zaterdag, mei 10, 2025
Home Blog Pagina 7

Één van Zakynthos’ populairste bezienswaardigheden dreigt te worden verzwolgen door de zee

Één van de meest gefotografeerde toeristische attracties op het Griekse eiland Zakynthos dreigt verzwolgen te worden door de zee. Het 43 jaar oud scheepswrak op het Navagio strand is een van de meest bezochte en gefotografeerde attracties van het eiland. 

Als je zoekt op de hashtag #Zante of #Zakynthos op Instagram, dan zijn bijna de helft van de foto’s van dit Griekse eiland van een schitterende baai met als eyecatcher het wrak van een oud schip. Reisorganisaties bieden er zelfs speciale excursies voor aan.

Mythe
Navagio Beach, vaak bijgenaamd Scheepswrakstrand of Smokkelaarsbaai, is beroemd om het wrak van de MV Panagiotis, dat in 1980 aan de grond liep. De mythe rond het scheepswrak luidt dat het schip smokkelwaar vervoerde en werd verlaten door de bemanning tijdens een zware storm om te ontsnappen aan de achtervolgende marine.

Foto’s op onder andere Instagram laten echter zien hoe erg het schip de afgelopen tien jaar in conditie is verslechterd. Inmiddels zijn ook de autoriteiten wakker geschud. Er bestaat immers een reëel gevaar dat het wrak volledig zou kunnen wegspoelen – wat een negatief effect heeft op de toeristische waarde van Zakynthos.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Zakynthos (@zakynthos.official)

Een recente reeks slecht weer veroorzaakte dat stukken van het schip afbraken, volgens de lokale media. In 2018 werd het strand kort gesloten en werd zwemmen en het ankeren van boten verboden nadat een deel van de klif erboven instortte.

Strand afgesloten
In september 2022 vond er een andere aardverschuiving plaats, veroorzaakt door een aardbeving met een kracht van 5,4 tussen Kefalonia en Zakynthos. De toegang tot het strand werd opnieuw verboden en nog altijd is het strand afgesloten. Behalve voor boten die vanaf het water aanmeren…

Maatregelen
De burgemeester van Zakynthos en een parlementslid roepen nu het Griekse Ministerie van Toerisme op om actie te ondernemen om de broze bezienswaardigheid te beschermen. De gemeente Zakynthos wil het beheer van het scheepswrak en het herstel van de schade overnemen. Daarbij zou het niet alleen het onderhoud willen verzorgen, maar ook zorgen voor beveiliging en en de afscherming van openbare toegangs- en uitkijkplekken. De burgemeester denkt ook aan een gecontroleerd én betaald toegangssysteem.

De mooiste vakanties naar Zakynthos boek je via:

Criminelen hebben het steeds vaker gemunt op huurauto’s

0

Criminelen laten steeds vaker hun oog vallen op huurauto’s. De doorverkoop van gehuurde of geleasede auto’s door criminelen met vervalste documenten neemt toe, zo blijkt uit politiecijfers.

De politie registreerde in het afgelopen jaar bijna 1300 gevallen van diefstal van een huurauto, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 450 gevallen in 2016.

“Een verduisterd voertuig hoef je niet te hacken, je krijgt een originele sleutel en soms zelfs een origineel kentekenbewijs”, zegt Rudi Welling van het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) tegen het ANP. “Dit geeft criminelen de tijd om ongehinderd door Europa te rijden en het voertuig te verkopen, vaak met valse of vervalste papieren, aan een nietsvermoedende koper. De lease- of verhuurmaatschappij ontdekt dit vaak pas na enige tijd.”

Toyota blijkt nog steeds het meest populaire merk onder autodieven, met een specifieke interesse in hun hybride modellen.

Aanbevolen autoverhuuraanbieders

Nieuw hypermodern indoor skicentrum opent in 2025

Huafa Snow World, een reusachtig indoor skicentrum van 80.000 m², opent naar verwachting in 2025 haar deuren in het Chinese Shenzhen. De Chinese skibaan claimt het grootste indoor skicentrum ter wereld te worden, maar dat lijkt onjuist. 

In het skicentrum is een 83 meter hoge, 441 meter lange skipiste gepland. De Chinese initiatiefnemers claimen het grootste indoor skicentrum neer te zetten, maar qua lengte van de afdaling klopt dat in ieder geval niet. Zo telt het Alpincenter in het Duitse Bottrop liefst 640 overdekte pistemeters.

Naast een skibaan krijgt Huafa Smow World ook allerhande entertainment voor bezoekers, een hotel en grote balzaal met uitzicht op de piste.

Noord Korea heropent grenzen voor buitenlandse toeristen

Noord-Korea heropent voor het eerst sinds de Covid-19-pandemie haar grenzen voor buitenlandse toeristen. Een groep Russische toeristen wordt begin februari in Noord-Korea verwacht voor een vierdaags bezoek aan de hoofdstad Pyongyang, lokale monumenten, musea, tempels en om te skiën in het Masikryong-skigebied. 

Reizigers worden begeleid door Russische gidsen vanaf het moment dat ze landen in Noord-Korea tot hun vertrek. De tour is voor zover bekend de eerste keer dat buitenlandse toeristen het communistische land bezoeken sinds het sluiten van de grenzen in 2020 als reactie op de Covid-19-pandemie.

Dat uitgerekend Russische toeristen als eerste verwelkomt worden in Noord-Korea is geen toeval te noemen. De reis vindt plaats te midden van groeiende militaire en politieke banden tussen Moskou en Pyongyang, waaronder een zeldzaam buitenlands bezoek van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un om zijn Russische tegenhanger Vladimir Poetin te ontmoeten.

Veel westerse landen waarschuwen burgers voor het afreizen naar Noord-Korea vanwege het risico op onrechtmatige arrestatie en langdurige detentie door het onderdrukkende regime.

 

Kansrijk onderzoek naar ontwikkeling baanbrekend elektrisch vliegtuig

Het lijkt wel degelijk mogelijk om in de toekomst met grotere vliegtuigen dan voorheen gedacht werd elektrisch te vliegen. De Nederlandse investeringsmaatschappij Pantasteekt 10 miljoen dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling van een baanbrekend elektrisch vliegtuig, meldt RTL Nieuws.

Elysian Aircraft, een initiatief van de familie Rosen Jacobson, richt zich op het ontwikkelen van een elektrisch vliegtuig met capaciteit voor 90 passagiers, bestemd voor vluchten tot 800 kilometer. Deze ontwikkeling is een belangrijke stap voorwaarts in de luchtvaart.

Batterijen
In samenwerking met de Technische Universiteit Delft heeft Panta onderzoek gedaan naar elektrisch vliegen. Dit onderzoek wijst uit dat grotere elektrisch aangedreven vliegtuigen haalbaar zijn, ondanks de uitdagingen zoals het gewicht van de batterijen.

Hoewel elektrisch vliegen nog in de kinderschoenen staat, is de ambitie van het project om een vliegtuig te ontwikkelen dat niet alleen elektrisch is, maar ook een aanzienlijke capaciteit en bereik heeft. De grootste uitdaging, het zware gewicht van de batterijen, wordt aangepakt door innovatief ontwerp en het gebruik van alternatieve technieken uit het verleden.

Het ontwerp kenmerkt zich door acht propellers en een combinatie van dunne romp en brede vleugels, wat een effectievere gewichtsverdeling mogelijk maakt. Bovendien zal het vliegtuig een reserve-energiesysteem hebben.

5 a 8 miljard nodig
De eerste investeringsfase van 10 miljoen dollar is gericht op het afronden van deze ontwikkelingsfase. Voor het volledige vliegtuigbouwprogramma is naar schatting 5 tot 8 miljard euro nodig. Panta Holdings benadrukt het belang van het behalen van de vereiste veiligheidscertificeringen en streeft ernaar het vliegtuig in 2033 operationeel te hebben.

Luchtvaartcoalitie wijst krimp Schiphol af en pleit voor alternatieve aanpak

0

Ruim dertig luchtvaartmaatschappijen, vakbonden, bedrijven uit de reisbranche en koepelorganisaties hebben in een gezamenlijke boodschap een alternatieve aanpak voorgesteld voor de problematische effecten veroorzaakt door de luchtvaart. In plaats van het aantal vluchten op Schiphol te verminderen, wat het huidige demissionaire kabinet voorstelt, bepleiten zij andere maatregelen zoals een wereldwijde kerosinebelasting, meer gebruik van duurzame brandstoffen en het afschaffen van gratis emissierechten. Daarover schrijft Het Parool.

De voorgestelde maatregelen, gepresenteerd in een pamflet aan de nieuwe Tweede Kamerleden en coalitieonderhandelaars, zijn gericht op het verminderen van milieu-uitstoot en geluidshinder zonder economische groei en werkgelegenheid in gevaar te brengen. De luchtvaartcoalitie wijst op technologische innovaties, zoals stillere en efficiëntere vliegtuigen, logischere vliegroutes en een verhoogde inzet van biobrandstof.

Lelystad Airport
De groep wijst ook plannen af om nachtvluchten te beperken, en stelt voor om in plaats daarvan alleen de stilste vliegtuigen ’s nachts in te zetten. Ze houden vast aan het openen van Lelystad Airport en het invoeren van een nieuwe aanvliegroute naar Schiphol om overlast beter te spreiden.

Daarnaast pleit het verbond voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn van Amsterdam-Zuid naar Schiphol en Hoofddorp, om ruimte te maken voor meer internationale treinen die korte vluchten kunnen vervangen. Ze dringen aan op meer investeringen in treinverbindingen naar grote Europese steden zoals Parijs, Londen en Berlijn.

Vermeende afname hinder
De luchtvaartcoalitie benadrukt dat de voorgestelde maatregelen vanaf 2026 zullen leiden tot een significante afname van ernstige hinder rondom Schiphol en een aanzienlijke geluidsreductie in 2030.

Het voorstel is echter niet zonder kritiek. Milieubewegingen en bewonersgroepen vinden de stappen onvoldoende en wijzen erop dat de technologische oplossingen te weinig effectief zijn om de CO2-uitstoot en geluidsoverlast aanzienlijk te verminderen. Schiphol steunt de oproep van de luchtvaartcoalitie niet, wat de spanningen tussen de luchthaven en haar gebruikers zichtbaar maakt.

Nieuw overlegorgaan
De luchtvaartcoalitie vraagt de politiek om een nieuw overlegorgaan te vormen waarin omwonenden, overheid en luchtvaartsector samenwerken aan oplossingen. Volgens de opstellers zullen de plannen bijdragen aan een beter leefklimaat rondom Schiphol zonder de luchtvaartsector te benadelen.

Duitsland verwacht minder reizigers maar hogere inkomsten uit toerisme in 2024

0

Duitsland verwacht dat het in 2024 meer inkomsten uit het toerisme zal vergaren, maar het aantal reizigers zal waarschijnlijk lager zijn dan in 2023. Oorzaak daarvoor is onder meer de inflatie, aldus de Duitse reisorganisatie DRV.

De inkomsten in de reissector vanuit verblijven met minimaal één overnachting worden verwacht met 4% te stijgen in vergelijking met het voorgaande jaar. De cijfers van DRV zijn gebaseerd op een toeristisch jaar dat loopt van november 2023 tot 31 oktober 2024.

Inflatie
DRV zei dat inflatie, vooral voor brandstof, verwarming en voedsel, waarschijnlijk zal leiden tot een lichte daling in het aantal mensen dat dit jaar met touroperators reist, hoewel het geen specifieke aantallen vermeldde.

DRV verwacht dat mensen zich zullen richten op één of twee ‘hoofdvakanties’ in de zomermaanden in plaats van in de winter en zei dat het niet duidelijk is hoe een verhoging van de luchtvaartbelasting, gepland door de Duitse overheid, de prijzen en daarmee de vraag zal beïnvloeden.

Veel vroegboekers
Vroegboekingen bij touroperators voor het zomerseizoen van 2024 liggen al aanzienlijk hoger dan in het laatste toeristische jaar en 2019, het jaar voor COVID uitbrak, zei DRV.

Het verwacht ook een impuls van inkomsten uit de zogenaamde middellange reizen, inclusief naar Turkije en Griekenland, en dat langeafstandsbestemmingen meer passagiers zullen zien die hogere tarieven betalen.

De DRV verwacht dat langeafstandsreizen naar bestemmingen zoals Australië, Indonesië, Thailand en de Verenigde Staten een toename van 11% in reizigers zullen aantrekken en een stijging van 18% in verkopen in het halfjaar, inclusief zomerreizen.

De mooiste Duitsland vakanties boek je via:

Vrijwel geen treinen van Nederland naar Duitsland door grootschalige staking

Het treinverkeer vanuit Nederland naar Duitsland en daarmee ook Zwitserland, Oostenrijk en Italië ligt de komende dagen vrijwel geheel plat. Dat is het gevolg van een grootschalige spoorwegstaking. Deutsche Bahn heeft een noodregeling opgesteld, maar adviseert reizigers om hun reis indien mogelijk uit te stellen.

Dit is de derde staking bij het spoor in amper twee maanden tijd. Het twistpunt in de gesprekken tussen vakbond GDL en Deutsche Bahn betreft de arbeidstijden van het personeel dat in ploegendiensten werkt. De vakbond eist een 35-urige werkweek met behoud van het huidige salaris, terwijl de standaard nu 38 uur per week is. DB zegt aan deze eis niet te kunnen voldoen.

Als gevolg van de staking rijdt de Eurocity van Amsterdam naar Berlijn tot en met vrijdag niet.Ook rijden er geen ICE-treinen van Nederland naar Keulen, Frankfurt en Basel. Slaaptreinen van Amsterdam naar Zürich, Innsbruck en Wenen zijn vandaag en morgen geannuleerd, maar zullen vrijdagavond wel rijden, verwacht de NS.

Onderzoek wijst uit: losse schroeven in meer Boeing 737 Max 9-vliegtuigen

United Airlines en Alaska Airlines hebben in meer Boeing 737 Max 9-vliegtuigen loszittende schroeven aangetroffen. Deze bevindingen kwamen aan het licht door nader onderzoek als gevolg van een incident afgelopen weekend waarbij een 737 Max 9 van Alaska Airlines een deel van zijn romp verloor tijdens een vlucht boven de westkust van de VS. Wonder boven wonder vielen er geen gewonden.

De FAA, de Amerikaanse luchtvaartautoriteit, gelaste wel per direct een vliegverbod aan alle 737 Max 9-vliegtuigen in de VS tot de toestellen nader geïnspecteerd zouden zijn. Alaska Airlines heeft 64 van deze vliegtuigen in haar vloot, United 79.

Onvoldoende vastgezet
United Airlines ontdekte de losse schroeven in het paneel dat dient om een deel van de romp af te dekken, waar normaal een extra nooduitgang kan worden geplaatst. Bij de betreffende toestellen van Alaska en United is deze extra nooduitgang echter niet vereist, vanwege een beperkter aantal zitplaatsen. Het paneel lijkt onvoldoende vastgezet te zijn.

Tijdens een vlucht van Portland (Oregon) naar Ontario (Californië) werd het paneel losgerukt, waarna het vliegtuig met spoed terugkeerde naar Portland. Alaska had al eerder besloten om het desbetreffende vliegtuigtype niet meer in te zetten voor vluchten over de Stille Oceaan naar Hawaii na meerdere incidenten met een waarschuwingslampje over verminderde luchtdruk.

Eerdere problemen
De 737 Max-serie van Boeing is berucht om zijn veiligheidsproblemen. In 2019 resulteerden twee crashes van een eerdere versie van het model in Indonesië en Ethiopië in 346 doden. De vliegtuigen werden hierna ruim anderhalf jaar aan de grond gehouden.

Corendon
In Nederland bezit Corendon als enige twee vliegtuigen van dit type. Volgens een woordvoerder blijven deze in bedrijf. De Boeings waarmee Corendon vliegt, beschikken over een vaste deur en niet over de structurele plug die het toestel van Alaska Airlines had, aldus Corendon. De Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport wacht op verdere resultaten van het FAA-onderzoek.

Wintersportnachtmerrie: gondel stort neer, vier personen gewond waarvan één in kritieke toestand

In skigebied Hochoetz (regio Imst, Oostenrijk) is een gondel van ongeveer zeven meter hoogte neergestort. Daarbij raakten alle vier de inzittenden ernstig gewond. Volgens de huidige informatie is een boom op de kabel gevallen, waardoor de gondel neerstortte.

De autoriteiten sluiten een technische oorzaak aan de acht-persoons gondel van de Acherkogelbahn uit. Alle vier de inzittenden van de gondel zijn ernstig gewond geraakt, waarbij één persoon in kritieke toestand verkeert. Ze zijn naar de ziekenhuizen in Zams en Innsbruck gebracht.

“We weten alleen dat het om een vader, zijn zoon en dochter en een oom gaat. Het lijkt dus om een familie te gaan. Waar ze vandaan komen, weten we nog niet”, aldus Michael Haid, plaatsvervangend districtscommandant van de politie. Volgens de politie werden ze met een touw door een helikopter gered en naar het ziekenhuis gebracht. De berging bleek gecompliceerd te zijn, aangezien de crashplaats in het midden van de baan zich in relatief ontoegankelijk terrein in het bos bevond, zei een woordvoerder van het kabelbaanbedrijf.

De gondel lijkt van ongeveer zeven meter hoogte te zijn gevallen. Naast de vier  zwaargewonden zijn drie andere personen uit verschillende andere gondels naar eigen zeggen ook gewond geraakt. Volgens de politie waarschijnlijk door de schommeling van de kabelbaan. Over de ernst van hun verwondingen is vooralsnog niets bekend.