnen te dalen.

Airbnb

Laten we allereerst inzoomen op Airbnb. Het mag zich met recht pionier op het gebied van reizen noemen door het concept van vakantieverhuur in reguliere woningen te introduceren. Het heeft nu meer dan 4 miljoen aangesloten hosts over de hele wereld en wordt gebruikt door een veelvoud aan klanten.

Airbnb wordt algemeen gezien als een goedkopere en handigere manier voor mensen om te reizen. Het is handiger voor gezinnen, vrienden en collega’s. In plaats van aparte hotelkamers te boeken en duur eten te betalen, kunnen deze groepen één huis boeken en zelf koken. Als gevolg hiervan is Airbnb voornamelijk afhankelijk van vrijetijdsreizigers, die vaak meer kostenbewust zijn.

Airbnb is in de loop der jaren sneller gegroeid dan de meeste bedrijven in de reisbranche. De totale omzet sprong naar €3,6 miljard in 2018 en bereikte meer dan €8 miljard in 2022. Het heeft meer dan €9,6 miljard gegenereerd in de afgelopen twaalf maanden. Airbnb heeft bovendien een van de gezondste financiële balansen in de sector.

Airbnb heeft een enorm marktaandeel vanwege zijn sterke merknaam. Als gevolg hiervan onderscheid het zich in vergelijking met andere merken zoals VRBO en Homestay. Vaak  wordt Airbnb gezien als de ‘Google van de vakantieverhuurbranche’.

Echter, ook Airbnb heeft ook te maken met grote uitdagingen. Klanten klagen bijvoorbeeld over de aanzienlijke kosten die het bedrijf in rekening brengt. Ook andere reisbedrijven zoals Expedia en Booking voegen vakantieverhuur toe aan hun platforms.

Het belangrijkste risico is dat na jaren van het verhogen van vergoedingen, het bedrijf in een periode van verminderde rendementen zou kunnen komen. Hierdoor zou de groei van het bedrijf na verloop van tijd kunnen afnemen.

Booking.com

Booking Holding bezit naast het bekende Booking.com ook andere behoorlijke merken, waaronder Priceline, Agoda, RentalCars, KAYAK en OpenTable. Het bezit ook andere kleine merken zoals RocketMiles, Fareharbor en HotelsCombined.

Booking Holdings verdient voornamelijk geld met de doorverwijzingskosten die het naar hotels en luchtvaartmaatschappijen stuurt. Het verdient ook geld met zijn advertentiebedrijf. Het besteedt het het meeste van zijn uitgaven aan marketing en het verbeteren van zijn technologieën. De omzet daalde naar €6,7 miljard in 2020 tijdens de pandemie en vervolgens naar meer dan €20,6 miljard in 2022.

Booking Group groeit ook snel. In zijn meest recente kwartaal zei het bedrijf dat zijn klanten in totaal 279 miljoen boekingen hebben gemaakt in het derde kwartaal van 2023. Zijn bruto boekingswaarde steeg naar €40 miljard, een stijging van 24% ten opzichte van dezelfde periode in 2022.

Booking heeft een ander voordeel ten opzichte van Airbnb doordat het geld verdient met hotels en luchtvaartmaatschappijen. Het begint ook te profiteren van de vakantieverhuurmarkt waar Airbnb domineert.

 

Extreem weer zorgt niet voor aarzeling bij Nederlandse vakantieganger

De zomer van 2023 werd gekenmerkt door extreme weersomstandigheden zoals bosbranden, overstromingen en hagelbuien met hagelstenen zo groot als tennisballen. Ondanks deze klimaatrampen kiezen Nederlanders voor de zomer van 2024 opvallend vaak voor populaire vakantiebestemmingen als het Gardameer en Rhodos. Daarover schrijft het AD.

Ondanks het feit dat 27% van de Nederlandse vakantiegangers vorige zomer last had van extreem weer, lijkt de impact van deze klimaatrampen op de boekingskeuzes voor komende zomer beperkt. Uit onderzoek van toerismebureau NBTC blijkt dat 53% van de  vakantiegangers zegt rekening te houden met extreem weer bij het boeken, maar dat heeft geen dempend effect op de massale vraag naar zomervakanties.

NBTC onderzoekt momenteel hoe de Nederlandse toerismesector kan inspelen op klimaatverandering, gezien de verwachting van natter en heter weer met een verhoogd risico op extreem weer.

Bij Sunweb Groep ziet men weinig terughoudendheid onder reizigers, ondanks bijvoorbeeld de grote bosbranden op bestemmingen als het Griekse Rhodos vorig jaar. Boekingen voor de zomer van 2024 liggen aanzienlijk hoger dan vorig jaar, met een indrukwekkende stijging voor bestemmingen als Rhodos en Kreta.

Dit fenomeen wordt ook waargenomen aan het Gardameer. Ondanks het extreme weer van afgelopen zomer, blijven Nederlanders trouw aan hun favoriete Italiaanse vakantiebestemmingen. Het aantal boekingen is tot dusverre vergelijkbaar met voorgaande jaren.

Corendon blijft vliegen met Boeing 737 Max 9 na horrorincident Alaska Airlines

Corendon blijft haar Boeing 737 Max 9-vliegtuigen blijven inzetten, ondanks een recent en bizar incident in de VS afgelopen vrijdag met een gelijkwaardig model. Tijdens de vlucht van een toestel van Alaska Airlines ging een stuk van de buitenkant verloren bij het opstijgen vanuit Portland.

Na het voorval maakte het vliegtuig een noodlanding en landde veilig. Wonder boven wonder bleven alle inzittenden ongedeerd. Naar aanleiding van het incident, werden alle 737 Max 9-vliegtuigen aan de grond gehouden. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft geëist dat de 170 toestellen over de hele wereld grondig geïnspecteerd worden alvorens ze weer mogen vliegen.

Andere deurconstructie
Corendon bezit twee 737 Max 9-vliegtuigen, waarvan er één afgelopen zondagochtend van Schiphol naar Gambia is vertrokken. Volgens Corendon hebben hun toestellen een andere deurconstructie dan de Amerikaanse versies. De Boeings waarmee Corendon vliegt, beschikken over een vaste deur en niet over de structurele plug die het toestel van Alaska Airlines had.

Geen inspectie nodig
Afgelopen zaterdag heeft Corendon echter wel navraag gedaan bij Boeing of hun Max 9-toestellen ook geïnspecteerd moeten worden, maar dat bleek niet nodig. Boeing heeft de luchtvaartmaatschappij verzekerd dat de toestellen veilig zijn voor gebruik.

Foto: Corendon

Huurautotrends: Waar betaal je het meest en het minst voor een huurauto?

1

Onze wensen bij het huren van een auto op reis verandert. Dat blijkt uit recente cijfers van de autoverhuurbranche.

Opmerkelijk is bijvoorbeeld dat de vraag naar huurauto’s in Australië door Nederlandse toeristen met 220% is gestegen, gevolgd door Nieuw-Zeeland met 218% en Zuid-Afrika met 74% in vergelijking ten opzichte van vorig jaar.

Wat betreft de kosten: was IJsland in 2023 het duurste land om een auto te huren, met een gemiddelde prijs van €116,33 per dag. De Faeröer Eilanden en Namibië volgden respectievelijk met €103,25 en €95,74 per dag.

Aan de andere kant was Brazilië de goedkoopste bestemming met een gemiddelde huurprijs van €24,60 per dag, gevolgd door Servië en Bulgarije. Dit maakt een huurauto in IJsland vijf keer duurder dan in Brazilië.

Over het algemeen waren Nederlandse huurders in 2023 goedkoper uit dan het jaar ervoor. Volgens Tjeerd Kramer van EasyTerra daalden de gemiddelde tarieven met 15,7%, wat de eerste prijsdaling markeert sinds de coronaperiode.

Kleine auto’s zoals de Volkswagen Polo of Seat Ibiza waren populair, goed voor ongeveer 30% van de huurauto’s. Compacte auto’s zoals de Ford Focus en Volkswagen Golf waren ook in trek, terwijl de categorie mini-auto’s, zoals de Fiat Panda, op de derde plaats kwam.

Ondanks de variatie in prijzen en voorkeuren, bleven Spanje en Portugal de topbestemmingen voor Nederlandse autohuurders in 2023, met de meeste huurauto’s in Alicante (Spanje), gevolgd door Faro (Portugal).

Aanbevolen autoverhuuraanbieders

Vernietigende recensies voor topattractie Edinburgh: ‘veel te druk en smerig’

0

Bezoekers van de iconische topattractie ‘The Royal Mile’ in Edinburgh zijn vernietigend in hun recensies. Ze kwalificeren de publiekstrekker als “druk en vies” en “teleurstellend” alsook een “oplichterij”.

De Royal Mile wordt bestempeld als een ’tourist trap’. Jaarlijks bezoeken duizenden mensen de beroemde kasseien. In plaats van slechts één straat, is de Royal Mile eigenlijk de naam die gegeven is aan een heel netwerk van straten en steegjes in de Oude Stad van de Schotse hoofdstad. Aan het ene uiteinde ligt Edinburgh Castle en aan het andere uiteinde het Schotse Parlement in Holyrood.

Misleidend
De beroemde Mile werd ook door een aantal recensenten als misleidend omschreven: “Deze Royal Mile is een plek waar oplichters glimlachen naar nietsvermoedende toeristen. Ze verkopen je kaartjes voor evenementen en gebouwen die niet bestaan. Winkels zijn duur en zijn er om toeristen op te lichten.”

Sprinkhanenplaag
Een inwoner van Edinburgh beklaagde zich over de hordes toeristen die naar de beroemde straat werden getrokken: “Onze geschiedenis, ons erfgoed! Nu ongelooflijk druk…. Breng de dagen terug waarin de lokale bevolking kon leven en werken in het gebied zonder sprinkhanenachtige plagen van toeristen! Overtourisme is een plaag voor ONZE stad….”.

Schande voor Schotland
Een ander zei: “Verschrikkelijk!! Teruggekeerd van een recent verblijf en we zullen zeker niet terugkomen! We vonden de stad, inclusief de Royal Mile, erg vies, vol met drugsverslaafden en een sterke geur van afval in elke zijsteeg!! Veel daklozen, bedelaars overal, een schande voor Schotland!”

De andere recensent zei: “Afgezien van het kasteel, bestond de Royal Mile vooral uit winkels en restaurants die dezelfde te dure souvenirs en eten aanboden. Het was druk en vies. Edinburgh was veel beter buiten dit gebied. Zou niet aanraden hier veel tijd door te brengen.”

De mooiste vakanties naar Schotland boek je via:

Uitbreiding Europees treinnetwerk in 2024; ook routes door Nederland

0

Voor wie milieubewust wil reizen, wordt 2024 een hoopvol jaar voor treinreizen in Europa. Een reeks nieuwe Europese treinroutes en dienstregelingen worden gelanceerd, inclusief diverse lijnen die door Nederland lopen.

Innovaties in het Nederlandse Spoorwegnet
Het jaar 2024 markeert een significante uitbreiding van het Europese treinnetwerk, met de introductie van nieuwe en verlengde internationale treinlijnen. Deze ontwikkelingen zullen de reistijden tussen grote Europese steden verkorten en nieuwe reismogelijkheden per trein openen.

Volgens een Twitter-thread van treinexpert Mark Smith, ook bekend als The Man in Seat 61, staan er enerverende veranderingen op stapel. Voor Nederlandse reizigers is er goed nieuws: de European Sleeper-verbinding die Brussel, Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam met Berlijn verbindt, wordt uitgebreid naar Dresden en Praag vanaf 25 maart 2024. Deze lijn zal twee of drie keer per week rijden. Daarnaast komt er een nieuwe tweemaal daagse verbinding tussen Berlijn en Krakau, waardoor je in slechts één dag van Amsterdam naar Krakau kan reizen met slechts één overstap.

Een andere flinke verbetering is de verkorting van de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn. Dit jaar is de locomotiefwissel bij Bad Bentheim verwijderd en zijn enkele kleinere stops in Duitsland geschrapt, wat de reistijd met bijna 30 minuten vermindert tot net onder de zes uur.

Europese Nachttreindiensten breiden uit
2024 brengt ook meer nachttreindiensten in heel Europa. Nieuwe Nightjet-slaaptreindiensten worden gelanceerd tussen Brussel en Berlijn en tussen Parijs en Berlijn, die aanvankelijk drie keer per week en vanaf oktober 2024 dagelijks zullen rijden. Een nieuwe verbinding van Wenen naar Krakau maakt het mogelijk om in één dag van plaatsen als Zürich naar Krakau te reizen met één overstap.

Een tweede ICE-verbinding tussen Wenen, Berlijn en Hamburg wordt toegevoegd, waardoor reizigers in één dag van Wenen naar Kopenhagen kunnen reizen met slechts één overstap. Daarnaast wordt de Warschau – Wenen slaaptrein Chopin verlengd naar Salzburg en München.

Tot slot wordt door het combineren van de Brussel – Wenen Nightjet met de Parijs – Wenen lijn, een verbinding gecreëerd die via München Ost en Salzburg naar Wenen loopt, waardoor deze steden in 2024 direct verbonden worden met Brussel. Deze uitbreidingen beloven een revolutie in het Europese treinreizen, met snellere en efficiëntere verbindingen voor reizigers.

Recordomzet voor autoverhuurbedrijven in 2023: 34,6 miljard

0

Autoverhuurbedrijven hebben in het kalenderjaar 2023 een enorme omzet van 34,6 miljard euro. Dat is een nieuw record voor de autoverhuurmarkt en een groei van vijf procent in vergelijking met het kalenderjaar 2022. Het nieuwe omzetrecord werd gerealiseerd ondanks een daling van de inkomsten per voertuig.

De nieuwe inzichten zijn gepubliceerd door Auto Rental News. Wel zijn de kosten voor het wagenpark en andere uitgaven met 15 procent zijn gestegen, waardoor de winst daalde. Bovendien zorgde de grotere beschikbaarheid van voertuigen voor het kalenderjaar 2023 voor een daling van de omzet per auto. Autoverhuurbedrijven kochten in 2023 1,05 miljoen nieuwe voertuigen en hadden in totaal 2,26 miljoen auto’s in gebruik.

Het rapport geeft ook aan dat de vraag naar elektrische voertuigen varieert, waarbij sommige exploitanten nu de juiste formule vinden voor het aanbieden van EV’s. De verwachting is dat de omzet in 2024 verder zal stijgen. De kans bestaat wel dat de huurtarieven iets gaan dalen.

Aanbevolen autoverhuuraanbieders

Venetië gaat grote groepen toeristen en luidsprekers voortaan weren

0

Venetië neemt nog meer ingrijpende maatregelen om het massatoerisme een halt toe te roepen. Vanaf juni zijn toeristengroepen van meer dan 25 personen niet meer welkom in de Italiaanse lagunestad. 

Daarnaast worden luidsprekers bij rondleidingen verbonden. Het versterkte geluid verstoort de rust en orde in de stad. Elisabetta Pesce, stadsfunctionaris belast met veiligheid, zei dat het beleid gericht is op het verbeteren van de doorstroming van bezoekers door het historische centrum van Venetië en de drukbezochte eilanden Murano, Burano en Torcello.

De stad kondigde eerder plannen aan om dit jaar een nieuwe dagtoeristenbelasting te testen. De vijf euro per persoon zal worden toegepast op 29 piekdagen tussen april en half juli, inclusief de meeste weekenden. Ambtenaren hopen dat het zal helpen om de menigten te reguleren, langere bezoeken aan te moedigen en de levenskwaliteit van de Venetiaanse bewoners te verbeteren.

Op sommige dagen tijdens het hoogseizoen overtreft het aantal bezoekers de lokale bevolking met meer dan twee tegen één. Daarnaast bedreigt de impact van het toerisme de fragiele lagunestad en staat daarmee zelfs de UNESCO-onderscheiding ter discussie.

In het verleden werd al besloten om de aanleg van cruiseschepen door het Giudecca-kanaal te beperken. De Italiaanse toeristische stad is in feite maar van beperkte afmeting, maar trok trok in 2019 evengoed 13 miljoen bezoekers. De verwachtingen en vrees is dat dit aantal in de komende jaren zal worden overtroffen.

Het enorme aantal toeristen zorgt voor problemen voor de lokale bevolking, onder meer omdat de accommodaties nu vaak ten goede komen aan toeristen wat ten koste gaat van de woningen die beschikbaar zijn voor lokale bewoners.

De mooiste vakanties naar Italië boek je via: