vrijdag, april 19, 2024
Home Blog Pagina 9

Strand Brouwersdam in Zeeland dreigt in zee te verdwijnen

0
Het strand langs de Brouwersdam in Zeeland wordt stapje voor stapje opgeslokt en meegenomen door de zee. Daarover schrijft Omroep Zeeland. De gemeente Schouwen-Duiveland wil maatregelen nemen om te voorkomen dat het dorp haar toeristische trekpleister verliest waar veel strand- en watersporters op af komen.
“Met zandsuppletie hebben we er in 2016 voor gezorgd dat de stranden weer goed begaanbaar waren. Maar in heel korte tijd spoelde bijna al dat zand weer weg”, aldus wethouder Paula Schot tegenover de regionale omroep. van de gemeente Schouwen-Duiveland. De zandsuppletie heeft destijds miljoenen gekost en het is om die reden niet te verwachten dat de gemeente er opnieuw voor zal kiezen.
Een alternatief kan bijvoorbeeld het maken van een natuurlijke zandbult zijn voor de kust, waardoor de stroming anders wordt.

Lissabon gaat 2 euro toeristenbelasting heffen per cruisepassagier

Lissabon voert vanaf januari 2024 een nieuwe toeristenbelasting in voor cruisepassagiers. Het gaat om een bedrag van 2 euro per passagier, die door de reder of exploitant van de cruise geïnd dient te worden. 

Het zou de Portugese hoofdstad jaarlijks zo’n 1,2 miljoen euro opleveren. Cruisemaatschappijen hebben kritisch gereageerd op de nieuwe belasting.

Lissabon is een geliefde cruisebestemming. Enerzijds vanwege de vele bezienswaardigheden en het feit dat het oude centrum goed te voet te verkennen is. Ook is het een budgetvriendelijke bestemming. Geografisch ligt het bovendien gunstig als tussenstop voor schepen die onderweg zijn naar de Canarische Eilanden.

Valkenburg uitverkoren in top 10 internationale topbestemmingen

In Valkenburg is men maar wat trots op de uitverkiezing: “We staan op een lijst met plekken zoals Buenos Aires. Dat hadden we écht niet verwacht”, zegt Anya Niewierra, algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg, tegen Editie NL.

Top 10
De volledige top 10 bestaat uit:

  • Beppu, Japan
  • Vlorë, Albanië
  • Mérida, Mexico
  • Portland, Oregon, Verenigde Staten
  • Buenos Aires, Argentinië
  • Chemnitz, Duitsland
  • Rotorua, Nieuw-Zeeland
  • Panglao, Filipijnen
  • Cairns, Australië
  • Valkenburg, Nederland

Valkenburg heeft de afgelopen jaren bewust gewerkt om zich als toeristische bestemming te onderscheiden. Bijvoorbeeld met de ‘Route des Vins’. “In Zuid-Limburg zijn de meeste wijnmakers te vinden. 33 procent van de Nederlandse wijnen komt hier vandaan. We hebben wijnroutes aangelegd rondom de wijngaarden. Daarnaast tekent bijvoorbeeld de mergel (een krijtgesteente) ons, en de goudgele kerken en kastelen.”

 

Gratis handbagage meenemen lijkt ook bij Transavia verleden tijd

0

Transavia speelt nadrukkelijk met de gedachte om in de toekomst een vergoeding te vragen voor het meenemen van handbagage. Momenteel is het meenemen van handbagage in de cabine nog gratis, maar dat lijkt te gaan veranderen. 

,,Wij zijn een van de weinige budgetmaatschappijen die dat nog niet doet”, stelt een woordvoerder van de airline tegen De Telegraaf. Vroeger zat zelfs ruimbagage bij de ticketprijs in, maar nadat daarvoor moet worden bijbetaald, kiezen veel reizigers ervoor om alleen nog handbagage mee te nemen, met name bij kortere reizen en stedentrips.

Trend
Het gevolg is steeds vollere bagagebakken in de cabine. Transavia zou met het invoeren van een toeslag voor handbagage het voorbeeld van prijsvechters RyanAir, Easyjet en WizzAir volgen. Alleen kleine tasjes die onder de stoel passen, mogen nog gratis mee aan boord.

Gunstige ontwikkeling
Het laten betalen voor handbagage is voor luchtvaartmaatschappijen vaak lucratief en winstgevend, legt luchtvaarteconoom Rogier Lieshout uit in de Telegraaf: „De tarieven die in rekening worden gebracht voor stoelreservering en ruimbagage staan namelijk niet in verhouding tot de daadwerkelijke kosten. Aan de andere kant is het een gunstige ontwikkeling voor passagiers die niet zitten te wachten op al die extra’s. Voorheen betaalden zij daar wel aan mee, maar nu niet meer.”

Spoorbedrijf GoVolta komt met nieuwe treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn

Het nieuwe spoorwegbedrijf GoVolta gaat vanaf mei 2024 een rechtstreekse treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn aanbieden. Deze trein, die dagelijks één keer rijdt, doet ook Deventer en Hengelo aan. Naast GoVolta rijden ook de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de nachttrein van European Sleeper op het traject.

Met name de prijs valt op. GoVolta kondigt aan dat de tickets voor deze treinverbinding verkrijgbaar zijn vanaf 10 euro. Echter, er kunnen extra kosten bijkomen, zoals voor bagage en het reserveren van een zitplaats. We kennen deze prijsopbouw van low-budget luchtvaartmaatschappijen.

De reistijd van de internationale trein bedraagt in totaal acht uur. De trein vertrekt dagelijks om 12.34 uur vanuit Amsterdam en arriveert om 20.33 uur in Berlijn. Deze reistijd is aanzienlijk langer dan die van de NS, waarbij de reistijd vanaf volgende maand ongeveer zes uur bedraagt.

De kortere reistijd bij de NS is mede te danken aan het feit dat haar Berlijn-trein vanaf 10 december niet meer stopt in Almelo en dat er geen locomotiefwissel meer nodig is aan de grens in Bad Bentheim, wat een half uur aan reistijd scheelt.

European Sleeper is een andere aanbieder van treinreizen naar Berlijn. Deze dienst, die in mei begon, biedt een nachttrein aan tussen de beide hoofdsteden. Deze trein rijdt echter niet dagelijks, maar ongeveer twee tot drie keer per week.

Aandeelhouder wil dat Schiphol gaat krimpen

Nota bene één van de eigen aandeelhouders van Schiphol wil dat de luchthaven in de toekomst gaat krimpen. De gemeente Amsterdam pleit in Het Parool voor 12 procent minder vluchten. Dat is een grotere krimp die het Kabinet eerder voorstelde. De hoofdstad vindt dat Schiphol terug moet naar 440 duizend vluchten per jaar.  

“Economie stond ook bij ons altijd op één, maar zijn duurzaamheid, nachtrust, uitstoot en arbeidsomstandigheden niet belangrijker?”, stelt wethouder Hester van Buren. Amsterdam heeft iets meer dan 20 procent van de aandelen van de luchthaven, de Staat bijna 70 procent.

Amsterdam wil ook dat Schiphol ’s nachts dicht gaat en dat privéjets voortaan helemaal verdwijnen van Neerlands grootste luchthaven. Ook wil de hoofdstad dat vliegen op Londen, Parijs en Brussel vervangen wordt door de trein.

Eerder dit jaar schrapte het demissionaire kabinet plannen om van 500.000 vluchten naar 440.000 te gaan, terug naar 452.500 vluchten was voldoende. Eerder stelde topman Ruud Sondag al dat krimp, nachtsluiting en het weren van privéjets onvermijdelijk zijn.

Nieuw megaresort geopend op Lanzarote

Op Lanzarote op de Canarische Eilanden is een nieuw megahotel geopend. Het hotel is een initiatief van Grupo HD en de Barceló Hotel Groupen ligt in het bruisende toeristische centrum van Playa Blanca. Het kolossale resort telt 100.000 vierkante meter en heeft 4 sterren.  

In totaal telt Barceló Playa Blanca 720 kamers met 1400 bedden. Het hotel heeft een fraai uitzicht op Lobos en Fuerteventura. Er zijn liefst 8 restaurants en er is ook een exclusief deel van het resort dat alleen voor volwassenen is. Ook is er een sportbar, drie strandclubs een congrescentrum, vergaderzalen en een wellnesscentrum op hoogte met een spa en fitnessruimte met uitzicht op zee, en een sportcentrum met multisportvelden en padelbanen.

Voor kinderen en tieners zijn er speelgebieden, een kinderzwembad met een piratenschip, een klimmuur en verschillende entertainmentruimtes.

Alle kamers bieden uitzicht op zee en zijn ontworpen met een open indeling. Het hotel beschikt over zes soorten kamers, sommige met privézwembaden. De gemeenschappelijke ruimtes zijn uitgerust met beplanting die kenmerkend is voor het eiland, met meer dan 80 soorten.

 

Rockefeller Center in New York City laat bezoekers iconische foto uit 1932 herbeleven

Het Rockefeller Center in New York City heeft ‘The Beam’ geopend. In deze nieuwe attractie kunnen bezoekers de historische en iconische foto nabootsen van bouwvakkers die op grote hoogte hun lunch nuttigen. Het is geïnspireerd op een beroemde foto uit 1932 van 11 ijzerwerkers. Tickets voor The Beam kosten 34 tot 40 dollar per persoon.

De zwart-witfoto uit 1932 toont de bouwvakkers die op een stalen balk zitten tijdens hun lunchpauze, 69 verdiepingen hoog met een spectaculair uitzicht op Central Park op de achtergrond.

De gelukkige bezoekers die deze nieuwe attractie op de Top of the Rock uitproberen, krijgen gegarandeerd een foto terwijl ze op een stalen balk zitten die hen boven het observatiedek verheft. De attractie is geopend tot 31 januari 2024.

De iconische foto, gepubliceerd in oktober 1932 door The New York Herald-Tribune, is een van de ‘meest herkenbare foto’s van de 20e eeuw.’ De achtergrond van de foto was jarenlang een mysterie, waarbij mensen oorspronkelijk dachten dat deze gemaakt moest zijn in de buurt van het Empire State Building was en niet Park Avenue.

Op sociale media zijn de reacties wisselend. Sommige bezoekers vinden The Beam te gek, anderen doodeng.

 

‘Opening luchthaven Lelystad kan funest zijn voor Groningen Airport Eelde’

De opening van luchthaven Lelystad heeft enorme gevolgen voor Groningen Airport Eelde. Het aantal passagiers op Eelde daalt dan naar verwachting met liefst 40 procent. Dat blijkt uit onderzoek van SEO, een onafhankelijk bureau uit Amsterdam op gebied van luchtvaart, in opdracht van de gemeente Tynaarlo. Het Dagblad van het Noorden schrijft erover. 

Onderzoeksbureau SEO noemt het openen van Lelystad een groot gevaar voor de noordelijke luchthaven. De luchthaven in Flevoland is namelijk niet alleen opgewaardeerd om een groot aantal vluchten van Schiphol over te nemen, maar zal ook passagiers van Eelde wegtrekken.

Voordelen vallen weg
Een aantal voordelen van Eelde boven de huidige andere luchthavens, zoals minder reistijd, goedkoper parkeren en snelle afhandeling, vallen met het openen van Lelystad weg voor een aanzienlijk deel van de noordelijke reizigers. Bovendien zal het aantal bestemmingen vanaf Lelystad groter zijn.

Groei
De gemeente Tynaarlo liet onderzoek doen naar de toekomstvisie en de financiële onderbouwing van Groningen Airport Eelde, omdat het aandeelhouder van de luchthaven is. Eelde wil doorgroeien van 115.000 passagiers in 2023 naar 350.000 in 2033. SEO concludeert dat de prognose geschetst in de visie realistisch is, maar plaats wel enkele kanttekeningen, zoals de desastreuze gevolgen van de opening van airport Lelystad.

Overname aandelen
De directie van Groningen Airport Eelde is al geruime tijd met Schiphol in overleg over toetreding tot de Schiphol-Groep, waar ook Eindhoven, Rotterdam, Maastricht en Lelystad deel van uitmaken. Schiphol zou dan de aandelen van Tynaarlo en Oranjewoud kunnen overnemen. Schiphol lijkt daartoe bereid, mits de provincies Groningen en Drenthe ook substantieel bijdragen aan Eelde. Dat lijkt met de reservering van ruim 44 miljoen euro te gebeuren.

Eerste vlucht met 100% duurzame brandstof: dit zijn de conclusies

Virgin Atlantic heeft recent de eerste vlucht uitgevoerd met 100 procent duurzame vliegtuigbrandstof. De vlucht werd gemaakt met een Boeing 787 Dreamliner, die opsteeg in Londen en landde in New York. De grote vraag is daarbij: is dit de eerste stap naar duurzame luchtvaart?

De brandstof van het vliegtuig bestond voor 88 procent uit oliën en vetten en voor 12 procent uit maisresten. Er waren geen passagiers aan boord, omdat het een testvlucht betrof. “Virgin vloog met speciale toestemming. Bij 50 procent duurzame brandstof hadden ze passagiers mee mogen nemen, maar met 100 procent is dat nog niet toegestaan,” zegt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige van de TU Delft tegen de NOS.

Duurzaam vliegen is mogelijk, maar duur
Richard Branson, eigenaar van Virgin, wilde met deze vlucht bewijzen dat vliegen op duurzame brandstof mogelijk is, maar dat de prijs erg hoog is. Hij hoopt dat overheden meer subsidie zullen geven. Melkert: “Op dit moment is de prijs van dit soort brandstof ongeveer vier keer zo hoog als van de huidige kerosine. De marges in de luchtvaart zijn flinterdun, dus geen enkele luchtvaartmaatschappij kan zich dat veroorloven. Dan breng je jezelf om zeep.”

De hoge prijs komt deels doordat de brandstof nog niet veel wordt geproduceerd. Maar dit komt ook door de geringe vraag vanuit de luchtvaartmaatschappijen vanwege de hoge kosten.

Green Deal
Het grote voordeel van deze brandstoffen is dat de motoren nauwelijks of niet omgebouwd hoeven worden voor het gebruik van biokerosine. De brandstof lijkt veel op gewone kerosine, met slechts kleine verschillen. Melkert denkt dat het gebruik van duurzamere brandstoffen pas echt zal toenemen als er strengere internationale regels komen. Volgens de Europese Green Deal moeten vliegtuigen die vanaf 2025 vanuit Europa opstijgen, brandstof gebruiken die minimaal voor 2 procent uit duurzame brandstof bestaat. Dit percentage moet in 2026 oplopen tot 6 procent en in 2050 tot 70 procent.

KLM had primeur
KLM voerde in 2011 als eerste commerciële luchtvaartmaatschappij ter wereld een vlucht uit met deels duurzamere brandstof, gemaakt van gebruikt frituurvet. De luchtvaartmaatschappij gebruikt nu brandstof die voor 1 procent uit duurzame brandstof bestaat en streeft ernaar om in 2030 10 procent duurzame brandstof te gebruiken, wat zal leiden tot duurdere tickets, aldus KLM.

Nieuwe toestellen
Melkert denkt niet dat biologische kerosine van bijvoorbeeld mais en gebruikte oliën de uiteindelijke oplossing is. “We moeten toe naar synthetische kerosine waarbij je CO2 uit de lucht haalt en dat combineert met duurzaam opgewekte waterstof. Dan kun je kunstmatige kerosine maken waarbij de grondstoffen die je gebruikt oneindig zijn.” En er zullen ook vliegtuigen komen die volledig op waterstof vliegen. Melkert: “Dat is heel energierijk, maar neemt ook veel ruimte in. Daarvoor moeten nieuwe toestellen gebouwd worden.”