zondag, mei 11, 2025
Home Blog Pagina 20

Bouw spectaculaire tunnel tussen Denemarken en Duitsland klaar in 2029

0

De bouw van de langste afgezonken tunnel ter wereld is aan de gang in Denemarken en zal naar verwachting in 2029 voltooid zijn. De Fehmarnbelttunnel, met een lengte van 18 kilometer, zal Denemarken verbinden met Duitsland en de reistijd van en naar Scandinavië aanzienlijk verkorten.

In tegenstelling tot de Kanaaltunnel worden de tunnelelementen in de Oostzee afgezonken en niet in de zeebodem geboord. Als de tunnel klaar is, zal het de langste gecombineerde weg- en spoortunnel ter wereld zijn, die het Deense eiland Lolland verbindt met het Duitse eiland Fehmarn.

Veel reis- en wachttijden besparen

Het nieuwe tunnelproject zal het transport tussen Kopenhagen en Hamburg enorm ten goede komen. Op dit moment moeten automobilisten gebruik maken van de veerdienst Puttgarden-Rødby of een langere route nemen via Flensburg en Kolding op de Duitse A7 en de Deense E45 en E20. Volgens Jens Ole Kaslund, technisch directeur bij FemernA/S, het Deense staatsbedrijf dat verantwoordelijk is voor het project, zal de nieuwe tunnel de reistijd van de trein tussen Kopenhagen en Hamburg terugbrengen van 4,5 uur naar 2,5 uur. Bovendien bespaart de tunnel automobilisten ongeveer 1 uur reistijd.

Er is nu een veerdienst tussen Duitsland en Denemarken met een reistijd van ongeveer 45 minuten, mits er geen vertragingen zijn. Tijdens het hoogseizoen kan de wachttijd voor de veerboot behoorlijk oplopen. Na voltooiing van de tunnel zal de reistijd worden teruggebracht tot slechts 7 minuten met de trein of 10 minuten met de auto. Er zijn naar schatting ongeveer 3.000 mensen nodig om de tunnel aan te leggen en er is een budget van ongeveer 7 miljard euro uitgetrokken voor het project.

Naar verwachting in 2029 klaar

In 2029 zal de tunnel die Denemarken en Duitsland verbindt klaar zijn. De bouw van de tunnel begon in 2020 aan de Deense kant en in 2021 aan de Duitse kant. Onlangs is begonnen met het baggeren van de geul. De eigenlijke bouw van de tunnel begint dit jaar.

Om de tunneldelen te bouwen is een hoeveelheid staal nodig die overeenkomt met ongeveer 50 Eiffeltorens, zoals gemeld door “Travel+Leisure”. De tunnel en de spoorverdubbeling zullen worden terugbetaald uit de opbrengsten van de tolheffing. Naar verwachting zullen veerdiensten niet langer nodig zijn.

Steeds meer turbulentie in vliegtuigen en dit is de reden waarom

0

Als frequente vlieger is het je misschien opgevallen dat turbulentie tijdens vluchten steeds vaker voorkomt. Onderzoekers hebben dit fenomeen onderzocht en hebben er nu een verklaring voor. De turbulentie tijdens een vlucht kan ontzettend vervelend zijn. Niet alleen kan het je vliegangst verergeren, maar het kan ook heel oncomfortabel zijn. Het schudden en stoten kan vooral onaangenaam zijn als je toevallig een drankje op je dienblad hebt staan.

Helaas lijkt het erop dat we aan meer turbulentie tijdens vluchten zullen moeten wennen. Volgens wetenschappelijk onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Geophysical Research Letters, wordt de situatie er niet beter op; sterker nog, het wordt erger. Dit komt door de klimaatverandering.

Turbulentie is met 55% toegenomen

Een recent onderzoek geeft aan dat turbulentie tussen 1979 en 2020 met 55 procent is toegenomen. Turbulentie lijkt vaker voor te komen tijdens vluchten tussen de Verenigde Staten en Europa, maar ook tijdens vluchten binnen Europa zelf, het Midden-Oosten, de zuidelijke Atlantische Oceaan en het oostelijke deel van de Stille Oceaan. De oorzaak van dit fenomeen wordt toegeschreven aan klimaatverandering.

Turbulentie wordt veroorzaakt door verschillen in windsnelheid op verschillende hoogtes, die worden verergerd door snellere windstromingen die grilliger worden door de stijgende temperaturen op aarde. Zulke turbulentie is merkbaar tijdens het vliegen. Hoewel turbulentie in de zomer over het algemeen minder vaak voorkomt, voorspellen onderzoekers dat dit in de toekomst zal veranderen, omdat de zomers tegen 2050 net zo turbulent kunnen worden als de winters in de jaren 1950.

Luchtvaartmaatschappijen zoeken naar oplossingen

Omdat turbulentie tijdens vluchten een groot ongemak kan zijn voor reizigers, moeten luchtvaartmaatschappijen oplossingen vinden om dit probleem aan te pakken. Dit kan inhouden dat alternatieve vliegroutes worden onderzocht om gebieden te vermijden die vatbaarder zijn voor turbulentie. Het kan echter een uitdaging zijn om met behulp van radar door een heldere lucht te navigeren, omdat die alleen neerslag in wolken kan detecteren.Ondanks deze obstakels moeten luchtvaartmaatschappijen actie ondernemen, want turbulentie kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen. Het verstoort niet alleen de passagiers, maar leidt ook tot vertragingen, schade en extra slijtage aan het vliegtuig. Het is cruciaal dat luchtvaartmaatschappijen serieus overwegen om dit probleem aan te pakken.

Nederlanders delen graag foto’s, maar niet hun beste reisbestemmingen met anderen

0

De zomervakantie staat voor de deur en veel mensen hebben inmiddels als hun vakantie geboekt. Hoewel we allemaal nuttige tips kunnen gebruiken om onze vakanties aangenamer te maken, willen we ons eigen advies eigenlijk liever niet anderen delen.

Uit onderzoek van Interhome blijkt dat 54 procent van de vakantiegangers hun reis het liefst van tevoren plannen. We vinden het ook leuk om bestemmingen buiten de gebaande paden te ontdekken, maar we hebben de neiging om deze verborgen juweeltjes voor onszelf te houden. Bovendien laat hetzelfde onderzoek zien dat de meesten van ons niet erg geïnteresseerd zijn in het kopen van souvenirs om mee naar huis te nemen.

We plannen onze vakantie liefst helemaal tot in de puntjes!

1212 Nederlandse vakantiegangers in de leeftijd van 18 tot 70 jaar werden ondervraagd om hun reisplanningsgewoonten te ontdekken. Van de bevindingen schetste 54 procent hun vakantieplan in grote lijnen, terwijl 10 procent elk detail tot in de puntjes plande. Ondertussen liet 36 procent zich liever ter plekke verrassen, op zoek naar verborgen juweeltjes en bekende bezienswaardigheden met een voorliefde voor energieke activiteiten en avontuur.

Waar vinden deze reizigers hun ideale vakantieplek? Het antwoord is het internet, met 85 procent van de respondenten die het internet noemen als hun belangrijkste bron voor inspiratie. Maar de lokale bevolking kan nog steeds pareltjes hebben die nog niet ontdekt zijn door de massa. Het is verstandig om een gesprek aan te knopen en de weg te vragen naar deze minder bekende hotspots, zoals 38 procent van de reizigers doet.

Onze reispareltjes houden we lekker voor onszelf

Vakantietips worden niet vaak gedeeld onder reizigers, ondanks het feit dat we veel vertrouwen op de suggesties van anderen. Het is zelfs zo dat 76 procent van de mensen hun eigen tips liever niet deelt, tenzij het face-to-face is. Er zijn echter nog steeds reizigers die openstaan voor het delen van hun tips. Jongeren onder de 24 jaar gebruiken hiervoor sociale media en mensen tussen de 45 en 54 jaar geven de voorkeur aan recensies en e-mails.Interessant is dat 19 procent van de mensen een reisdagboek bijhoudt om alles over hun reis in te noteren, waarbij vrouwen de voorkeur geven aan pen en papier en mannen aan digitale middelen.

Tijdens lange reizen luisteren de meeste autoreizigers liever naar muziek, terwijl slechts 9 procent spelletjes speelt, omdat dit de bestuurder kan afleiden. Lezen is ook geen populaire optie, omdat sommige reizigers er misselijk van worden. In het vliegtuig wordt de voorkeur gegeven aan films en tv-programma’s, terwijl het lezen van een boek de beste keuze is voor treinreizen.

 

Man heeft dezelfde naam als crimineel en krijgt vliegverbod van 10 jaar

0

Een jonge man in Engeland mocht onlangs niet meer vliegen met EasyJet naar Alicante, Spanje vanwege zijn naam. Ondanks dat hij zijn vlucht een maand eerder had geboekt, ontving Kieran Harris een dag voor zijn reis een e-mail van de luchtvaartmaatschappij waarin stond dat hij een vliegverbod van 10 jaar had gekregen vanwege “eerder storend gedrag”. Kieran wist dat dit niet het geval was en dat het kwam door zijn naam. Hij voelde zich gefrustreerd en overwoog zelfs om zijn naam te veranderen. Dit incident laat zien hoe discriminatie zelfs op de meest onverwachte manieren kan voorkomen.

EasyJet is niet de enige die de fout in ging

De luchtvaartmaatschappij deelde in de schuld: ze hadden hem aangezien voor iemand anders. Toevallig deelde die andere persoon zijn exacte naam en geboortedatum. Deze andere man werd in 2021 veroordeeld tot 12 weken gevangenisstraf omdat hij agressief en beledigend was op een vlucht van EasyJet.Dit was niet de eerste keer dat er verwarring was rond hun persoonlijkheden. Het jaar daarvoor deed de politie bijvoorbeeld een inval in zijn ouderlijk huis, omdat ze dachten dat hij de andere Kieran Harris was. Hij was ook al eerder voor dezelfde persoon aangezien toen de politie hem moest opzoeken in de database omdat hij getuige was geweest van een aanrijding.

Naam veranderen

Kieran is meer dan gefrustreerd over de huidige situatie. Afgelopen zomer verscheen de politie bij zijn ouders om hem te ondervragen over een ernstige mishandeling. Gelukkig werd al snel duidelijk dat hij niet verantwoordelijk was. Zijn moeder raakte echter in een shock door het incident en liep een trauma op.

Ondanks nieuwsartikelen met een foto van de vermeende dader waaruit duidelijk blijkt dat hij het niet is, wordt Kieran nog steeds beschuldigd van wangedrag. Hij vindt het enorm frustrerend dat mensen hem weigeren te geloven, zelfs als ze hem in levende lijve zien. Dit was het geval toen hij geweigerd werd op een vlucht van EasyJet. Kieran overweegt nu om zijn naam te veranderen als dit een probleem blijft.

Verbod uiteindelijk net op tijd ingetrokken

Een vlucht weigeren kan een ongelooflijk stressvolle ervaring zijn. Kieran ondervond dit aan den lijve toen hij te horen kreeg dat hij niet mocht instappen op zijn EasyJet-vlucht. Vastbesloten om het probleem op te lossen, nam Kieran contact op met de luchtvaartmaatschappij en werd hem gevraagd om een foto van zijn paspoort om zijn identiteit te verifiëren. Na enige tijd kreeg hij het goede nieuws dat het verbod was opgeheven.

De stress van de situatie had echter al zijn tol geëist van Kieran. Hij moest vrij nemen van zijn werk om herhaaldelijk contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij om het probleem op te lossen. Hoewel hij uiteindelijk zijn vlucht haalde, zegt Kieran dat hij aarzelt om weer met EasyJet te vliegen vanwege de beproeving die hij doormaakte. EasyJet erkent de frustratie van Kieran en heeft contact met hem opgenomen om een gebaar van goede wil te maken naar aanleiding van zijn ervaring. Hoewel de situatie uiteindelijk werd opgelost, is de stress en het ongemak veroorzaakt door de weigering van de vlucht iets dat Kieran niet snel zal vergeten.

Rechter bepaalt dat de NS verplicht is toeslag vakantiedagen te betalen

0

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat NS een onregelmatigheidstoeslag moet betalen aan haar personeel over alle vakantiedagen, zelfs over de bovenwettelijke vakantiedagen. Deze uitspraak geldt ongeacht of de vakantiedagen worden gebruikt voor werktijdverkorting of andere doeleinden. De uitspraak is gedaan in een langlopende rechtszaak tussen NS en haar personeel en kan leiden tot aanzienlijke kosten voor de treinexploitant.

De wet schrijft een minimum van 20 vakantiedagen per jaar voor bij een fulltime dienstverband (40 uur). Werkgevers zoals NS kunnen er echter voor kiezen om meer vakantiedagen aan te bieden. In 2016 kwamen NS en de vakbonden overeen dat werknemers met terugwerkende kracht onregelmatigheidsgeld zouden krijgen over hun wettelijke vakantie-uren die teruggaan tot 2012. Deze afspraak kostte het bedrijf 50 tot 60 miljoen euro.

De overeenkomst was bedoeld om langdurige juridische gevechten tussen de bonden en de werkgever te voorkomen. Sommige werknemers stapten echter toch naar de rechter omdat ze geen onregelmatigheidcompensatie kregen over bovenwettelijke vakantiedagen.

Ook eerdere uitspraken stelden werknemers in het gelijk

Het personeel kreeg steeds gunstige uitspraken in lagere rechtbanken, maar NS besloot in beroep te gaan. Maar zelfs het Hooggerechtshof veroordeelde de treinexploitant tot loonsverhoging. Het is wettelijk verplicht om het volledige loon te betalen voor alle vakantiedagen, inclusief de onregelmatigheidstoeslag die als onderdeel van het salaris wordt beschouwd.Hoewel NS-werknemers niet verplicht zijn om extra vakantiedagen te gebruiken, hebben ze wel de mogelijkheid om gebruik te maken van een keuzeplan voor kortere werktijden. NS voerde aan dat dit een reden was om de onregelmatigheidstoeslag in te houden, omdat deze niet direct gerelateerd was aan vakantietijd.

Het Hooggerechtshof heeft bepaald dat het doel van een verlof het belangrijkst is, ongeacht hoe het wordt doorgebracht. In dit geval was het doel rust en ontspanning, en dus hebben de machinist die de rechtszaak aanspande en zijn collega’s recht op achterstallig loon. Het bedrag varieert van 1544 euro tot 3238 euro.Het totale bedrag kan echter oplopen omdat veel werknemers onregelmatige diensten draaien en onder de uitspraak vallen. NS moet de precieze kosten nog bepalen, maar de verwachting is dat ze aanzienlijk zullen zijn.

Vakbond FNV prijst het doorzettingsvermogen van de NS-medewerkers die de zaak hebben doorgezet en hun collega’s mogen dankbaar zijn voor hun inzet.

Grote NAVO-oefening zal komende zomer voor veel vertraagde vluchten zorgen

De grootste luchtoefening ooit van de NAVO zal grote gevolgen hebben voor het reguliere luchtverkeer in Duitsland. De oefeningen zijn bedoeld om te laten zien dat de NAVO voorbereid is op mogelijke luchtaanvallen tegen de Westerse alliantie. Sommigen verwachten echter aanzienlijke verstoringen, waaronder geannuleerde en vertraagde vluchten.

Duitsland maakt zich op voor de grootste NAVO-oefening in zijn geschiedenis, te midden van de aanhoudende oorlog in Oekraïne. Aan de militaire oefening, Air Defender 23 genaamd, zullen vanaf maandag tot 22 juni ongeveer 10.000 troepen en 250 vliegtuigen deelnemen. Nederland, een van de 25 deelnemende landen, zal er ook aan meedoen.

De Duitse strijdkrachten, Bundeswehr, hebben drie sectoren toegewezen voor de vliegende manoeuvres. De straaljagers zullen voornamelijk over de Noordzee vliegen, maar ze zullen ook zichtbaar en hoorbaar zijn in de zuidelijke deelstaten, waaronder Rijnland-Palts en Beieren, en in de corridor tussen de Oostzee en Saksen in het oosten van Duitsland. Via twee doorgangen kunnen de vliegtuigen naar Estland en Roemenië vliegen.

Air Defender 23 is om meerdere redenen een opmerkelijke gebeurtenis in Duitsland. Het is de meest uitgebreide beoordeling van de westerse paraatheid voor een aanval van buitenaf sinds de Tweede Wereldoorlog. Bovendien vindt het plaats in Duitsland, waar defensie en oorlog tot voor kort taboe waren vanwege hun onplezierige verleden. De historische hervorming van het Duitse buitenlands en defensiebeleid, bekend als Zeitenwende, vond echter plaats als reactie op de Russische invasie in Oekraïne, waardoor de perceptie van deze onderwerpen snel is veranderd.

Veel vertragingen en lange wachttijden

Volgens de Duitse vakbond Gewerkschaft der Flugsicherung wordt verwacht dat het luchtverkeer in en rond Duitsland aanzienlijk zal worden verstoord door de komende NAVO-oefening. Eurocontrol voorspelt dat vakantiegangers rekening moeten houden met vertragingen van in totaal 50.000 minuten en de Europese luchtverkeersorganisatie waarschuwt dat 100 vliegtuigen niet zullen kunnen landen door nachtelijke sluitingen van luchthavens. In reactie hierop hebben de luchthavens van Stuttgart, Düsseldorf en Hamburg aangekondigd eerder open te gaan dan normaal.

Hoewel de Duitse luitenant-generaal Gerhartz erkent dat de oefening kan leiden tot beperkingen voor het civiele luchtverkeer, verzekert hij dat de oefening zal worden afgerond voor het begin van de zomervakantie in Duitsland. Dit volgt op recente landelijke stakingen van beveiligingspersoneel die wijdverspreide sluitingen van het Duitse luchtverkeer veroorzaakten.

Nederland draagt ook bij aan de oefening Air Defender 23, met twaalf F-35 gevechtsvliegtuigen en F-16’s die deze week terugkeren uit respectievelijk Noorwegen en Zweden. Commodore Johan van Deventer bevestigde dit op Twitter en merkte op dat de 20 Nederlandse gevechtsvliegtuigen zullen deelnemen aan de NAVO luchtoefening in Duitsland.

De mooiste Duitsland vakanties boek je via:

Waarschuwing EASA: onveilige situatie luchtvaart die nog jaren aan kunnen houden

0

In zijn laatste veiligheidsnieuwsbrief waarschuwt het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) voor mogelijke gevaarlijke situaties in de luchtvaartindustrie deze zomer. Dit komt vooral door een tekort aan personeel, vliegtuigen en onderdelen, waardoor naar verwachting jarenlang vertragingen zullen optreden.

In het veiligheidsinformatiebulletin adviseert het EASA luchtvaartmaatschappijen om hun personeel niet te overbelasten en niet te veel onervaren personeel tegelijk in te roosteren. De vraag naar vliegreizen is sinds vorig jaar dramatisch gestegen, maar luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, bagageafhandelaars en technische diensten hebben moeite om de vraag bij te benen door een gebrek aan personeel, vliegtuigen en onderdelen.Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart waarschuwt dat de komende zomer nog chaotischer zal zijn dan die van 2022, toen er problemen waren op Schiphol en tal van andere Europese luchthavens. De schaarste aan middelen zou kunnen leiden tot gevaarlijke situaties, vooral in combinatie met commerciële druk, wat zou kunnen leiden tot meer vermoeidheid onder luchtvaartpersoneel en mogelijke veiligheidsrisico’s.

Personeel niet te zwaar belasten

Daarom dringt het agentschap er bij luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en andere belanghebbenden op aan om hun toch al schaarse personeel niet te zwaar te belasten. Ze stellen voor om de vluchtschema’s te controleren en regelmatig aan te passen om rekening te houden met de beschikbaarheid van gekwalificeerd cabinepersoneel, onderhoudspersoneel en technisch personeel, evenals de beschikbaarheid van vliegtuigen en reserveonderdelen.

Het is niet aan te raden om pas gepromoveerde piloten te koppelen aan onervaren eerste officieren. Het wordt aanbevolen om ervoor te zorgen dat het bemanningsrooster niet bestaat uit personeel met minder dan zes maanden ervaring. De Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici (NVLT) heeft verklaard dat passagiers door de huidige tekorten de komende jaren rekening moeten houden met een toename van het aantal geannuleerde en vertraagde vluchten. Voorzitter Rob Swankhuizen betreurt het dat hij deze situatie moet toegeven.

Nieuwe regels handbagage zorgen voor verwarring onder reizigers op Schiphol

0

De regels voor handbagage op Schiphol zijn onlangs veranderd om reizigers meer gemak te bieden. De nieuwe regels hebben echter ook voor verwarring en teleurstelling gezorgd bij sommige passagiers. De belangrijkste vraag is welke voorwerpen in de handbagage mogen worden meegenomen zonder beperkingen.

Voor de verandering moesten passagiers voorwerpen zoals waterflessen, iPads, lenzenvloeistof en deodorant uit hun handtas halen en ze in een doorzichtige zak in een grote grijze bak bij de beveiliging plaatsen. Maar volgens de nieuwe regels mogen deze voorwerpen in de tas blijven, waardoor de veiligheidscontrole makkelijker en sneller verloopt.

Slimme bagagescans zorgen voor snellere verwerking

Op de luchthaven zijn slimme bagagescans geïmplementeerd, waarmee medewerkers van de veiligheidscontrole de bagage op hun eigen 3D-scherm kunnen bekijken en tot 360 graden kunnen draaien. Hanita van der Meer van reiskoepel ANVR denkt dat veel reizigers dit zullen waarderen, omdat het hen wat gedoe bij de beveiliging zal besparen.

Hoewel de nieuwe regels voor handbagage het leven van reizigers zeker gemakkelijker maken, is er volgens Guus Wantia, eigenaar van online reisgids Vliegveldinfo.nl, ook sprake van verwarring en teleurstelling. Als een reiziger bijvoorbeeld terugvliegt van een vliegveld in Italië en plotseling zijn flesje water uit zijn tas moet halen of daar moet laten, kan dat heel verwarrend zijn.

Overschakelen op CT-scans

“Nederlanders verwachten moderne voorzieningen op Schiphol als ze weer thuis zijn,” merkt hij op. Hoewel andere grote luchthavens deze nieuwe technologie ook toepassen, loopt Schiphol volgens Stefan Donker, een woordvoerder van Schiphol, voorop. Donker waarschuwt reizigers echter niet te veel hoop te hebben, omdat een paar andere grote luchthavens buiten Nederland deze technologie ook implementeren.

Het Verenigd Koninkrijk is een van de landen die ermee bezig is; de Britse regering streeft ernaar om in juni 2024 alle luchthavens over te schakelen op CT-scans. De verwachting is dan ook dat veel luchthavens de komende jaren het voorbeeld van Schiphol zullen volgen. Voor nu adviseert Schiphol reizigers zich te houden aan de algemeen geldende regels en kennis te nemen van de regels die andere luchthavens hanteren.

Belangrijkste regels op een rij

Voor handbagage geldt een belangrijke regel met betrekking tot vloeistoffen. De limiet is 1 liter aan vloeistoffen in verpakkingen die niet groter mogen zijn dan 100 milliliter per stuk. Kleinere of halfvolle verpakkingen zijn echter toegestaan. Het wordt aanbevolen om deze vloeistoffen, zoals gels, crèmes, zalven, pasta’s of spuitbussen, te verpakken in een doorzichtige plastic hersluitbare zak met een inhoud van maximaal 1 liter.Schiphol heeft een andere regel dan andere landen.

Zij staan in sommige gevallen grotere verpakkingen met vloeistoffen toe, zolang deze bij het inchecken worden goedgekeurd door de CT-scan en de beveiligingsbeambte. Om verwarring of teleurstelling tijdens de overstap of terugvlucht te voorkomen, raden we reizigers aan om hun vloeistoffen en gels in kleine verpakkingen en een hersluitbare plastic zak te verpakken. Dit kan hen mogelijk gedoe besparen, aldus Donker. De strenge regels voor vloeistoffen en gels zijn ingevoerd nadat in 2006 geplande aanslagen met deze stoffen werden voorkomen.

Vloeistoffen in je handbagage

Wat betreft vloeistoffen in je handbagage is de algemene regel in de Europese Unie dat je in totaal 1 liter vloeistoffen mag meenemen, verdeeld over verpakkingen van maximaal 100 milliliter. Hieronder vallen zaken als lippenbalsem, lipgloss en tandpasta.Op Schiphol zijn grotere verpakkingen toegestaan als ze worden goedgekeurd door de scan- en incheckmedewerker. Als je het echter niet zeker weet, kun je het beste geen grotere verpakkingen meenemen in je handbagage en ze in plaats daarvan in het ruim leggen. Het is belangrijk om te weten dat niet alle luchthavens een CT-scan hebben, dus je kunt daar beter niet van uitgaan.

Om het gemakkelijker te maken, is het aan te raden om je vloeistoffen in een doorzichtige en hersluitbare zak te doen. Hoewel dit op Schiphol niet verplicht is, kan het op andere luchthavens wel standaardprocedure zijn. Kijk op de website van de luchthaven waar je vandaan vliegt voor hun specifieke regels. Er zijn uitzonderingen voor het meenemen van babyvoeding (als de baby met je meereist) en medicijnen aan boord. Voor medicijnen moet je op verzoek een doktersrecept kunnen laten zien of kunnen bewijzen dat de medicijnen op jouw naam staan.

Vloeistoffen die je koopt nadat je door de veiligheidscontrole bent gegaan, mogen mee in het vliegtuig, maar zorg ervoor dat je het bonnetje bewaart, want daar kan naar gevraagd worden. Je kunt je lege fles ook bijvullen met water na de bagagecontrole.

Massatoerisme zoals voor Corona komt dit jaar weer helemaal op gang

0

Alsof het nooit gebeurd is, trekken dit jaar miljoenen Nederlanders de grens over naar bekende en voorheen zeer populaire vakantiebestemmingen. Spanje, Turkije, Thailand en de Griekse eilanden behoren tot de populaire bestemmingen waar vakantiegangers weer massaal naar toe trekken. Het lijkt erop dat het massatoerisme niet alleen zal terugkeren naar het niveau van voor de pandemie, maar dit zelfs zal overtreffen. Dit betekent echter ook dat de donkere kant van de resiwereld terugkeert naar deze meest bezochte plaatsen.

Na meer dan twee jaar grotendeels te zijn stilgelegd, laat de toeristenindustrie nu weer groen licht zien. Het optimisme neemt ook toe, zelfs met de hoge inflatie, omdat de vraag naar reizen sterk toeneemt, waardoor touroperators en luchtvaartmaatschappijen vertrouwen hebben in de komende zomer.

Het jaar 2022 was een hersteljaar, in 2023 gaat het los

Sunweb heeft een stijging in boekingen voor het komende zomerse vakantieseizoen gemeld. Dit komt door de beschikbaarheid van vakantiegeld, waardoor Nederlanders meer vroeg boeken. Het “vroegboekgedrag” van klanten is terug op het niveau van voor de pandemie, waarbij veel klanten hun zomervakantie al in januari boeken. In de eerste maand van 2023 is het aantal boekingen met 49 procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand in 2022.Populaire bestemmingen zoals Spanje, Turkije, Thailand en de Griekse eilanden worden massaal geboekt door vakantiegangers. De verwachting is dat het massatoerisme dit jaar het niveau van voor de pandemie zal overtreffen, wat kan resulteren in een terugkeer van de donkere kant van het toerisme naar populaire bestemmingen.

De toeristenindustrie heeft meer dan twee jaar op slot gezeten, maar dit jaar zijn er optimistische tekenen, met een sterk stijgende reisvraag ondanks de hoge inflatie. Reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen zijn vol vertrouwen over het komende zomerseizoen.

Het wordt zowel nationaal als internationaal een topjaar!

Jan van der Borg, professor Geografie en Toerisme aan de Katholieke Universiteit Leuven, voorspelt dat 2023 een topjaar wordt voor alle vormen van toerisme, zowel nationaal als internationaal, stedelijk en landelijk. Hij verwacht dat de cijfers het laatste volledige jaar zonder coronacrisis in 2019 zullen overtreffen, waarbij veel landen en bestemmingen sterk zullen profiteren van de toename in boekingen.

Vertrouwde vakantiebestemmingen zoals Spanje, Turkije, Thailand en de Griekse eilanden worden weer massaal geboekt door vakantiegangers, wat erop wijst dat het massatoerisme dit jaar niet alleen terugkeert naar het niveau van voor de pandemie, maar dit zelfs overtreft. De donkere kant van het toerisme keert echter ook terug naar de populairste plaatsen.Meer dan twee jaar lang zat de toeristenindustrie grotendeels op slot, maar dit jaar wijzen alle tekenen op groen omdat de reisvraag sterk stijgt, waardoor reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen ondanks de hoge inflatie vertrouwen hebben in de komende zomer.

Vooral veel groeps- en pakketreizen geboekt

Volgens reisorganisatie Sunweb is het “vroege boekingsgedrag” van klanten terug op het niveau van voor de coronapandemie, en veel klanten boekten hun zomervakantie al in januari. In de eerste maand van 2023 waren de boekingen 49 procent hoger dan in dezelfde maand in 2022, omdat veel Nederlanders aan het begin van het jaar hun slag al hebben geslagen.

Jan van der Borg, hoogleraar Geografie en Toerisme aan de Katholieke Universiteit Leuven, gelooft dat “2023 een topjaar wordt” voor de sector, met alle vormen van toerisme in de lift, zowel nationaal als internationaal, stedelijk en landelijk.

Reisbrancheorganisatie ANVR heeft ook de vroege boekingstrend opgemerkt, waarbij hun leden vooral veel pakket- en groepsreizen hebben verkocht in de eerste maanden van dit jaar. De bestemmingen die vakantiegangers kiezen klinken ook als vanouds, met strandvakanties naar landen aan de Middellandse Zee, vliegreizen naar Bangkok en Bali en bekende stedentrips naar Venetië, Barcelona, Dubrovnik, Praag en Amsterdam.

Ook de nadelen van massatoerisme worden langzaam weer zichtbaar

Volgens professor in toerisme Van der Borg betekent de terugkeer van toeristen een heropleving van oude problemen in sommige gebieden. Bestemmingen die eerder problemen ondervonden door overmatig toerisme zullen dit jaar soortgelijke uitdagingen tegenkomen. Van der Borg noemt problemen zoals overlast door rollende koffers, overvolle straten en toegangswegen, bed & breakfast accommodaties die de huizenmarkt verstoren en toeristen die een aanzienlijke ecologische voetafdruk achterlaten zonder deze te compenseren.

Van der Borg betreurt het dat het momentum dat tijdens de pandemie is bereikt, verloren is gegaan. Hij is van mening dat de periode een kans bood om na te denken over de voor- en nadelen van massatoerisme en om samen met de sector te werken aan de verbetering ervan. Hij vindt echter dat deze kans is gemist.

Aankomende week volgens experts de goedkoopste vakanties boeken

0

De zomervakantie is voor velen de leukste tijd van het jaar en dat wordt alleen maar leuker wanneer je ook nog eens betaalbaar op vakantie kunt. Goed nieuws, want met een eenvoudige truc kun je met name aankomende week tientallen euro’s besparen en je reis nog beter maken. Volgens Skyscanner, een vergelijkingssite, is er een specifieke tijd om je vakantie te boeken die kan leiden tot aanzienlijke besparingen op vliegtickets.

Of je nu een reis plant naar Mallorca, Split, de VS, Egypte om te duiken of kamperen in Zweden, waarschijnlijk heb je je zomervakantie nog niet geboekt. Hoewel vliegtickets de afgelopen jaren niet per se goedkoper zijn geworden, zijn er nog steeds manieren om je uitgaven te beperken en meer geld over te houden om uit te geven aan drankjes. Volg deze tips om de goedkoopste vliegtickets te boeken en je zomervakantie betaalbaarder te maken.

Gebruik prijsvergelijkingssites

Ontdek de optimale manieren om te besparen op vliegtickets met de hulp van de data-experts van Skyscanner, een toonaangevende prijsvergelijkingssite. Door miljoenen vluchten en reisaanbieders te analyseren, hebben ze ontdekt dat woensdag de voordeligste dag is om te vliegen als je in juli of augustus reist. Door je reisdag van zondag naar woensdag te verschuiven, kan een gezin van vier gemiddeld 225 euro besparen.

Daarnaast hebben de experts onderzocht wat de goedkoopste week is om te reizen, wat vooral relevant is voor degenen die niet beperkt worden door schoolvakanties. Voor Nederlandse gezinnen biedt de week van 19 augustus de beste prijs voor vliegtickets, met potentiële besparingen van 31% op reizen binnen en buiten Europa. Omgekeerd wordt 22 juli gezien als de duurste week om te reizen.

Wat zijn de meest voordelige bestemmingen?

Bangkok staat bovenaan de lijst als populairste stad om aankomende week te boeken. Malaga, Spanje heeft ook een grote kans om veel Nederlandse toeristen tegen te komen. Andere bestemmingen zijn:  Bali, Split, Istanbul, Lissabon, Barcelona, Valencia, Caïro en Tirana.