maandag, mei 12, 2025
Home Blog Pagina 13

Vliegverkeer dreigt opnieuw ontregeld te raken door IJslandse vulkaan aswolk

0

Als de vulkaan bij het IJslandse Grindavík daadwerkelijk op korte termijn uitbarst, moet tevens gevreesd worden dat het vliegverkeer ernstig ontregeld raakt. Dat gebeurde in 2010 ook, toen de uitbarsting van de Eyjafjallajökull-vulkaan op IJsland tot 100.000 vluchtannuleringen over meerdere weken leidde, waarbij 7 miljoen passagiers werden getroffen.

De vraag is dan ook welke gebieden van Europa waarschijnlijk het meest worden getroffen door een nieuwe vulkanische aswolk. Meteorologen zeggen dat het antwoord sterk afhankelijk is van de wind.

Kleine aardbevingen
De vissersstad Grindavík op IJsland is meer dan een week geleden geëvacueerd na waarschuwingen van de autoriteiten. Gedurende enkele weken hebben duizenden kleine aardbevingen gewezen op een steeds waarschijnlijker uitbarsting van de vulkaan Fagradalsfjall, gelegen in de buurt van Grindavík, een vissersdorp niet ver van de luchthaven Keflavík, de grootste luchthaven van het land en het belangrijkste knooppunt voor internationale vluchten.

Blue Lagoon gesloten
Op maandag heeft het IJslandse Meteorologische Bureau de alarmering uitgebreid vanwege ‘duidelijke tekenen van landrijzing, vrijwel zeker veroorzaakt door stijgend magma. Eerder werd de Blue Lagoon, een bekende toeristische trekpleister, al voor onbepaalde tijd gesloten.

Luchtverkeer
Meteorologen van AccuWeather hebben gewaarschuwd voor mogelijke gevolgen voor het luchtverkeer in de komende weken. Het is sterk afhankelijk van de windrichting welke regio’s last krijgen van de aswolk. Dat is waarschijnlijk voor Scandinavië, maar ook Centraal-Europa, waaronder Nederland, kan ongemak en hinder gaan ondervinden.

Tegelijkertijd zegt de nationale luchtvaartmaatschappij Iceland Air dat de aanhoudende seismische activiteit op IJsland vooralsnog geen invloed heeft op vluchten van of naar IJsland. “We staan in nauw contact met de IJslandse autoriteiten en volgen de situatie op de voet”, volgens de reisalert van de airline.

Dit land is dé opkomende bestemming van 2023

0

Als je dit jaar het idee had dat Europese vakantiebestemmingen drukker dan normaal zijn geweest, heb je gelijk. Het toerisme in Europa is namelijk weer op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.

De omzet in de reisbranche ligt zelfs 19 procent hoger dan in 2019, zo blijkt uit het onlangs gepubliceerde WTM Global Travel Report in samenwerking met Tourism Economics.

Bovendien heeft één land een enorme stijging in bezoekersaantallen gezien en wordt verwacht dat dit land in 2024 Frankrijk zal inhalen als het op één na meest bezochte land in Europa. We hebben het over Turkije.

Explosieve groei
Turkije ziet een toename van meer dan 70 procent in bezoekersaantallen. Hoewel het totale aantal bezoeken aan Europa met 3 procent is gedaald van 440 miljoen in 2019 naar 428 miljoen in 2023, heeft Turkije een explosieve groei ervaren. Het land registreerde een stijging van 73 procent in bezoekersaantallen vergeleken met 2019. Hiermee presteert het beter dan de twee populairste landen van Europa, Frankrijk en Spanje, die respectievelijk 33 procent en 31 procent hoger liggen dan in 2019.

Kroatië, de tiende grootste markt van het continent, is een andere opvallende uitschieter. Het heeft een stijging van 51 procent ten opzichte van pre-pandemische niveau.

Goedkope lira
Hoe het groeiende toerisme in Turkije te verklaren is? Door de dalende Turkse lira, zijn vakanties naar Turkije betaalbaarder geworden voor veel reizigers. De kustlijn van het land met kristalhelder water en luxe resorts maken het een meer budgetvriendelijk alternatief voor de Italiaanse Rivièra of de Côte d’Azur in Frankrijk.

Russische toeristen bleven welkom
Het is ook een van de weinige Europese bestemmingen die geen vluchten uit Rusland heeft verboden, met in totaal 7 miljoen Russen die verwacht worden Turkije te bezoeken in 2023 tegenover ongeveer 5 miljoen in 2022.

 

Parijs vreest illegale vakantieverhuur vanwege extreme hotelprijzen

0

Bezoekers die in 2024 naar Parijs komen voor de Olympische Spelen, moeten rekening houden met grote accommodatieproblemen vanwege de stijgende hotelprijzen en strengere regels voor de verhuur van toeristenappartementen. Daardoor vrezen autoriteiten dat dit illegale verhuur zal aanwakkeren. 

Een rapport van het Parijse toerismebureau toonde aan dat de hotelprijzen in de zomer van 2024 met maar liefst 314% zullen stijgen in vergelijking met de zomer van 2023. “We willen Spelen voor het volk, maar het volk kan geen Spelen hebben met overnachtingsprijzen van 700 euro,” vertelde Frédéric Hocquard, de Parijse adjunct-burgemeester voor toerisme en nachtleven, aan Reuters.

Veel hotels nog niet te reserveren
Het rapport bekritiseerde ook de Parijse hotels omdat ze te lang wachten met het openstellen van hun reserveringsplatforms voor de Spelen, die plaatsvinden van 26 juli tot 11 augustus. “Zo’n 66% van de hotels is nog steeds niet te reserveren voor de periode van de Olympische Spelen,” aldus het rapport.

475% prijsstijging is mogelijk
Volgens het Parijse toerismebureau was een hotelovernachting in de regio Parijs in juli 2023 169 euro, en verwacht wordt dat dit in juli 2024 zal stijgen tot 699 euro. “De stijging is 366% voor de twee-sterrenhotels en 475% voor de drie-sterrenhotels”, zo luiden de conclusies.

Uitwijken naar andere steden
“Wat er gaat gebeuren is dat mensen een hotelkamer voor 200 euro per nacht zullen nemen in Nantes, Lille of Rennes en met de trein zullen reizen, en zo zullen ze geld besparen,” voegde Hocquard toe. “Tijdens de Spelen in Londen waren de prijzen te hoog en daalde de bezettingsgraad van de hotels met 12%. Je kunt de prijs van de kamers niet verdrievoudigen. Misschien kun je een verhoging van 10, 15% toestaan, maar de prijzen verdrievoudigen zal niet werken. “Zoals het nu dreigt te gaan, voeden we het Airbnb-fenomeen.”

Nieuw treinbedrijf Heuro belooft stuntprijzen bij verbinding tussen Londen en Parijs

0

De nieuwe Nederlandse vervoersmaatschappij Heuro wil de concurrentie aangaan met Eurostar. Vanaf 2028 wil Heuro dagelijks meerdere treinen tussen Parijs en Londen te laten rijden en belooft daarbij veel lagere ticketprijzen. Ook Groningen zou twee keer per dag een stopplaats worden. Dat meldt het AD.

Momenteel heeft Eurostar het monopolie op de internationale treinverbinding tussen Londen en Parijs. Ondernemers Roemer en Maarten van den Biggelaar willen hier verandering in brengen. Maarten van den Biggelaar had eerder succesvolle ondernemingen zoals Planet Internet en The Box. Ook was hij oprichter van het zakenblad Quote.

Alternatief voor korte vliegreizen
Met Heuro, een naam die staat voor ‘hogesnelheid Europa’, willen vader en zoon de strijd aanbinden met Eurostar. “Eigenlijk slaat het nergens op dat er nog zoveel vluchten naar Parijs en Londen gaan”, zegt Roemer van den Biggelaar tegen de krant. “Die mensen kunnen veel beter de trein nemen. Er ligt een prachtige tunnel met hogesnelheidsspoor onder het Kanaal die nog veel beter gebruikt kan worden.”

Mislukte gesprekken met SNCF
De Van den Biggelaars hadden al eerder vergelijkbare plannen. “Mijn vader wilde tien jaar geleden al de concurrentie aan met Thalys met een treinverbinding naar Parijs. Gesprekken met de Franse SNCF liepen echter op niets uit.” De SNCF was toen mede-eigenaar van Thalys en partner van de NS.

Sindsdien is de interesse in internationale treinreizen flink gestegen; vorig jaar vervoerde Eurostar bijna 15 miljoen passagiers tussen Londen, Parijs en Amsterdam. “Daarom proberen we het nu opnieuw,” zegt Van den Biggelaar.

16 keer per dag naar Parijs
Heuro heeft het plan om in 2028 dagelijks zestien keer op en neer naar Parijs te rijden en vijftien keer naar Londen. Dit lijkt ambitieus, zeker in vergelijking met de vier dagelijkse Eurostar-ritten tussen Amsterdam en Londen. “Maar we hebben een grondige data-analyse uitgevoerd en de vraag is er,” zegt Van den Biggelaar.

De ondernemer verwijst naar Italië waar de nieuwe vervoerder Italo sinds 2012 concurreert met het staatsbedrijf Trenitalia op het hogesnelheidsspoor. Hierdoor verdrievoudigde de markt en daalden de ticketprijzen met 40 procent. Hij verwacht ook aanzienlijk lagere ticketprijzen voor de routes naar Londen en Parijs. “Hoeveel procent goedkoper het zal zijn, kan ik echter nu nog niet zeggen.”

Voordelen van het Noorden
Opvallend is dat Heuro twee van de zestien dagelijkse treinen naar Parijs vanuit Groningen wil laten vertrekken en ’s avonds weer daar wil laten eindigen. “Waarom zou alleen de Randstad verbonden moeten worden met Londen en Parijs? Er is genoeg vraag buiten de Randstad.” Daarnaast is het gunstig om de treinen te rangeren in het Noorden en daar ook het onderhoud te doen. Feit blijft dat Heuro een investering nodig zal hebben van honderden miljoenen om de benodigde treinen te kunnen aanschaffen.

Er zijn steeds meer partijen die een stuk van de treinreismarkt willen verkrijgen. Zo zou miljardair Richard Branson volgens de Britse krant The Telegraph een eigen concurrent van Eurostar willen opzetten. Het Spaanse Renfe, Italiaanse Trenitalia en het Britse Evolyn hebben ook plannen. Daarnaast willen de regionale vervoerders Arriva en Qbuzz ook naar Parijs rijden en hebben hiervoor een aanvraag bij de toezichthouder ACM ingediend.

‘Schiphol moet nog meer krimpen dan reeds gepland’

0

Ruud Sondag, de waarnemend directeur van Schiphol, uit zijn zorgen dat de luchthaven mogelijk nog meer moet inkrimpen nu het voorgestelde reductieplan is uitgesteld. Hij is beducht voor de juridische strijd en de mogelijke gevolgen ervan. Sondag heeft zondagavond in het programma Nieuwsuur voor het eerst gereageerd op het besluit van minister Mark Harbers (Infrastructuur) om het plan voorlopig te bevriezen.

Volgens het originele plan zou het aantal vluchten op Schiphol volgende zomer beperkt worden tot 460.000, maar na bezwaren van de EU en de Verenigde Staten heeft Harbers besloten het plan voorlopig te pauzeren.

Omgeving opnieuw de dupe
Schiphol is niet te spreken over deze beslissing. In Nieuwsuur gaf Sondag aan teleurgesteld te zijn omdat de omgeving van Schiphol opnieuw het onderspit delft. Hij vreest ook voor juridische acties omdat de gemoederen steeds hoger oplopen. “Het kan dan zomaar zijn dat het voor Schiphol nog slechter uitpakt en we eindigen met veel minder vluchten.”

Vergelijking met gaswinning Groningen
Hij maakte een vergelijking met de situatie rondom de gaswinning in Groningen. “Op andere plekken in Nederland zijn de belangen van omwonenden ook te lang genegeerd,” merkte hij op. “Daar is uiteindelijk gestopt met gaswinning. Ik vrees – en dat is een serieuze waarschuwing – dat als de situatie verder escaleert, Schiphol het gevaar loopt op nog meer reductie.”

Capaciteitsproblemen
Voor dit jaar verwacht Sondag ongeveer 435.000 vluchten op Schiphol. Omdat het reductieplan nog niet van kracht is, is het maximum aantal vluchten voorlopig weer opgetrokken naar 500.000. De directeur verwacht echter niet dat dit aantal gehaald wordt vanwege capaciteitsproblemen.

“460.000 vluchten is eigenlijk al te veel gevraagd van mensen,” benadrukte Sondag. Hij verwacht binnen drie weken meer duidelijkheid te hebben over wat de luchthaven volgend jaar kan verwerken.

Antalya worstelt met keerzijde toenemend aantal toeristen: urenlange verkeersopstoppingen

0

Verkeersopstoppingen zijn een steeds groter wordend probleem in Antalya, de toeristische trekpleister van Turkije. De stad verwacht in 2023 tot wel 16 miljoen bezoekers, wat het record van 2019 zou breken. En hoewel Antalya daar financieel garen bij spint, heeft het dus ook een keerzijde.

Recep Yavuz, hoofd van de Toeristische Werkgroep van de gemeenteraad van Antalya, erkent dat lange opstoppingen in het verkeer één van de grootste klachten en irritaties zijn van buitenlandse bezoekers en dat dit hun positieve ervaring drukt.

Transfer naar stad duurt langer dan vlucht
Yavuz stelt dat toeristen vaak meer tijd kwijt zijn aan de transfer van het vliegveld naar hotels of reisorganisaties dan met het reizen naar Turkije zelf. Met name in het hoogseizoen tussen mei en september zijn opstoppingen in het verkeer een probleem.

Hij legde uit dat de ontevredenheid van de toeristen aanzienlijk is “wanneer ze een hele dag van hun vakantie in het verkeer op de weg verliezen.”

Infrastructuur ontoereikend
Selim Yener, een touroperator die actief is in de regio Antalya, bevestigt dat het verkeersprobleem te wijten is aan de vele toeristen en de beperkte capaciteit van Antalya’s wegen en snelwegen. De wegen zijn nauwelijks berekend op de toename van tourbussen. Experts waarschuwen dat het verkeersprobleem het imago van de regio negatief kan beïnvloeden.

Er zouden inmiddels plannen zijn om de infrastructuur rond Antalya te verbeteren. Het vliegveld van Antalya ondervindt momenteel een uitgebreid renovatie- en uitbreidingsproject dat de jaarlijkse passagierscapaciteit zal verdubbelen van 40 miljoen naar 80 miljoen.

Antalya airport flink uitgebreid 
De eerste fase van het project, dat in januari 2022 begon en naar verwachting in januari 2025 zal worden voltooid, omvat de realisatie van een nieuwe landingsbaan, terminalgebouw en vrachtafhandelingssysteem.

Toerisme is een cruciale bron van inkomsten voor Turkije, aangezien het land worstelt met torenhoge inflatie en dringend behoefte heeft aan externe valuta.

Een heerlijke vakantie naar Turkije boek je via:

Marokko steeds populairder bij toeristen

0

Marokko blijft maar populairder worden bij toeristen. Ook de aardbevingen van september die bijna 3.000 levens eisten hebben niet voor een kentering gezorgd. Marokko voert al lange tijd een campagne om toeristen naar haar land te lokken. 

“We zijn op weg om een recordjaar te behalen met een doel van 14 miljoen toeristen,” aldus de Marokkaanse minister van Toerisme, Fatima Zahra Ammor. De succesvolle toeristische maand september, waarin 960.000 toeristen het land bezochten, wijst op een voortdurende stijgende lijn.

De toeristische sector is een van de belangrijkste sectoren van de Marokkaanse economie en draagt bij aan het BBP (Bruto Binnenlands Product) en de arbeidsmarkt van het land. Meer dan een half miljoen Marokkanen werken in de toeristische sector.

“Het is cruciaal om aan de wereld te communiceren dat de situatie meer dan onder controle is, dat we terug zijn bij het normale leven. Wat betreft de aankomsten, we hebben de boekingen en annuleringen gemonitord en eerlijk gezegd gaat het vrij goed. Het was ook geweldig dat toeristen die op dat moment in Marokko waren, begonnen met het delen van hun ervaringen op sociale media, wat enorm heeft geholpen om te laten zien waar Marrakech echt om draait,” vertelde Fatima Zahra Ammor aan Euronews, refererend aan de situatie na de verschrikkelijke aardbeving.

De afgelopen jaren waren er grote zorgen vanwege een neerwaartse trend in de wereldwijde toeristenindustrie als gevolg van regelgeving vanuit de COVID-19 pandemie en de daaropvolgende economische neergang, die verergerd werd door de oorlog tussen Oekraïne en Rusland. De aardbeving in de regio Al-Haouz op 8 september veroorzaakte verdere bezorgdheid nabij Marrakech, een van de belangrijkste toeristische bestemmingen van het land.

Volgens een recente studie gepubliceerd door een grote reiswebsite, kozen Spanjaarden de stad Marrakech als hun favoriete bestemming om te bezoeken in 2024, gevolgd door Bangkok en Edinburgh.

De Marokkaanse cultuur trekt niet alleen veel Spaanse toeristen, maar meer dan de helft van de Franse toeristen wil Marokko bezoeken of is er al eens geweest.

Omstreden attracties moeten van Swansea (Wales) toeristische trekpleister maken

Het bedrijf Skyline Enterprises uit Nieuw-Zeeland heeft vergevorderde plannen om van Swansea in Wales een belangrijke toeristische bestemming te maken. Het bedrijf wil de eerste zogenaamde ‘Luge’ attractie van Europa opzetten, evenals het realiseren van een tokkelbaan en een kabelbaan. 

Het interessante voor Swansea is naast zo’n 80 arbeidsplaatsen die het kan opleveren ook een impuls voor de economie wanneer meer toeristen de regio aandoen. De overheid van Wales is dan ook bereid 4 miljoen pond te investeren in het project.

Er zijn echter ook tegenstanders. Een petitie om het project te stoppen heeft bijna 3.000 handtekeningen verzameld. Lokale bewoners zijn kritisch. Vorige maand hielden betogers een mars tegen de plannen en dienden zij een petitie in die bijna 3.000 handtekeningen heeft verzameld. Men vreest ook voor de effecten op natuur en de dieren in het gebied.

 

Toerist bestelt per ongeluk cocktail van 2160 euro in Londens hotel

0

Een toeriste zegt tegenover het Britse The Independent geschokt te zijn nadat ze naar eigen zeggen per ongeluk een cocktail had besteld bij de bar van haar hotel die ruim 2160 euro kostte. 

Het voorval vond volgens de vrouw net voor Nieuwjaar plaats. Nadat ze terugkeerde naar haar hotel in Londen bestelde ze – al een beetje aangeschoten – een cocktail die 1890 heette. “Ik dacht dat het £18,90 kostte,” zei ze. Toen de barman haar de bon toonde, viel het spreekwoordelijke kwartje.

“Ik zei tegen de jongen achter de bar, ‘kijk, het spijt me, ik had geen idee dat dit £1.890 was’. Hij riep zijn manager erbij, de manager was heel relaxed: “Het is goed, maak je geen zorgen, ga naar je kamer, geniet van de rest van je verblijf, en wij zullen dit oplossen.”

Flink minder Britse toeristen in Amsterdam

0

Het aantal Britse toeristen in Amsterdam heeft de afgelopen jaren een aanzienlijke daling doorgemaakt. Volgens The Independent heeft de door de gemeente gelanceerde online campagne om het zogenoemde feesttoerisme tegen te gaan effect gehad. Het aantal Britse bezoekers is met 22 procent afgenomen vergeleken met het jaar 2019.

Sinds maart is de stad begonnen met de ‘Stay Away’-campagne. Britten die op internet zoeken naar bijvoorbeeld ‘goedkoop hotel Amsterdam’ of ‘kroegentocht Amsterdam’ worden geconfronteerd met een waarschuwingsvideo waarin iemand door de politie wordt gearresteerd en een ander naar het ziekenhuis moet. Deze campagne maakt deel uit van een reeks maatregelen die door de gemeenteraad zijn aangenomen om toeristische overlast in met name het centrum van de hoofdstad te beperken.

Aanpak heeft effect
The Independent geeft aan dat deze aanpak het gewenste effect heeft: “De Nederlandse overheid heeft voor een unieke aanpak gekozen in het beheersen van grote groepen [..]. De aanpak laat zien dat het mogelijk is om toeristen te weren en kan dienen als blauwdruk voor andere landen die hetzelfde willen doen”, aldus Beverley Boden, hoofd van de toerisme-afdeling van Teesside University International Business School.

Ander soort toerist
Aan het begin leek de impact van de waarschuwingsvideo’s op toeristen nog minimaal. Boden stelt dat de campagne ervoor kan zorgen dat een ‘rustiger’ soort toerist Amsterdam zal bezoeken, in plaats van de feestende jongeren: Het staat mensen uiteraard nog vrij om naar de Amsterdam te vliegen, maar de aanpak laat zien dat het mogelijk is om de demografie van wie het land binnenkomt te veranderen, wat uiteindelijk beter kan zijn voor andere soorten toeristen”, voegt Boden toe.

Amsterdammers blij
Tegenover stadszender AT5 geven Amsterdammers aan blij te zijn met de ontwikkeling. “Het is een heel stuk prettiger wonen”, zegt een van hen. “Het is deze zomer toch wat minder dan de jaren ervoor. Je merkt het meteen. De leefbaarheid in de buurt is toegenomen. Iedereen neemt dat waar en merkt dat.

Echter, de afname in toeristen zou niet alleen te wijten zijn aan de ‘Stay Away’-campagne. Het aantal bezoekers aan Nederland is ook afgenomen door de geplande afname van het aantal vluchten op luchthaven Schiphol, nuanceert de nieuwswebsite.