maandag, april 22, 2024

Bouw spectaculaire tunnel tussen Denemarken en Duitsland klaar in 2029

De bouw van de langste afgezonken tunnel ter wereld is aan de gang in Denemarken en zal naar verwachting in 2029 voltooid zijn. De Fehmarnbelttunnel, met een lengte van 18 kilometer, zal Denemarken verbinden met Duitsland en de reistijd van en naar Scandinavië aanzienlijk verkorten.

In tegenstelling tot de Kanaaltunnel worden de tunnelelementen in de Oostzee afgezonken en niet in de zeebodem geboord. Als de tunnel klaar is, zal het de langste gecombineerde weg- en spoortunnel ter wereld zijn, die het Deense eiland Lolland verbindt met het Duitse eiland Fehmarn.

Veel reis- en wachttijden besparen

Het nieuwe tunnelproject zal het transport tussen Kopenhagen en Hamburg enorm ten goede komen. Op dit moment moeten automobilisten gebruik maken van de veerdienst Puttgarden-Rødby of een langere route nemen via Flensburg en Kolding op de Duitse A7 en de Deense E45 en E20. Volgens Jens Ole Kaslund, technisch directeur bij FemernA/S, het Deense staatsbedrijf dat verantwoordelijk is voor het project, zal de nieuwe tunnel de reistijd van de trein tussen Kopenhagen en Hamburg terugbrengen van 4,5 uur naar 2,5 uur. Bovendien bespaart de tunnel automobilisten ongeveer 1 uur reistijd.

Er is nu een veerdienst tussen Duitsland en Denemarken met een reistijd van ongeveer 45 minuten, mits er geen vertragingen zijn. Tijdens het hoogseizoen kan de wachttijd voor de veerboot behoorlijk oplopen. Na voltooiing van de tunnel zal de reistijd worden teruggebracht tot slechts 7 minuten met de trein of 10 minuten met de auto. Er zijn naar schatting ongeveer 3.000 mensen nodig om de tunnel aan te leggen en er is een budget van ongeveer 7 miljard euro uitgetrokken voor het project.

Naar verwachting in 2029 klaar

In 2029 zal de tunnel die Denemarken en Duitsland verbindt klaar zijn. De bouw van de tunnel begon in 2020 aan de Deense kant en in 2021 aan de Duitse kant. Onlangs is begonnen met het baggeren van de geul. De eigenlijke bouw van de tunnel begint dit jaar.

Om de tunneldelen te bouwen is een hoeveelheid staal nodig die overeenkomt met ongeveer 50 Eiffeltorens, zoals gemeld door “Travel+Leisure”. De tunnel en de spoorverdubbeling zullen worden terugbetaald uit de opbrengsten van de tolheffing. Naar verwachting zullen veerdiensten niet langer nodig zijn.

Aanbevolen

Reisnieuwsbrief

Ontvang onze gratis reisnieuwsbrief met de leukste reistips, het laatste nieuws rondom bekende en onbekende attracties en kortingsacties

spot_img