maandag, maart 20, 2023
Home Blog Pagina 2

Opnieuw geen veerboot van Groningen naar Noorwegen wegens opmerkelijke oorzaak

Sinds april 2022 kan men via de Eemshaven in Groningen de veerboot naar Noorwegen pakken, althans als deze plek kan vinden in de haven om aan te meren. Vandaag was dat voor de vierde keer in korte  tijd niet het geval en werden gedupeerde reizigers geïnformeerd dat hun  reis niet kon doorgaan. Ook gisteren deed zich dezelfde situatie voor en was er geen plek voor de MS Romantika, de vaste veerboot van rederij Holland Norway Lines (HNL).

Na 1 oktober vaste plek kwijt

De MS Romantika had tot 1 oktober 2021 een vaste aanmeerplek in  de Eemshaven. Tot dan waren er dan ook geen problemen  met het aanmeren of de afvaart. Maar sinds de vaste plek is komen te  vervallen, hebben passagiers nu dus alweer voor de vierde keer te maken  gehad met een geannuleerde vaart. Het probleem van gisteren, houdt direct verband met de annulering  van vandaag. Doordat de veerboot gisteren namelijk niet kon aanmeren, kan er vandaag ook geen  afvaart worden gehouden. De eerste keer dat dit probleem zich voordeed was in januari van dit jaar. Eind februari kon de veerboot voor een tweede keer niet aanmeren vanwege de drukte in de haven en het niet beschikbaar zijn  van voldoende ruimte om aan te meren. Gisteren en vandaag  deed het probleem zich weer voor.

Oplossing in zicht

De MS Romantika heeft dus geen vaste plek  en dat betekent dat er een heel eenvoudige regel in werking treedt om te bepalen  wie mag aanmeren, namelijk: Wie het eerst komt, mag het eerst aanmeren. Natuurlijk is het probleem bekend bij de Holland Norway Lines en volgens woordvoerder Annebel Nillessen Blaauw is het slechts een kwestie van tijd voordat er een oplossing is gevonden. Deze bestaat uit een korte- en  langetermijn oplossing. Voor de korte termijn komt er een vaste ligplek ter beschikking. De oplossing voor de lange termijn bestaat uit de bouw van een extra aanmeerkade voor de MS Romantika.

Passagiers donderdag al geïnformeerd

Mensen die een vaart hadden gepland en geboekt, werden  niet bij aankomst door het nieuws verrast. De rederij zag op woensdag het probleem al ontstaan  en heeft alle passagiers op donderdag op de hoogte gebracht van het feit dat de tocht mogelijk geannuleerd zou kunnen worden. Op vrijdag is besloten dat aanmeren op vrijdag en vertrekken op zaterdag niet mogelijk zou zijn en werd definitief besloten het vertrek op zaterdag  af te blazen.

Passagiers die toch naar de haven waren vertrokken, kregen een alternatieve reis aangeboden. Hierbij dienen zij eerst de boottocht naar Denemarken  te maken om vervolgens verder te reizen naar Noorwegen. Kosten die hiervoor extra moeten worden gemaakt, krijgen zij van de rederij vergoed. Er is haast bij een oplossing, want nadat de veerdienst ruim een jaar geleden van  start ging, is  duidelijk geworden dat er meer animo voor is dan men aanvankelijk had gedacht. Meer dan 186.000 passagier maakten inmiddels gebruik van de veerdienst en dat zijn er ruim 36.000 meer dan verwacht.  

 

 

Tahiti wil het aantal jaarlijkse toeristen aan banden leggen

0

De idyllische eilanden van Frans-Polynesië, zoals Tahiti officieel heet, zijn al decennialang een bestemming voor reizigers die de drukte van alledag willen ontvluchten en zich een paar weken in het paradijs willen wanen.  Van de blauwe lagunes van Bora Bora en de weidse bergtoppen van Mo’orea, in combinatie met de luxueuze resorts van Tahiti, biedt deze archipel een absoluut onvergetelijke vakantie-ervaring.

Maar wie zo’n vakantie wel ziet zitten, moet snel boeken, want het land wil de komende jaren het aantal toeristen terugbrengen. Tahiti een toekomst waar vooral duurzaam toerisme en zorg voor het milieu centraal staan. Jaarlijks wil het land niet meer toeristen toestaan Tahiti te bezoeken dan er inwoners zijn. Dit komt neer op 280.000 tot 300.000 toeristen per jaar. Uitzonderingen zijn er voor mensen met een Frans paspoort. Tahiti is Frans grondgebied, dus Fransen worden niet beschouwd als toeristen.

Naar voorbeeld van Bhutan

Tahiti zal het plan de komende jaren uitrollen en richt zich daarbij op toeristen die bereid zijn flink voor hun vakantie te betalen en de voorkeur geven aan exclusieve vakantie. Hierbij richt men de pijlen vooral op mensen die genieten van een meer langzamere vorm van reizen. Door het aantal reizigers te beperken hoopt de archipel het kwetsbare milieu te beschermen en een duurzamere vorm van toerisme te bevorderen.

Tahiti is niet het eerste of enige land dat het aantal toeristen aan banden wil leggen. In Bhutan geldt een maximaal aantal toeristen per jaar en moeten bezoekers 200 dollar per dag betalen als toeristenbelasting. Daar zit dan wel van alles bij inbegrepen en dat zorgt er weer vooral dat vooral de meer gefortuneerde reiziger Bhutan bezoekt.

De overheid hekelt het beeld van enorme cruiseschepen die het land aandoen en de eilanden overstromen met toeristen. Het beeld van tientallen cruiseschepen die maandelijks even een korte stop maken in Tahiti zal dus de komende jaren alleen nog iets uit de geschiedenisboeken van het land zijn. Daarmee is Tahiti zeker niet alleen. Venetië ziet toeristen ook liever gaan dan komen en zelfs in Amsterdam zijn er momenten waarop zowel de Amsterdammers zelf als bestuurder zich achter de oren krabben en zich afvragen of het niet wat minder kan met al die bezoekers.

Geen beter moment voor een vakantie naar Tahiti dan nu!

Zie je een bezoek aan deze schitterende archipel wel zitten, dan moet je dus snel zijn. Of je nu op zoek bent naar een intieme huwelijksreis of een gezinsvriendelijk avontuur, de diverse eilanden van Frans-Polynesië vormen nu nog het perfecte decor voor elk toerisme. Maar dat zal in de nabije toekomst dus zeker veranderen. 

 

Lift gesloten: 30 benauwde minuten voor twee Duitse wintersporters in Tirol

0

Een ritje in de skilift had deze week in Bergwelt Hahnenkamm in Höfen, Tirol wel eens heel anders kunnen eindigen voor twee Duitse toeristen. Op het moment dat de skilift werd gesloten, bevonden zij zich namelijk nog in de skilift. Het verhaal kent een goed einde, want het duurde 30 minuten voor de twee weer sneeuw onder de voeten hadden.

Nog een keertje

Tegen sluitingstijd dacht de Duitse wintersportliefhebber Thomas Brondocz dat er nog voldoende tijd was om een ritje met de skilift te maken. Het was prachtig weer en hij wilde volop van de mogelijkheid gebruik maken om nog een laatste afdaling te maken. Hij stapte in de skilift, gevolgd door een dame die hij niet kende en ook op wintersport was. Zij nam plaat in het stoeltje achter hem.  De rit verliep aanvankelijk voorspoedig, maar vlak voor het aankomstpunt stopte de lift. En dat duurde langer dan gebruikelijk was, vond de Duitser.

In eerste instantie genoot hij gewoon nog wat van het uitzicht en besteedde hij  niet veel aandacht aan het oponthoud. Dat veranderde echter heel snel toen hij de lift medewerker van het bergstation naar beneden zag afdaalde. Hij realiseerde zich dat het foute boel was en probeerde tevergeefs nog de aandacht te trekken van de medewerker.

Springen dan maar…

De hele nacht doorbrengen in de skilift zou de 74-jarige waarschijnlijk niet hebben overleefd en dus was zijn eerste gedachte om dan maar op hoop van zegen uit de lift te springen. De lift bevond zich echter op een punt dat te hoog was en de Duitser zeker fataal zou zijn geworden. Gelukkig had hij zijn mobieltje in zijn zak en daar kwam ook nog eens bij dat het toestel bereik had, iets dat niet zomaar overal het geval is. Hij  moest een aantal pogingen doen, maar kreeg uiteindelijk de Bergbahnen aan de telefoon.

Het gebied is ook uitgerust met een gondel en die blijft langer open dan de skilift, dus er waren nog medewerkers aanwezig. Zij startten de lift weer op, waarna de twee vakantiegangers een paar minuten later  weer vaste voet op aarde konden zetten. Hoe deze situatie kon voorkomen, is vooralsnog onduidelijk. Een elektronisch systeem registreert namelijk altijd de laatste stoeltjeslift met bezetting. Het stoelnummer wordt vervolgens ook doorgegeven en genoteerd. Naar alle waarschijnlijkheid gaat het hier dus om een menselijke fout. 

Oostenrijkse politie deelt tientallen boetes uit wegens ontbrekend vignet

0

Plan je binnenkort een autorit naar Oostenrijk, houd er dan rekening mee dat de Oostenrijkse politie streng controleert op de aanwezigheid van een vignet. Het reisvignet of tolvignet is een officiële sticker die op alle voertuigen die over de Oostenrijkse wegen rijden moet worden geplakt. Bij de ANWB zijn afgelopen dagen tientallen meldingen binnengekomen van mensen die een bekeuring hebben gekregen voor het niet hebben of verkeerd bevestigen van het reisvignet.

Wie zonder reisvignet reist of het vignet niet op de juiste manier heeft bevestigd, loopt het risico eenn boete van €120,- te krijgen. Bij verhoging, wanneer men niet of te laat betaalt, kan dat zelfs oplopen tot €300,-. De Oostenrijkse politie gebruikt mobiele camera’s om overtreders op te sporen, dus de kans dat men tegen een boet aanloopt is groot.

Koop gewoon dat reisvignet tijdens je bezoek aan Oostenrijk

Rijden in Oostenrijk zonder een correct tolvignet leidt dus tot een directe boete. Je komt niet weg met alleen een waarschuwing. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je een geldig vignet hebt voordat je op reis gaat of bij aankomst in Oostenrijk. Het vignet kun je online kopen of bij sommige  tankstations en bij sommige Oostenrijkse postkantoren. De prijs van een vignet hangt af van de geldigheidsduur en varieert van iets minder dan €10,- voor 10 dagen tot €85,- voor een jaarvignet.

Het tolvignet moet duidelijk zichtbaar zijn aan de binnenkant van de voorruit van het voertuit en moet geldig zijn voor de duur van je verblijf in Oostenrijk. Het vignet is geldig voor alle Oostenrijkse snelwegen en voor sommige secundaire en lokale wegen. Het vignet moet op de ruit zijn geplakt en mag niet in een houder of met tape bevestigd zijn. Dit om te voorkomen dat reisvignets worden doorverkocht.

Ben je van plan om richting Oostenrijk af te reizen, zorg ervoor dat je direct bij aankomst in Oostenrijk het vignet direct op de voorruit plakt. De politie controleert actief door heel Oostenrijk, maar voornamelijk op toegangswegen van en naar omringende landen.

Gesloten zwembad tijdens vakantie? Dan kun je wellicht geld terug eisen

0

Het Hof van Justitie van de EU heeft bevestigd dat vakantiegangers die tijdens hun pakketreis te maken krijgen met gesloten zwembaden, uitgaansverboden of andere beperkingen vanwege de Covid-19 pandemie of andere maatregelen, recht kunnen hebben op een prijsvermindering. Deze uitspraak is een belangrijke stap voorwaarts voor consumentenrechten en geeft reizigers de bescherming die ze nodig hebben als ze niet kunnen genieten van het volledige pakket dat hun aanvankelijk was beloofd.

Bij het boeken van een pakketreis verwachten reizigers een bepaald aantal diensten en voorzieningen. Maar als die diensten en voorzieningen niet beschikbaar zijn door beperkingen van de overheid of een touroperator, moeten vakantiegangers gecompenseerd worden. Dit kan variëren van een terugbetaling tot een korting op de totale kosten van het pakket.

Geld terug of korting op de pakketprijs

De uitspraak kan direct worden toegepast, ook wanneer de vakantie al achter de rug is. Vakantiegangers die al getroffen zijn door beperkingen vanwege de pandemie moeten contact opnemen met hun touroperator om te zien of ze in aanmerking komen voor een prijsverlaging.

Het is belangrijk op te merken dat deze uitspraak niet geldt voor alle pakketreizen. Touroperators kunnen nog steeds diensten en voorzieningen leveren zoals gewoonlijk als er geen beperkingen gelden. Deze uitspraak is bedoeld om reizigers te beschermen die getroffen zijn door beperkingen van de overheid of van touroperators.

De uitspraak van het Hof van Justitie van de EU is een belangrijke stap voorwaarts voor de rechten van de consument en biedt reizigers de bescherming die ze nodig hebben als ze niet kunnen genieten van het volledige pakket dat hun was beloofd.

Ook tijdens de aankomende meivakantie nog lange wachttijden en vertragingen op Schiphol

Sinds oktober 2022 mogen er dagelijk 9000 passagiers minder van luchthaven Schiphol vertekken. Een situatie die is ontstaan door het grote tekort aan beveiligingspersoneel met vooral heel veel vertraging en lange wachttijden als gevolg. Van de 850 beveiligers die Schiphol nodig heeft, is inmiddels de helft aangenomen. In de komende maanden zal men naar verwachting ook de andere 425 beveiligers aannemen, maar Schiphol verwacht niet dat dit al tijdens de aankomende voorjaarsvakantie tot kortere wachttijden en minder vetragingen zal leiden.

Met het aannemen van de eerste helft van het extra beveiligingspersoneel, is Schiphol optimistisch dat het resterende tekort in de komende maanden zal worden aangepakt. De luchthaven kan echter nog steeds geen vlekkeloze meivakantie garanderen. Het aantal reizigers dat van Schiphol gebruik maakt, neemt tijdens de voorjaarsvakantie immers ook toe.

Schiphol moedigt reizigers daarom aan hun meivakantie vooruit te plannen en voldoende tijd in te ruimen voor incheck-, veiligheids- en instapprocedures. Zo kunnen reizigers er zeker van zijn dat ze op tijd op hun bestemming zijn, ondanks de mogelijke vertragingen en lange wachttijden.

Doorlopend bonussysteem ingevoerd

Al driekwart jaar ervaren reizigers lange rijen op Schiphol door onvoldoende beveiligers, bagageafhandelaars en ander personeel. In een poging om problemen tijdens het vakantieseizoen van mei 2022 te voorkomen, deelde Schiphol een zomerbonus uit aan de werknemers die extra belast werden. Zij kregen als extra beloning €5,25 per uur aan hun salaris toegevoegd. Helaas kon ook deze bonus de drukte tijdens de zomermaanden niet effectief verminderen.

In juli nam Schiphol verdere maatregelen door het aantal dagelijks vertrekkende passagiers te beperken tot 67.500 – een daling van 13.500 ten opzichte van het gebruikelijke aantal. Maar ook dat leverde niet het gewenste resultaat op. De luchthaven bleef kampen met problemen door lange wachttijden en vetraagde vluchten.

Om dit probleem op te lossen heeft Schiphol nu een doorlopend bonussysteem ingevoerd waar werknemers die extra worden belast ook extra worden beloond. Deze bonus zorgt voor een meer consistente en effectieve oplossing bij het verminderen van de lange rijen op de luchthaven. De bonus dient ook als een stimulans voor het personeel om op de luchthaven te blijven werken, omdat er een stukje extra inkomsten wordt geboden. Bovendien zal de bonus het personeel gemotiveerd houden en ervoor zorgen dat ze hun best blijven doen om de reizigers om herhaling van de huidige problematiek in de toekomst te voorkomen.

Topman afgetreden en pittige compensatie

Niet alleen voor reizigers hadden de problemen op Schiphol nare gevolgen. Topman Dick Benschot diende halverwege september van het vorige jaar zijn ontslag in voor de ontstane choas. Daarnaast betaalde Schiphol de luchtvaartmaatschappijen met €350,- per passagier en konden alle passagiers die wel op tijd op Schiphol waren, maar desondanks toch hun vlucht misten, compensatie aanvragen.

Bouw nieuwe Center Parcs Center Sønderborg verloopt voorspoedig

0

Op dinsdag 17 mei 2022 werd Center Parcs Nordborg Resort in Sønderborg, Denemarken, op het eiland Als en niet ver van de Duitse grens, ingewijd met het leggen van de eerste steen. De 440 vakantiewoningen, die in het najaar van 2024 geopend zullen worden, markeren de eerste fase van de bouw van in totaal 720 vakantiewoningen. Inmiddels is de bouw in een vergevorderd stadium.

Bij de ceremoniële eerste steenlegging waren vertegenwoordigers van de projectpartners, investeerders en gasten uit de politiek aanwezig. De tweede bouwfase met nog eens 280 vakantiewoningen is gepland tussen 2025 en 2030. Na voltooiing zal Center Parcs Nordborg Resort werkgelegenheid creëren voor 200 mensen om de meer dan 160.000 gasten die het park naar verwachting jaarlijks zal trekken, te bedienen.

Aan de ontwikkeling van Nordborg Resort wordt sinds 2014 gewerkt. Het is het resultaat van een joint venture tussen Linak Holding A/S en Bitten & Mads Clausens Fond. Als eerste Center Parcs in Denemarken zal Nordborg Resort gasten een unieke vakantie-ervaring bieden in het noorden van het land.

Enorm veel verschillende activiteiten

Het park zal een verscheidenheid aan activiteiten bieden, variërend van sport- en wateractiviteiten tot hoogwaardige accommodatie. Er zullen ook volop mogelijkheden zijn om de omgeving te verkennen, met directe toegang tot de stranden en het omringende bos.

Center Parcs Nordborg Resort is een mijlpaal voor Denemarken, en markeert het begin van een nieuw tijdperk van openluchtrecreatie en -ontspanning. Nu de eerste fase van de bouw in volle gang is, zal het park in de herfst van 2024 opengaan en gasten een geweldige vakantie-ervaring bieden.

Het eerste Center Parcs project op de Scandinavische markt wordt een populaire bestemming voor bezoekers uit alle omringende landen, mede dankzij de directe toegang tot een openbaar zandstrand. Als onderdeel van het duurzaamheidsconcept van Center Parcs zal de vakantiebestemming worden ontworpen om te voldoen aan de behoeften van zowel mens als planeet.

De vakantiebestemming zal worden ontworpen met het milieu in gedachten. Dit kan hernieuwbare energiebronnen omvatten, zorgvuldig waterbeheer en verminderde koolstofuitstoot. Het is ook een prioriteit om ervoor te zorgen dat de bestemming een positief effect heeft op de lokale gemeenschap en het omringende milieu.

Veilig en gezond vakantie vieren

Bij Center Parcs betekent duurzaamheid ook het creëren van een veilige, plezierige en gezonde vakantie-ervaring voor de gasten. Het vaste personeel, gecombineerd met een sterk netwerk van lokale leveranciers zorgt voor een echte ervaring, met een rijk cultureel aanbod en aandacht voor de lokale keuken. Center Parcs zet zich in om de vakantieregio een nieuwe toekomst te geven – een toekomst waarin mens en planeet centraal staan. Als onderdeel van deze inzet zet Center Parcs zich in om de lokale gemeenschap te helpen door banen te creëren en opleidingsmogelijkheden te bieden. Het bouwt ook sterke relaties op met lokale leveranciers om ervoor te zorgen dat hun producten worden gebruikt en hun diensten worden benut.

Nog steeds vergeten veel mensen hun paspoort bij reizen naar Engeland

0

Het Verenigd Koninkrijk is al een tijdje uit de EU en tot een aantal maanden geleden kon men nog gewoon zonder paspoort de grens met het Verenigd Koninkrijk oversteken. Helaas hebben veel mensen gemist dat per 1 oktober 2022 de grens echt dicht is en je alleen  Engeland in komt, wanneer je beschikt over een geldig paspoort. Wat voor landen buiten de EU geldt, is dus nu ook gewoon van toepassing wanneer je een reis of bezoek plant naar het Verenigd Koninkrijk.

Ook nog strenge eisen ten aanzien van Covid-19

Reizigers naar het Verenigd Koninkrijk moeten er tevens rekening mee houden dat het land ook strenge eisen heeft ingevoerd vanwege het coronavirus. De actuele eisen die het land stelt en de laatste reisadviezen, kun je de reisadvies site ‘Nederland Wereldwijd’ of de website ANVR Destination Britain (Verenigd Koninkrijk) bezoeken.

Als je voor je reis een Covid-19 test doet, houd er dan rekening mee dat de uitslag langer dan de beloofde 24 uur op zich kan laten wachten. Het is daarom belangrijk jezelf een extra marge te geven om de resultaten van je test op tijd voor je reis te ontvangen.

Tot slot is het belangrijk te onthouden dat je na het boeken van je reis zelf verantwoordelijk bent om tijdig voor vertrek te controleren of je over de juiste reis- en gezondheidsdocumenten beschikt. De reisorganisator heeft een algemene verplichting om je te informeren over alle documenten die nodig zijn voor de reis, maar het is jouw verantwoordelijkheid om dit vóór je reis dubbel te controleren.

Plan je reis naar het Verenigd Koninkrijk zorgvuldig

Lange tijd kon je van stap op sprong besluiten om spontaan af te reizen naar Londen of een andere bestemming in Engeland. Net zoals je nu nog steeds heel eenvoudig een treinticket Parijs of een vlucht naar Milaan kunt boeken. Die tijd is wat het Verenigd Koninkrijk betreft voorlopig echt voorbij. Door de strenge Corona maatregelen in combinatie met de verscherpte regels voor paspoort en andere reisdocumenten, zul je je reis of bezoek aan het Verenigd Koninkrijk echt zorgvuldig en zeker niet op het laatste moment moeten plannen.

Zorg ervoor dat je alle noodzakelijke reis- en gezondheidsdocumenten hebt en controleer de laatste reisadviezen van het VK voordat je vertrekt.

In deze vijf Europese landen is het opladen van de auto het makkelijkst

0

Op vakantie gaan met een elektrische auto is geen probleem meer. In heel Europa duiken steeds meer oplaadpunten op, waardoor het voor bezitters van elektrische voertuigen gemakkelijker wordt om te reizen. Om de toegankelijkheid van openbare oplaadpunten over het hele continent te meten, analyseerde energiebedrijf Zonneplan gegevens van de Europese Commissie. Ze ontdekten dat je in bepaalde Europese landen niet ver hoeft te rijden om oplaadpunten te vinden.

In Monaco hoef je nog geen kilometer te rijden om een openbaar oplaadpunt te vinden. Andorra en Liechtenstein staan ook in de top tien. Nederland en Luxemburg komen op plaats twee en drie, met een gemiddelde afstand tot een openbaar oplaadpunt van iets meer dan drie kilometer. België en Duitsland staan ook in de top tien, met een gemiddelde afstand van iets meer dan tien kilometer.

Zonder stress op vakantie

Dit betekent dat vakantie vieren in Europa met een elektrische auto niet langer een stressvolle ervaring is. Of je nu een roadtrip maakt of liever in één land blijft, je zult overal openbare oplaadpunten kunnen vinden. Dit betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken dat je zonder lading komt te zitten, wat je vakantie stressvrij maakt.

Als je op zoek bent naar meer informatie over oplaadpunten in Europa, heeft Zonneplan een visualisatie van de gegevens gemaakt. Zij bieden een betrouwbare bron voor iedereen die zijn elektrische roadtrip wil plannen. Het is een prettig idee om Europa te verkennen met je elektrische auto, wetend dat je je nooit zorgen hoeft te maken dat je lang moet zoeken naar een laadpunt.

Slovenië komt als beste bestemming voor elektrische auto’s uit de bus

Volgens Zonneplan is een zonvakantie naar Slovenië vooral aan te raden als je met een elektrische auto gaat. Dit, omdat men dan grotendeels reist door landen uit de samengestelde top 10 van landen waar je een laadpaal altijd in de buurt is.

Het energiebedrijf raadt aan door België, Luxemburg, Frankrijk en Liechtenstein te rijden, in plaats van direct door Duitsland richting Oostenrijk te toeren. De reden: De Duitse elektriciteitsprijzen zijn de op drie na hoogste ter wereld. In Frankrijk betaal je bijna de helft minder. Overigens geldt hetzelfde voor eindbestemming Slovenië.

Om je een overzicht te geven van het Europese laadpalen landschap heeft Zonneplan gegevens van alle Europese landen verzameld en geanalyseerd. Uit de cijfers blijkt dat Nederland in absolute zin koploper is wat betreft het aantal oplaadpunten, met bijna 92 duizend. Duitsland (63 duizend) en Frankrijk (55 duizend) volgen ruim daarachter.

Maar vergeleken met de lengte van het wegennet komt Frankrijk, dat vaak wordt gezien als een belangrijk EV-land, niet verder dan plek 15 op de Europese ranglijst. Andere populaire vakantiebestemmingen zoals Spanje, Kroatië en Italië staan op relatief lagere posities in de ranglijst.

Of je nu een zonvakantie naar Slovenië plant, een roadtrip door Europa, of er gewoon voor wilt zorgen dat je je elektrische voertuig kunt opladen wanneer dat nodig is, het onderzoek van Zonneplan kan je helpen de handigste en voordeligste route te vinden. Kijk op hun website voor het volledige rapport en maak je elektrische auto klaar voor de weg!

Spanje per trein: genoeg mogelijkheden, maar weinig animo

0

De stijging van de verkoop van treinkaartjes voor internationale reizen in Nederland is niets minder dan opmerkelijk. Volgens NS International werden vorige jaar meer dan 372.000 tickets verkocht, een enorme 30.000 meer dan in dezelfde maand een jaar eerder. Ondanks de groeiende populariteit van treinreizen in Nederland, wagen De Spaanse hoofdstad Madrid is de laatste jaren steeds populairder geworden onder Europese reizigers. Vooral jongeren bezoeken de stad meer dan ooit tevoren. Vreemd genoeg en helaas, kiezen maar bar weinig mensen ervoor om de Spaanse hoofdstad per trein te bezoeken.

Parijs, Berlijn en Londen zijn nog steeds de populairste treinbestemmingen

De populairste internationale treintickets vanuit Nederland zijn voor de Thalys naar Parijs, de intercity naar Berlijn en de Eurostar naar Londen, waarbij treinen overdag de populairste optie zijn. Nachttreinen winnen ook aan populariteit, waarbij steden als Antwerpen, Brussel en Parijs het populairst zijn. Wenen, Zürich, Milaan en Kopenhagen zijn dit jaar ook populairder geworden.

Het grootste nadeel van reizen naar Spanje vanuit Nederland is dat het behoorlijk omslachtig is en er een lange reistijd mee gemoeid is. Veel andere Europese bestemmingen zijn binnen 3-6 uur te bereiken, terwijl de snelste route per trein naar Madrid 9 uur duurt.  Daarnaast zul je vaak wat meer moeite moeten doen om Spanje per trein te bereiken en zijn de treinroutes in Spanje zelf beperkt.

Per trein naar Madrid

Wie toch per trein naar de Spaanse hoofdstad wil reizen, kan de Eurostar van Londen naar Madrid nemen. Deze brengt je in iets meer dan 24 uur via een directe route van het Verenigd Koninkrijk naar de Spaanse hoofdstad. Een prima optie voor wie het niet erg vindt om een lange treinreis te maken.

Wil je liever korter onderweg zijn, dan kun je via het Benelux-spoorwegnet via Amsterdam, Rotterdam of Den Haag naar Brussel en vervolgens Parijs reizen. Vanuit Parijs kan men vervolgens de TGV of Thalys naar Madrid nemen. In dat geval moet je dus wel overstappen, maar duurt de gehele reis slechts 9 uur.

Reizen per trein blijft natuurlijk een geweldige ervaring. Zeker wanneer je vanuit Nederland helemaal naar het zuiden van Europa reist. Heb je voldoende tijd, dan kun je zelfs overwegen om onderweg een of twee dagen in Brussel en Parijs te blijven en binnen een week 3 Europese hoofdsteden ontdekken. Met de trein naar Madrid duurt wat langer dan reizen naar Parijs of Berlijn, maar je krijgt er wel een geweldige ervaring voor terug.

Pak je uiteindelijk toch de trein naar Spanje, zorg er dan voor dat je licht bepakt bengt. Neem alleen mee wat je nodig hebt. Dit maakt het reizen tussen de verschillende steden en landen veel gemakkelijker. Overweeg een lichtgewicht rugzak of koffer mee te nemen, zodat je je snel en gemakkelijk kunt verplaatsen. En wees altijd flexibel! Hoewel het belangrijk is om een plan te hebben, is het ook belangrijk om er flexibel mee om te gaan. Wees voorbereid op onverwachte verrassingen en vertragingen, en wees niet bang om je plannen zo nodig te wijzigen.