zondag, mei 12, 2024

Nieuw treinbedrijf Heuro belooft stuntprijzen bij verbinding tussen Londen en Parijs

De nieuwe Nederlandse vervoersmaatschappij Heuro wil de concurrentie aangaan met Eurostar. Vanaf 2028 wil Heuro dagelijks meerdere treinen tussen Parijs en Londen te laten rijden en belooft daarbij veel lagere ticketprijzen. Ook Groningen zou twee keer per dag een stopplaats worden. Dat meldt het AD.

Momenteel heeft Eurostar het monopolie op de internationale treinverbinding tussen Londen en Parijs. Ondernemers Roemer en Maarten van den Biggelaar willen hier verandering in brengen. Maarten van den Biggelaar had eerder succesvolle ondernemingen zoals Planet Internet en The Box. Ook was hij oprichter van het zakenblad Quote.

Alternatief voor korte vliegreizen
Met Heuro, een naam die staat voor ‘hogesnelheid Europa’, willen vader en zoon de strijd aanbinden met Eurostar. “Eigenlijk slaat het nergens op dat er nog zoveel vluchten naar Parijs en Londen gaan”, zegt Roemer van den Biggelaar tegen de krant. “Die mensen kunnen veel beter de trein nemen. Er ligt een prachtige tunnel met hogesnelheidsspoor onder het Kanaal die nog veel beter gebruikt kan worden.”

Mislukte gesprekken met SNCF
De Van den Biggelaars hadden al eerder vergelijkbare plannen. “Mijn vader wilde tien jaar geleden al de concurrentie aan met Thalys met een treinverbinding naar Parijs. Gesprekken met de Franse SNCF liepen echter op niets uit.” De SNCF was toen mede-eigenaar van Thalys en partner van de NS.

Sindsdien is de interesse in internationale treinreizen flink gestegen; vorig jaar vervoerde Eurostar bijna 15 miljoen passagiers tussen Londen, Parijs en Amsterdam. “Daarom proberen we het nu opnieuw,” zegt Van den Biggelaar.

16 keer per dag naar Parijs
Heuro heeft het plan om in 2028 dagelijks zestien keer op en neer naar Parijs te rijden en vijftien keer naar Londen. Dit lijkt ambitieus, zeker in vergelijking met de vier dagelijkse Eurostar-ritten tussen Amsterdam en Londen. “Maar we hebben een grondige data-analyse uitgevoerd en de vraag is er,” zegt Van den Biggelaar.

De ondernemer verwijst naar Italië waar de nieuwe vervoerder Italo sinds 2012 concurreert met het staatsbedrijf Trenitalia op het hogesnelheidsspoor. Hierdoor verdrievoudigde de markt en daalden de ticketprijzen met 40 procent. Hij verwacht ook aanzienlijk lagere ticketprijzen voor de routes naar Londen en Parijs. “Hoeveel procent goedkoper het zal zijn, kan ik echter nu nog niet zeggen.”

Voordelen van het Noorden
Opvallend is dat Heuro twee van de zestien dagelijkse treinen naar Parijs vanuit Groningen wil laten vertrekken en ’s avonds weer daar wil laten eindigen. “Waarom zou alleen de Randstad verbonden moeten worden met Londen en Parijs? Er is genoeg vraag buiten de Randstad.” Daarnaast is het gunstig om de treinen te rangeren in het Noorden en daar ook het onderhoud te doen. Feit blijft dat Heuro een investering nodig zal hebben van honderden miljoenen om de benodigde treinen te kunnen aanschaffen.

Er zijn steeds meer partijen die een stuk van de treinreismarkt willen verkrijgen. Zo zou miljardair Richard Branson volgens de Britse krant The Telegraph een eigen concurrent van Eurostar willen opzetten. Het Spaanse Renfe, Italiaanse Trenitalia en het Britse Evolyn hebben ook plannen. Daarnaast willen de regionale vervoerders Arriva en Qbuzz ook naar Parijs rijden en hebben hiervoor een aanvraag bij de toezichthouder ACM ingediend.

Aanbevolen

Reisnieuwsbrief

Ontvang onze gratis reisnieuwsbrief met de leukste reistips, het laatste nieuws rondom bekende en onbekende attracties en kortingsacties

spot_img