zondag, mei 11, 2025
Home Blog Pagina 28

Eagle Beach op Aruba is volgens Tripadvisor het beste strand in het Caribisch gebied

Eagle Beach op Aruba is een van de populairste bestemmingen in het Caribisch gebied en het is tevens het een na beste strand ter wereld. Dit maakte Tripadvisor bekend tijdens de uitreiking van de travelers’ Choice Awards 2023. Deze prijs is gebaseerd op TripAdvisor’s beoordelingen van reizigers over de hele wereld, waardoor het een prestigieuze onderscheiding is om te ontvangen.

Een schitterend strand aan de noordzijde van Aruba

Eagle Beach is een prachtig strand gelegen aan de noordkant van het eiland Aruba. Het staat bekend om zijn zachte witte zand en kristalheldere water, waardoor het een populaire plek is om te zwemmen, snorkelen en andere strandactiviteiten. Maar de schoonheid van Eagle Beach gaat verder dan zand en zee. Het is een plek waar de natuur goed gedijt en bezoekers kunnen genieten van een verscheidenheid aan vogelsoorten die je kunt zien vliegen over het strand en de bomen eromheen.

De schoonheid van Eagle Beach is de reden waarom het is uitgeroepen tot het beste strand in het Caribisch gebied en het op één na beste strand ter wereld. Het is ook de perfecte plek om te ontspannen en tot rust te komen. Het strand heeft veel voorzieningen en activiteiten voor alle leeftijden, van beachvolleybal tot kajakverhuur. Bezoekers kunnen ook genieten van nabijgelegen restaurants en bars of een wandeling maken langs het strand en het prachtige uitzicht op de Caribische Zee in zich opnemen.

Meerdere eilanden vallen in de prijzen

Naast Eagle Beach hebben ook Aruba’s Baby Beach en Arashi Beach de top 25 van beste Caribische stranden gehaald. Baby Beach, gelegen aan de zuidkant van Aruba, staat bekend om de rustige sfeer en het ondiepe water, waardoor het perfect is voor jonge kinderen en gezinnen. Arashi Beach ligt aan de noordkant van het eiland en staat bekend om het prachtige witte zand en het prachtige uitzicht op de Caribische Zee.

In een verklaring zegt de Aruba Tourism Authority (A.T.A.) en het Ministerie van Toerisme van Aruba buitengewoon trots te zijn op het harde werk dat is verricht om een duurzame strategie te creëren en onze stranden goed te onderhouden. Als klein eiland in het Caribisch gebied is Aruba bijzonder afhankelijk van het toerisme, dus het is voor ons een ongelooflijke eer dat een van onze stranden, Eagle Beach, door Tripadvisor Travellers’ Choice Best of the Best 2023 is uitgeroepen tot het beste strand van het Caribisch gebied.

Erkenning van jarenlange inspanning

Het is een bewijs van alle inspanningen die we hebben geleverd dat Eagle Beach de lijst heeft aangevoerd en onze verwachtingen heeft overtroffen. We zijn nederig en dankbaar dat we zo’n erkenning hebben gekregen. Dit is een krachtige herinnering aan waarom Aruba bekend staat als het ‘One Happy Island’, en tevens een bewijs van het belang van duurzaamheid in het toerisme.

“Bij de Aruba Tourism Authority (A.T.A.) blijven we ernaar streven onze bezoekers de best mogelijke ervaring te bieden en tegelijkertijd onze stranden te behouden. We bedanken iedereen die hun beoordelingen heeft gedeeld en van Eagle Beach het beste strand van het Caribisch gebied heeft gemaakt”, aldus de verklaring dan het A.T.A.

Het eiland bezoeken? Let dan op!

Aruba is ook onder Nederlanders een populaire vakantiebestemming. Niet verrassend dat het eiland met prachtige stranden, levendige cultuur en gastvrije bevolking wereldwijd geroemd wordt. Er is echter ook een klein nadeel aan het winnen van de prestigieuze prijs. Nu Eagle Beach is uitgeroepen tot het beste strand van het Caribisch gebied en het op één na beste strand ter wereld, zal het zeker meer bezoekers naar het eiland trekken. En toch is toch wel even iets om rekening mee te houden.

 

Grootste race glijbaan ter wereld geopend in Paradise Island, Duitsland

Een van de bekendste en populairste waterparken van Duitsland, Tropical Islands, heeft een gloednieuwe attractie voor het aankomende zomerseizoen geopend. Het waterpark heeft een 21 meter hoge dubbele race glijbaan geopend en daarmee het waterpark direct een record te pakken. De enorme  waterglijbaan, Double Racer genaamd, is namelijk de langste dubbele race glijbaan ter wereld. Daarover schrijft Looopings.nl.

Transparante buizen en eindtijd vermelding

De glijbaan heeft twee banen van exact dezelfde lengte, waardoor dappere zwemmers het tegen elkaar kunnen opnemen in een spannende glijbaanrace. Beide banen hebben semi-transparante delen, zodat de rijders kunnen zien wie de race leidt terwijl ze naar beneden gaan. Het rit naar beneden duurt gemiddeld ongeveer een minuut en bij de uitgang geeft een digitaal bord de exacte tijd aan.

De dubbele race glijbaan is slechts een van de vele attracties in Tropical Islands. Het resort, dat het grootste overdekte waterpark ter wereld is, biedt ook een tropisch strandgebied, een enorm spa- en saunacomplex, winkel- en eetgelegenheden en een aantal waterglijbanen, zwembaden en andere waterattracties.

Nederlands bedrijf bouwde de glijbaan

De bouw van de reusachtige glijbaan duurde zes maanden, werd uitgevoerd door het Nederlandse bedrijf Watergames & More en had nogal wat om handen. Zo moest eerst de oude glijbaan worden verwijderd en dat moest gebeuren terwijl badgasten gewoon ongestoord konden zwemmen. Doordat Tropical Islands is gelegen in een oude vliegtuighangar, waardoor het werken met de hijskranen werd bemoeilijkt, liep het project nogal wat vertraging op. Aanvankelijk stond de opening gepland voor augustus 2022, maart dat werd dus deze maand.

De race glijbaan wordt momenteel getest en er geldt een minimumleeftijd van 12 jaar voor. Personen moeten daarnaast minimaal 1.20 meter lang zijn om de glijbaan te mogen gebruiken. Doordat de nieuwe glijbaan een capaciteit van 200 mensen heeft en de vorige glijbaan slechts 120 mensen aankon, wordt verwacht dat de wachttijden bij de glijbaan aanzienlijk verkort zullen worden.

 

NS vertrekt definitief uit Verenigd Koninkrijk na verkoop Abellio

De Nederlandse Spoorwegen (NS) laat via het interne berichtenbord weten dat zij de Britse dochteronderneming van de NS, Abellio, heeft verkocht. Hiermee komt er definitief een eind aan de aanwezigheid van de NS in heel het Verenigd Koninkrijk.  De Nederlandse Spoorwegen waren sinds 2013 actief in het Verenigd Koninkrijk. Treinen, maar ook bussen van de dochteronderneming Abellio reden door heel het land.

Definitief vertrek uit het Verenigd Koninkrijk

Het besluit om een einde te maken aan het buitenlandse avontuur van het bedrijf komt na enkele jaren van heroriëntatie ten aanzien van de Nederlandse activiteiten. Conclusie was dat de NS zich vooral op de bedrijvigheid in Nederland wilde gaan richten en minder op activiteiten in het buitenland. De afgelopen jaren heeft de NS dan wel veel inkomsten uit buitenlandse dochterondernemingen gegenereerd, maar heeft het bedrijf ook te maken gehad met extra zorgen. Abellio, dat ook in Duitsland actief is, heeft daar bijvoorbeeld grote verliezen geleden. Op hetzelfde moment heeft  de spoorvervoerder in Schotland bepaalde prestatiedoelen niet kunnen halen.

De verkoop van Abellio aan het Britse management wordt gezien als een strategische beslissing voor de NS, nu het bedrijf zich weer wil richten op zijn kernactiviteiten in Nederland. NS is een van de belangrijkste spoorwegmaatschappijen in Europa en levert een belangrijke openbare dienst aan burgers in het hele land. Met de verkoop van Abellio zal het bedrijf zich kunnen concentreren op het leveren van hoogwaardige spoordiensten  in ons eigen land.

Focus op eigen land

Het vertrek van de NS wordt in het Verenigd Koninkrijk toegejuichd. Daar was Abellio altijd een gerespecteerde spoorwegexploitatie met een degelijke reputatie. De ervaring van het bedrijf op de Britse spoorwegmarkt zal een waardevolle aanwinst zijn voor de nieuwe eigenaren, zodat zij kunnen profiteren van de uitgebreide kennis, ervaring en het netwerk dat Abellio in de loop der jaren heeft opgedaan.

De verkoop bevestigt ook het besluit van NS om terug te keren naar haar kern focus in Nederland. De spoorwegmaatschappij heeft veel succes geboekt op haar thuismarkt, en met de verkoop van Abellio zal NS haar middelen kunnen richten op het leveren van een hoogwaardige dienst aan de burgers van Nederland. De verkoop van Abellio heeft de Nederlandse Spoorwegen minimaal 15 miljoen opgeleverd en dat bedrag kan oplopen naar 25 miljoen, afhankelijk van de prestaties van Abellio in de komende maanden.

De NS wilde al eerder weg

Het is een lange weg geweest sinds de Nederlandse Spoorwegen (NS) aanvankelijk afscheid wilden nemen van de Britse markt. Veel politieke discussie over het spoorsysteem in het Verenigd Koninkrijk zorgde voor een lange vertraging in het proces. Na veel overleg stemde NS er in augustus vorig jaar eindelijk mee in om Abellio UK in handen te laten komen van het Britse management. Dat was echter nog maar het begin van de reis, want de plaatselijke vervoersautoriteiten moesten instemmen met de verkoop.

Nu het proces is afgerond, kan de NS eindelijk verder met hun plannen om de Britse markt te verlaten. Dit besluit komt op een moment dat er een verschuiving plaatsvindt in hoe Nederlandse organisaties, zoals NS en Schiphol, in politiek Den Haag worden bekeken als het gaat om hun investeringen in het buitenland. Minister van Financiën Sigrid Kaag stelde dat organisaties als deze alleen investeringen in het buitenland zouden mogen doen als ze ook in Nederland bijdragen aan het algemeen belang van hun bedrijven. Zo profiteert heel Nederland van deze investeringen.

 

 

Opnieuw geen veerboot van Groningen naar Noorwegen wegens opmerkelijke oorzaak

Sinds april 2022 kan men via de Eemshaven in Groningen de veerboot naar Noorwegen pakken, althans als deze plek kan vinden in de haven om aan te meren. Vandaag was dat voor de vierde keer in korte  tijd niet het geval en werden gedupeerde reizigers geïnformeerd dat hun  reis niet kon doorgaan. Ook gisteren deed zich dezelfde situatie voor en was er geen plek voor de MS Romantika, de vaste veerboot van rederij Holland Norway Lines (HNL).

Na 1 oktober vaste plek kwijt

De MS Romantika had tot 1 oktober 2021 een vaste aanmeerplek in  de Eemshaven. Tot dan waren er dan ook geen problemen  met het aanmeren of de afvaart. Maar sinds de vaste plek is komen te  vervallen, hebben passagiers nu dus alweer voor de vierde keer te maken  gehad met een geannuleerde vaart. Het probleem van gisteren, houdt direct verband met de annulering  van vandaag. Doordat de veerboot gisteren namelijk niet kon aanmeren, kan er vandaag ook geen  afvaart worden gehouden. De eerste keer dat dit probleem zich voordeed was in januari van dit jaar. Eind februari kon de veerboot voor een tweede keer niet aanmeren vanwege de drukte in de haven en het niet beschikbaar zijn  van voldoende ruimte om aan te meren. Gisteren en vandaag  deed het probleem zich weer voor.

Oplossing in zicht

De MS Romantika heeft dus geen vaste plek  en dat betekent dat er een heel eenvoudige regel in werking treedt om te bepalen  wie mag aanmeren, namelijk: Wie het eerst komt, mag het eerst aanmeren. Natuurlijk is het probleem bekend bij de Holland Norway Lines en volgens woordvoerder Annebel Nillessen Blaauw is het slechts een kwestie van tijd voordat er een oplossing is gevonden. Deze bestaat uit een korte- en  langetermijn oplossing. Voor de korte termijn komt er een vaste ligplek ter beschikking. De oplossing voor de lange termijn bestaat uit de bouw van een extra aanmeerkade voor de MS Romantika.

Passagiers donderdag al geïnformeerd

Mensen die een vaart hadden gepland en geboekt, werden  niet bij aankomst door het nieuws verrast. De rederij zag op woensdag het probleem al ontstaan  en heeft alle passagiers op donderdag op de hoogte gebracht van het feit dat de tocht mogelijk geannuleerd zou kunnen worden. Op vrijdag is besloten dat aanmeren op vrijdag en vertrekken op zaterdag niet mogelijk zou zijn en werd definitief besloten het vertrek op zaterdag  af te blazen.

Passagiers die toch naar de haven waren vertrokken, kregen een alternatieve reis aangeboden. Hierbij dienen zij eerst de boottocht naar Denemarken  te maken om vervolgens verder te reizen naar Noorwegen. Kosten die hiervoor extra moeten worden gemaakt, krijgen zij van de rederij vergoed. Er is haast bij een oplossing, want nadat de veerdienst ruim een jaar geleden van  start ging, is  duidelijk geworden dat er meer animo voor is dan men aanvankelijk had gedacht. Meer dan 186.000 passagier maakten inmiddels gebruik van de veerdienst en dat zijn er ruim 36.000 meer dan verwacht.  

 

 

Gebruik van flitsapps in Duitsland niet alleen strafbaar voor bestuurders, maar ook voor bijrijders

0

Jarenlang waren flitspaal-apps zoals Flitsmeister populair in Duitsland. Met deze apps konden bestuurders gemakkelijk controleren of er flitspalen actief waren op de route, zodat ze hun snelheid daarop kunnen aanpassen.

In 2019 verklaarden de Duitse autoriteiten het gebruik van flitspaal-apps echter illegaal. Dit betekende dat bestuurders deze apps niet meer mochten gebruiken. Veel mensen gingen ervan uit dat, hoewel de bestuurders de app niet mochten gebruiken, passagiers die de bestuurder op de hoogte brachten van aankomende flitspalen geen boetes of andere straffen zouden krijgen.

Onlangs heeft het Oberlandesgerichts (OLG) Karlsruhe bevestigd dat deze veronderstelling onjuist is. Zelfs als een passagier de app gebruikt om te controleren of er flitspalen staan, is er sprake van een strafbaar feit.

Dit betekent dat het nu voor alle bestuurders en passagiers duidelijk is dat het gebruik van een flitsapp in Duitsland verboden. In plaats van op deze apps te vertrouwen, moeten bestuurders de verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen snelheid. Dit betekent dat ze zich bewust moeten zijn van de snelheidslimieten en hun snelheid dienovereenkomstig moeten aanpassen.

Duidelijkheid door hoger beroep van bestuurder

Eind januari 2022 kreeg een bestuurder uit Heidelberg, Duitsland, een boete van € 100 voor een snelheidsovertreding. Volgens de agenten die hem staande hielden, had de bestuurder een mobiele telefoon – waarop een flitspaal-app was geïnstalleerd – naar de passagier op de middenconsole geduwd. Deze actie suggereerde dat de bestuurder zich bewust was van het gebruik van de flitspaal-app, en daarom werd de geldboete opgelegd.

De bestuurder ging in beroep tegen de boete, maar de uitspraak werd gehandhaafd. Deze uitspraak maakte duidelijk dat niemand een flits-app – of flitspaal-app – mag gebruiken terwijl hij door Duitsland rijdt. Bestuurders moeten dergelijke applicaties op hun telefoon verwijderen, en alle andere gerelateerde zaken, om te voorkomen dat ze een boete krijgen omdat ze kennis hebben van het gebruik van flitsapps.

Het is belangrijk op te merken dat niet alle flitspalen digitaal zijn, en dus moeten bestuurders goed op hun snelheid en omgeving letten als ze door Duitsland rijden. Als je betrapt wordt op het overtreden van de snelheidslimiet, krijg je een boete en kan je zelfs een verhoogde straf krijgen als je kennis blijkt te hebben van flitscontrole, of flitspaal-apps.

Pas je snelheid aan, niet alleen vanwege de hoge boete

Het is essentieel dat bestuurders de nodige voorzorgsmaatregelen nemen als ze op Duitse wegen rijden, en voorkomen dat ze zichzelf in een positie brengen waarin ze beboet kunnen worden omdat ze kennis hebben van een flits-app. Zich bewust zijn van de maximumsnelheid, letten op eventuele flitspaalborden en alle flitsapp-gerelateerde voorwerpen uit de auto verwijderen helpen allemaal om een veilige en plezierige rijervaring te garanderen.

Daarnaast moeten bestuurders zich bewust zijn van andere potentiële gevaren op de weg, zoals dieren, voetgangers en fietsers. Door zich bewust te zijn van hun eigen snelheid en van mogelijke gevaren, kunnen bestuurders ervoor zorgen dat ze veilig en verantwoord rijden.

Door deze richtlijnen te volgen, kunnen bestuurders ervoor zorgen dat ze veilig en verantwoord rijden en dat ze zichzelf niet in gevaar brengen voor een boete of andere sancties.

In Nederland kijkt de politie anders tegen de flitsapp aan

Nederlanders kunnen gewoon in eigen land gebruik blijven maken van de flitsapps. In tegenstelling tot veel omliggende landen zijn deze apps in ons land niet verboden. De reden dat deze apps gewoon gebruikt mogen worden is best opvallend. De politie ziet de apps als toegevoegde waarde wanneer het aankomt op het bevorderen van de verkeersveiligheid. 

Een woordvoerder van de politie geeft aan dat in  Nederland de nadruk niet ligt op het uitdelen van zoveel als mogelijk bekeuringen, maar dat flitsers bedoeld zijn om het gedrag van weggebruikers te veranderen. Flitsapps doen in principe hetzelfde en hebben daarbij als positieve bijkomstigheid dat men een bekeuring ontloopt. Het mes snijdt dus wat de politie in Nederland betreft aan twee kanten.

 

 

Aruba zoekt weerman voor een week: “Iedereen kan dit werk doen!

0

Een week gratis op het schitterende Aruba verblijven, inclusief overnachting en ook nog eens geld toe krijgen. Dat zal iedereen als muziek in de oren klinken. En het mooie is dat ook echt iedereen kans maakt op deze droombaan van een week.  De Aruba Tourism Authority (ATA) is op zoek naar iemand om de rol van de weerman van het eiland te vervullen. Een baan die volgens de ATA de ‘gemakkelijkste baan ter wereld’ is.

De toerismeautoriteit legt in de vacature uit dat Aruba meer zonnige dagen kent dan enig ander Caribisch eiland. Dit betekent dat de weerman van het eiland gewoon elke dag na dag exact hetzelfde weerbericht maakt. Omdat er dus meestal weinig nieuws te melden is, behalve af en toe een klein pluizig wolkje, heb je letterlijk nul ervaring nodig om te solliciteren.

Nieuws is er nauwelijks!

“Zo vaak dwingen onverwachte weersomstandigheden reizigers om hun langverwachte vakantie te verzetten. Gelukkig is Aruba gezegend met een constant heldere, zonnige lucht, waardoor het de perfecte bestemming is voor bezoekers om op elk moment van het jaar te verkennen en te genieten”, zegt Ronella Croes, CEO van de ATA in een verklaring aan Travel + Leisure. “Via de ‘World’s Easiest Job’-campagne proberen we voor een week de perfecte weerman te vinden om ons te helpen het prachtige weer van het eiland te laten zien.”

De “baan” omvat het overnemen van weerberichten op de sociale kanalen van Aruba van de reguliere weerman. Het omvat een reis van 6 nachten en 7 dagen voor twee personen naar Aruba. De weerman zal zijn week op het eiland doorbrengen in het nieuwe Embassy Suites by Hilton Aruba Resort – op slechts een steenworp afstand van het prachtige Eagle Beach, waar een van de blauwste wateren ter wereld te vinden zijn. Geïnteresseerden kunnen aruba.com/WorldsEasiestJob bezoeken, zich registreren en uw “beste weerbericht van 30 seconden op Aruba” indienen. De ATAA liet zelfs een hint vallen voor het voorbeeldweerbericht: het is “waarschijnlijk 80° en zonnig.” Solliciteren naar deze kote droom workation kan nog tot en met 31 maart.

Tahiti wil het aantal jaarlijkse toeristen aan banden leggen

0

De idyllische eilanden van Frans-Polynesië, zoals Tahiti officieel heet, zijn al decennialang een bestemming voor reizigers die de drukte van alledag willen ontvluchten en zich een paar weken in het paradijs willen wanen.  Van de blauwe lagunes van Bora Bora en de weidse bergtoppen van Mo’orea, in combinatie met de luxueuze resorts van Tahiti, biedt deze archipel een absoluut onvergetelijke vakantie-ervaring.

Maar wie zo’n vakantie wel ziet zitten, moet snel boeken, want het land wil de komende jaren het aantal toeristen terugbrengen. Tahiti een toekomst waar vooral duurzaam toerisme en zorg voor het milieu centraal staan. Jaarlijks wil het land niet meer toeristen toestaan Tahiti te bezoeken dan er inwoners zijn. Dit komt neer op 280.000 tot 300.000 toeristen per jaar. Uitzonderingen zijn er voor mensen met een Frans paspoort. Tahiti is Frans grondgebied, dus Fransen worden niet beschouwd als toeristen.

Naar voorbeeld van Bhutan

Tahiti zal het plan de komende jaren uitrollen en richt zich daarbij op toeristen die bereid zijn flink voor hun vakantie te betalen en de voorkeur geven aan exclusieve vakantie. Hierbij richt men de pijlen vooral op mensen die genieten van een meer langzamere vorm van reizen. Door het aantal reizigers te beperken hoopt de archipel het kwetsbare milieu te beschermen en een duurzamere vorm van toerisme te bevorderen.

Tahiti is niet het eerste of enige land dat het aantal toeristen aan banden wil leggen. In Bhutan geldt een maximaal aantal toeristen per jaar en moeten bezoekers 200 dollar per dag betalen als toeristenbelasting. Daar zit dan wel van alles bij inbegrepen en dat zorgt er weer vooral dat vooral de meer gefortuneerde reiziger Bhutan bezoekt.

De overheid hekelt het beeld van enorme cruiseschepen die het land aandoen en de eilanden overstromen met toeristen. Het beeld van tientallen cruiseschepen die maandelijks even een korte stop maken in Tahiti zal dus de komende jaren alleen nog iets uit de geschiedenisboeken van het land zijn. Daarmee is Tahiti zeker niet alleen. Venetië ziet toeristen ook liever gaan dan komen en zelfs in Amsterdam zijn er momenten waarop zowel de Amsterdammers zelf als bestuurder zich achter de oren krabben en zich afvragen of het niet wat minder kan met al die bezoekers.

Geen beter moment voor een vakantie naar Tahiti dan nu!

Zie je een bezoek aan deze schitterende archipel wel zitten, dan moet je dus snel zijn. Of je nu op zoek bent naar een intieme huwelijksreis of een gezinsvriendelijk avontuur, de diverse eilanden van Frans-Polynesië vormen nu nog het perfecte decor voor elk toerisme. Maar dat zal in de nabije toekomst dus zeker veranderen. 

 

Lift gesloten: 30 benauwde minuten voor twee Duitse wintersporters in Tirol

Een ritje in de skilift had deze week in Bergwelt Hahnenkamm in Höfen, Tirol wel eens heel anders kunnen eindigen voor twee Duitse toeristen. Op het moment dat de skilift werd gesloten, bevonden zij zich namelijk nog in de skilift. Het verhaal kent een goed einde, want het duurde 30 minuten voor de twee weer sneeuw onder de voeten hadden.

Nog een keertje

Tegen sluitingstijd dacht de Duitse wintersportliefhebber Thomas Brondocz dat er nog voldoende tijd was om een ritje met de skilift te maken. Het was prachtig weer en hij wilde volop van de mogelijkheid gebruik maken om nog een laatste afdaling te maken. Hij stapte in de skilift, gevolgd door een dame die hij niet kende en ook op wintersport was. Zij nam plaat in het stoeltje achter hem.  De rit verliep aanvankelijk voorspoedig, maar vlak voor het aankomstpunt stopte de lift. En dat duurde langer dan gebruikelijk was, vond de Duitser.

In eerste instantie genoot hij gewoon nog wat van het uitzicht en besteedde hij  niet veel aandacht aan het oponthoud. Dat veranderde echter heel snel toen hij de lift medewerker van het bergstation naar beneden zag afdaalde. Hij realiseerde zich dat het foute boel was en probeerde tevergeefs nog de aandacht te trekken van de medewerker.

Springen dan maar…

De hele nacht doorbrengen in de skilift zou de 74-jarige waarschijnlijk niet hebben overleefd en dus was zijn eerste gedachte om dan maar op hoop van zegen uit de lift te springen. De lift bevond zich echter op een punt dat te hoog was en de Duitser zeker fataal zou zijn geworden. Gelukkig had hij zijn mobieltje in zijn zak en daar kwam ook nog eens bij dat het toestel bereik had, iets dat niet zomaar overal het geval is. Hij  moest een aantal pogingen doen, maar kreeg uiteindelijk de Bergbahnen aan de telefoon.

Het gebied is ook uitgerust met een gondel en die blijft langer open dan de skilift, dus er waren nog medewerkers aanwezig. Zij startten de lift weer op, waarna de twee vakantiegangers een paar minuten later  weer vaste voet op aarde konden zetten. Hoe deze situatie kon voorkomen, is vooralsnog onduidelijk. Een elektronisch systeem registreert namelijk altijd de laatste stoeltjeslift met bezetting. Het stoelnummer wordt vervolgens ook doorgegeven en genoteerd. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het hier dus om een menselijke fout. 

Oostenrijkse politie deelt tientallen boetes uit wegens ontbrekend vignet

0

Plan je binnenkort een autorit naar Oostenrijk, houd er dan rekening mee dat de Oostenrijkse politie streng controleert op de aanwezigheid van een vignet. Het reisvignet of tolvignet is een officiële sticker die op alle voertuigen die over de Oostenrijkse wegen rijden moet worden geplakt. Bij de ANWB zijn afgelopen dagen tientallen meldingen binnengekomen van mensen die een bekeuring hebben gekregen voor het niet hebben of verkeerd bevestigen van het reisvignet.

Wie zonder reisvignet reist of het vignet niet op de juiste manier heeft bevestigd, loopt het risico eenn boete van €120,- te krijgen. Bij verhoging, wanneer men niet of te laat betaalt, kan dat zelfs oplopen tot €300,-. De Oostenrijkse politie gebruikt mobiele camera’s om overtreders op te sporen, dus de kans dat men tegen een boet aanloopt is groot.

Koop gewoon dat reisvignet tijdens je bezoek aan Oostenrijk

Rijden in Oostenrijk zonder een correct tolvignet leidt dus tot een directe boete. Je komt niet weg met alleen een waarschuwing. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je een geldig vignet hebt voordat je op reis gaat of bij aankomst in Oostenrijk. Het vignet kun je online kopen of bij sommige  tankstations en bij sommige Oostenrijkse postkantoren. De prijs van een vignet hangt af van de geldigheidsduur en varieert van iets minder dan €10,- voor 10 dagen tot €85,- voor een jaarvignet.

Het tolvignet moet duidelijk zichtbaar zijn aan de binnenkant van de voorruit van het voertuit en moet geldig zijn voor de duur van je verblijf in Oostenrijk. Het vignet is geldig voor alle Oostenrijkse snelwegen en voor sommige secundaire en lokale wegen. Het vignet moet op de ruit zijn geplakt en mag niet in een houder of met tape bevestigd zijn. Dit om te voorkomen dat reisvignets worden doorverkocht.

Ben je van plan om richting Oostenrijk af te reizen, zorg ervoor dat je direct bij aankomst in Oostenrijk het vignet direct op de voorruit plakt. De politie controleert actief door heel Oostenrijk, maar voornamelijk op toegangswegen van en naar omringende landen.

Gesloten zwembad tijdens vakantie? Dan kun je wellicht geld terug eisen

0

Het Hof van Justitie van de EU heeft bevestigd dat vakantiegangers die tijdens hun pakketreis te maken krijgen met gesloten zwembaden, uitgaansverboden of andere beperkingen vanwege de Covid-19 pandemie of andere maatregelen, recht kunnen hebben op een prijsvermindering. Deze uitspraak is een belangrijke stap voorwaarts voor consumentenrechten en geeft reizigers de bescherming die ze nodig hebben als ze niet kunnen genieten van het volledige pakket dat hun aanvankelijk was beloofd.

Bij het boeken van een pakketreis verwachten reizigers een bepaald aantal diensten en voorzieningen. Maar als die diensten en voorzieningen niet beschikbaar zijn door beperkingen van de overheid of een touroperator, moeten vakantiegangers gecompenseerd worden. Dit kan variëren van een terugbetaling tot een korting op de totale kosten van het pakket.

Geld terug of korting op de pakketprijs

De uitspraak kan direct worden toegepast, ook wanneer de vakantie al achter de rug is. Vakantiegangers die al getroffen zijn door beperkingen vanwege de pandemie moeten contact opnemen met hun touroperator om te zien of ze in aanmerking komen voor een prijsverlaging.

Het is belangrijk op te merken dat deze uitspraak niet geldt voor alle pakketreizen. Touroperators kunnen nog steeds diensten en voorzieningen leveren zoals gewoonlijk als er geen beperkingen gelden. Deze uitspraak is bedoeld om reizigers te beschermen die getroffen zijn door beperkingen van de overheid of van touroperators.

De uitspraak van het Hof van Justitie van de EU is een belangrijke stap voorwaarts voor de rechten van de consument en biedt reizigers de bescherming die ze nodig hebben als ze niet kunnen genieten van het volledige pakket dat hun was beloofd.