maandag, april 29, 2024

Luchtvaartcoalitie wijst krimp Schiphol af en pleit voor alternatieve aanpak

Ruim dertig luchtvaartmaatschappijen, vakbonden, bedrijven uit de reisbranche en koepelorganisaties hebben in een gezamenlijke boodschap een alternatieve aanpak voorgesteld voor de problematische effecten veroorzaakt door de luchtvaart. In plaats van het aantal vluchten op Schiphol te verminderen, wat het huidige demissionaire kabinet voorstelt, bepleiten zij andere maatregelen zoals een wereldwijde kerosinebelasting, meer gebruik van duurzame brandstoffen en het afschaffen van gratis emissierechten. Daarover schrijft Het Parool.

De voorgestelde maatregelen, gepresenteerd in een pamflet aan de nieuwe Tweede Kamerleden en coalitieonderhandelaars, zijn gericht op het verminderen van milieu-uitstoot en geluidshinder zonder economische groei en werkgelegenheid in gevaar te brengen. De luchtvaartcoalitie wijst op technologische innovaties, zoals stillere en efficiëntere vliegtuigen, logischere vliegroutes en een verhoogde inzet van biobrandstof.

Lelystad Airport
De groep wijst ook plannen af om nachtvluchten te beperken, en stelt voor om in plaats daarvan alleen de stilste vliegtuigen ’s nachts in te zetten. Ze houden vast aan het openen van Lelystad Airport en het invoeren van een nieuwe aanvliegroute naar Schiphol om overlast beter te spreiden.

Daarnaast pleit het verbond voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn van Amsterdam-Zuid naar Schiphol en Hoofddorp, om ruimte te maken voor meer internationale treinen die korte vluchten kunnen vervangen. Ze dringen aan op meer investeringen in treinverbindingen naar grote Europese steden zoals Parijs, Londen en Berlijn.

Vermeende afname hinder
De luchtvaartcoalitie benadrukt dat de voorgestelde maatregelen vanaf 2026 zullen leiden tot een significante afname van ernstige hinder rondom Schiphol en een aanzienlijke geluidsreductie in 2030.

Het voorstel is echter niet zonder kritiek. Milieubewegingen en bewonersgroepen vinden de stappen onvoldoende en wijzen erop dat de technologische oplossingen te weinig effectief zijn om de CO2-uitstoot en geluidsoverlast aanzienlijk te verminderen. Schiphol steunt de oproep van de luchtvaartcoalitie niet, wat de spanningen tussen de luchthaven en haar gebruikers zichtbaar maakt.

Nieuw overlegorgaan
De luchtvaartcoalitie vraagt de politiek om een nieuw overlegorgaan te vormen waarin omwonenden, overheid en luchtvaartsector samenwerken aan oplossingen. Volgens de opstellers zullen de plannen bijdragen aan een beter leefklimaat rondom Schiphol zonder de luchtvaartsector te benadelen.

Aanbevolen

Reisnieuwsbrief

Ontvang onze gratis reisnieuwsbrief met de leukste reistips, het laatste nieuws rondom bekende en onbekende attracties en kortingsacties

spot_img