vrijdag, mei 3, 2024

Opnames ‘Wie is de Mol’ doen vraag naar reizen naar Albanië stijgen

Albanië wint aan populariteit als vakantiebestemming, afgaande op informatie van reisbureaus en de ANWB. Het land is zo populair geworden dat sommige reisbureaus al volgeboekt zijn. Wladimir Meijer van Albania Travel is overweldigd door de vraag naar reizen naar Albanië sinds de opnames van “Wie is de Mol?” vorig jaar. In eerste instantie werden reizen naar Montenegro georganiseerd, maar vanwege de grote tevredenheid werden daar reizen naar Albanië aan toegevoegd. Sinds “Wie is de Mol?” is de populariteit van Albanië als toeristische bestemming explosief gestegen.

Het aantal verkochte reizen naar dat land is vervijfvoudigd. “Vergeleken met vorig jaar is er zelfs een stijging van 50 procent. Het land wint absoluut aan populariteit en dit jaar zijn we helemaal uitverkocht.”Lokale touroperator Isuf Braho van Visit Albania ziet ook een groeiend aantal Nederlandse toeristen zijn land bezoeken. “Elk jaar verdubbelt het aantal Nederlandse toeristen dat naar Albanië komt,” vertelt hij aan Editie NL.

Reisbureaus en ANWB merken de toename

“Toen ik veel toeristen vroeg hoe ze Albanië als vakantiebestemming kozen, noemden vooral de jonge reizigers ‘Wie Is De Mol?’ Ik had geen idee dat het zo’n grote impact zou hebben.” Hij is blij met de Nederlandse toeristen die Albanië bezoeken. Ook de ANWB merkt een groeiende belangstelling voor Albanië als vakantiebestemming. Ook zij ondervonden na de opnames van Wie Is De Mol een aanzienlijke toename in websiteverkeer van mensen die meer informatie zochten over Albanië.

Volgens tv-expert Ron Vergouwen kunnen tv-programma’s de populariteit van een land vergroten door de manier waarop ze in beeld worden gebracht. Vergouwen beschrijft televisie als een uitgebreide vakantiegids, waar alles prachtig op camera wordt vastgelegd, wat de aantrekkingskracht van traditionele reisbrochures overtreft. Hij wijst erop dat dit effect niet beperkt is tot programma’s als “Wie is de Mol?”, maar zich ook uitstrekt tot kleinere locaties die te zien zijn in programma’s als “Chateau Meiland” en “Dokter Tinus.” Het filmen van deze shows heeft Woudrichem bijvoorbeeld ongelooflijk beroemd gemaakt.

Niet alleen toename door TV-programma

De toename in populariteit is echter niet alleen toe te schrijven aan tv-programma’s. De COVID-19 pandemie heeft ook een rol gespeeld bij het veranderen van de reisvoorkeuren van mensen. Door reisbeperkingen en zorgen zijn mensen zich meer gaan richten op bestemmingen dichter bij huis. Het verlangen naar unieke en authentieke ervaringen heeft geleid tot een groeiende interesse in plaatsen zoals Albanië.

Ondanks een blijvende negatieve perceptie over Albanië, benadrukt Meijer, een andere expert, de gastvrije gastvrijheid van het land. Hoewel het het laatste land was dat zich openstelde na de val van de Sovjet-Unie en vergeleken is met het Europese Noord-Korea, zeggen degenen die Albanië hebben bezocht vaak hoe hartelijk ze werden ontvangen, wat de heersende stereotypen tegenspreekt.

Aanbevolen

Reisnieuwsbrief

Ontvang onze gratis reisnieuwsbrief met de leukste reistips, het laatste nieuws rondom bekende en onbekende attracties en kortingsacties

spot_img