vrijdag, mei 17, 2024
Home Blog Pagina 11

Annulering vanwege mantelzorg door helft reisverzekeringen niet vergoed

0

Bijna de helft van de reisverzekeringen biedt geen vergoeding voor annulering door mantelzorgers die dringende zorgtaken moeten opnemen bij een naaste. Dat blijkt uit een onderzoek door Poliswijzer en gezondheidsjournalist Tijn Elferink.  

Uit een onderzoek van de polisvoorwaarden van 42 reisverzekeringen bleek dat 20 verzekeringen geen dekking bieden voor dergelijke annuleringen. Hoewel 22 verzekeringen dit wel deden, golden er vaak strenge voorwaarden, zoals dat de verzekerde de enige mogelijke zorgverlener moet zijn of dat alleen zorg aan directe familieleden wordt vergoed.

Maatschappij nog niet aangepast op mantelzorgers
Vooraanstaande verzekeraars zoals die van Achmea, ING en HEMA, vergoeden de annuleringskosten niet, wat mantelzorgers in een moeilijke positie plaatst. Elferink benadrukt dat dit een indicatie is dat de maatschappij nog niet adequaat is aangepast aan de toenemende rol van mantelzorgers. Hij wijst op de druk die de overheid legt op mantelzorgers vanwege kostenbesparingen en personeelstekorten in de gezondheidszorg.

Sommige reisverzekeraars zijn wel ondersteunend
Aan de andere kant worden mantelzorgers aangemoedigd om te kiezen voor verzekeraars die wel ondersteunend zijn, zoals ABN AMRO en Aegon. Met de toenemende vergrijzing en groeiende mantelzorgbevolking in Nederland, die nu al ongeveer een derde van alle Nederlanders uitmaakt, wordt de roep om financiële ondersteuning steeds luider. Mantelzorgers worden steeds meer belast met taken en hebben te kampen met complexe administratie en regelgeving. Daar komt bovendien dus ook kwetsbaarheid in hun rechten bij wanneer een vakantie noodgedwongen moet worden afgezegd.

Venetië voert entreeticket van 5 euro in om massatoerisme tegen te gaan

0

Wie vanaf 2024 een bezoek wil brengen aan Venetië, zal op de drukste dagen een entreeticket á 5 euro moeten kopen om de bekende Italiaanse lagunestad te bezoeken. Dat heeft het stadsbestuur bekend gemaakt. De maatregelen moet het alsmaar toenemende massatoerisme tegengaan.

De maatregelen is signaal richting de lokale bevolking dat het stadsbestuur de zorgen rondom de leefbaarheid serieus neemt. Daarnaast voelt Venetië, een UNESCO-werelderfgoedlocatie, de noodzaak tot ingrijpen omdat het dit jaar ternauwernood ontsnapte aan plaatsing op de gevarenlijst van de VN-organisatie vanwege de dreiging die het massatoerisme vormde voor het kwetsbare ecosysteem. VN-lidstaten noemden de voorgestelde nieuwe toegangsprijs expliciet als motivatie om Venetië te sparen van de lijst.

Reguleren van bezoekersstromen
Burgemeester Luigi Brugnaro van Venetië benadrukt dat de toeslag geen nieuwe toeristenbelasting is of een poging om extra inkomsten te genereren. Volgens hem is het doel vooral om toeristenstromen te reguleren, dat wil zeggen: stimuleren dat toeristen drukke periodes mijden en op andere dagen komen.

29 betaalde dagen
In totaal zal op 29 dagen van april tot half juli – inclusief de meeste weekenden –  een entreeticket tijdens piekuren van 8:30 uur tot 16:00 uur vereist zijn. Bezoekers die naar Venetië komen voor een diner of een concert hoeven zodoende niet te betalen. Andere uitzonderingen zijn vanzelfsprekend dat inwoners van de stad, alsmede burgers die in Venetië zijn geboren, geen ticket nodig hebben. Dat geldt ook voor studenten en werknemers in de stad, evenals toeristen die een hotel of andere accommodatiereservering hebben.

Website
Vanaf 16 januari zal een speciale website live gaan waar bezoekers hun bezoek aan Venetië kunnen ‘reserveren’. Dagjesmensen betalen 5 euro en krijgen een QR-code die vervolgens wordt gecontroleerd bij steekproeven op zeven toegangspunten rond de stad, inclusief bij het treinstation.

Bezoekers met hotelreserveringen voeren hun hotelinformatie in en krijgen ook een QR-code om te laten zien. Zij hoeven niet extra te betalen omdat hun hotelrekening al een Venetië-verblijfstoeslag zal bevat.

Eerder werden al maatregelen genomen om het massaal aanleggen van cruiseschepen in de stad tegen te gaan.

 

Disneyland Hong Kong krijgt attracties in Frozen-thema

Hongkong Disneyland opende deze week zijn eerste attractie in het thema “Frozen”, waar duizenden enthousiaste bezoekers op afkwamen om de nieuwe attracties te ervaren. Sommigen wachtten uren om als eerste de attracties te kunnen ervaren.

Het nieuwe gedeelte van het park is geïnspireerd op de Disneyfilms Frozen. Attracties laten de landschappen en personages uit de film zien. Twee nieuwe attracties, een achtbaan en een boottocht leiden je door verschillende scènes uit de film.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Hong Kong Disneyland (@hkdisneyland)

“In het afgelopen decennium is de film uitgegroeid tot een van de meest succesvolle titels in de geschiedenis van Disney,” zei Josh D’Amaro, voorzitter van Disney Experiences. “Wereld van Frozen vertegenwoordigt de grootste en meest gedurfde uitbreiding van Hongkong Disneyland sinds de opening van het park in 2005.”

De opening volgt nadat Disney in september een uitbreiding van 60 miljard dollar aankondigde van zijn parken en cruises over ongeveer een decennium. Nu Chinese toeristen na de pandemie weer naar het buitenland trekken, is de nieuwe attractie bedoeld als een gamechanger voor een themapark dat al jaren verlies lijdt.

Omstreden Maya Trein moet toeristen verleiden ook onbekende delen van Mexico te bezoeken

0

In Mexico zal naar verwachting in 2024 de omstreden Maya Trein gaan rijden. De aanleg van de 1500 kilometer spoorverbinding is omstreden vanwege de vele hectares aan natuur in het regenwoud die ervoor gekapt en platgewalst moesten worden. De Mexicaanse president López Obrador wil met de treinverbinding ook het arme en onbekende deel van het land makkelijk bereikbaar maken voor toeristen.

De Mayatrein is het voornaamste megaproject van de regering van de linkse president Andrés Manuel López Obrador. Tegen de aanleg van de spoorlijn is veel verzet. Tot nu toe bedragen de kosten voor de ‘Tren Maya’ al bijna 30 miljard dollar, veel meer dan oorspronkelijk begroot.

Werkgelegenheid en economische groei
De Mayatrein is bedoeld om welvaart te brengen naar het armste deel van Mexico. Het zuidoosten van Mexico, bekend om megatoeristenoord Cancún en de Riviera Maya, trekt nu al miljoenen toeristen per jaar. Maar hun geld blijft voornamelijk in de grote resorts en bekende bezienswaardigheden. De Mayatrein moet de toegang tot andere delen van de regio verbeteren, om zo werkgelegenheid en economische groei te bevorderen.

Tegenstanders
Lokale activisten en natuurbeschermers zijn echter minder enthousiast. De inheemse inwoners zien in de Mayatrein vooral vernietiging van natuur. De streek is de thuisbasis van het grootste regenwoud in Latijns-Amerika, na de Amazone. Volgens de plannen zullen er 300.000 bomen worden gekapt.

Het megaproject omvat in totaal zeven delen die tegelijkertijd worden aangelegd met 21 stations. President López Obrador, die sinds 2018 aan de macht is, heeft haast om het project af te ronden voordat zijn termijn eindigt in 2024 (presidenten in Mexico mogen maar één termijn dienen). Naast toeristen zal de trein ook goederen vervoeren, zoals sojabonen, palmolie en vlees.

Eerste testritten
In november vorig jaar bestempelde López Obrador de Tren Maya middels een presidentieel decreet als een “prioritair project”, in de hoop de verstrekking van milieuvergunningen te versnellen. De president verzekerde onlangs dat de eerste tests met locomotieven in juli beginnen.

Met de Maya Trein wordt verwacht dat bijvoorbeeld het relatief onbekende lagune Bacalar, Chetumal en Bueneavista zich kunnen ontwikkelen tot steden die zeer geliefd kunnen worden bij toeristen.

Chetumal is de hoofdstad van Quintana Roo, een relatief rustige stad met een fraaie boulevard aan de baai. Er worden op de boulevards carnavals en evenementen gehouden en het moderne Mayamuseum is indrukwekkend. Je vindt er ook Mayaruïnes, prachtige jungle en de grens met het naburige Belize is dichtbij. Als je geluk hebt, kun je er zeekoeien zien. In de lagune kun je beter niet zwemmen, omdat er krokodillen leven.

Bacalar is vooral bekend van de lagune Balacar. Balacar zelf is een klein dorpje, ongeveer 2 uur van Tulum af. De lagune is magisch en wordt ook wel vergeleken met de Malediven. het heeft een lengte van meer dan 60 kilometer en een bodem van sprankelend wit zand. Bij dit kristalheldere meer kun je kamperen, zwemmen, kajakken en gewoon lekker relaxen.

Buenavista is een charmant stadje met fraaie zandstranden aan kristalheldere zee. In een ontspannen en schilderachtige omgeving is het een plek die ideaal is voor snorkelen, duiken en zonnebaden op het strand. Je kunt er ook vissen vanaf de pier op tonijn. Buenavista heeft een leuke haven met goede visrestaurants.

Gaat Club Privilege, grootste club ter wereld, op Ibiza heropenen?

Privilege, de grootste club ter wereld die gevestigd is op Ibiza, krijgt een metamorfose en renovatie van liefst 8,2 miljoen euro, meldt Periódico de Ibiza y Formentera.

De uitgaansgelegenheid in San Antonio, die sinds 2019 gesloten werd, zal €8,2 miljoen ontvangen van de lokale overheid om zonnepanelen te installeren en de watercirculatie te verbeteren. Dit maakt deel uit van een financieringsprogramma om toeristische attracties op het eiland te verduurzamen en heeft geruchten aangewakkerd dat de club met een capaciteit van 10.000 bezoekers gaat heropenen.

Vier andere lokale toeristische vestigingen zullen ook financiering ontvangen, waaronder het Palladium van Hotel Palmyra in San Antonio en Apartamentos Es Cantó in Playa d’en Bossa.

In gesprek met Periódico de Ibiza y Formentera stelt de minister van Toerisme, Mariano Juan: “We moedigen privé-investeringen aan om ons hotelaanbod en andere toeristische locaties te moderniseren en duurzamer te maken met stimuleringsbeleid zonder het aantal toeristische plaatsen uit te breiden.”

Renovaties
Volgens recente Facebook-berichten is Privilege mogelijk al sinds juni vorig jaar bezig met renovaties, toen de club een afbeelding van de locatie deelde met het onderschrift: “Het rustige kleine weggetje dat leidt naar de Privilege in aanbouw.”

Meer recentelijk werd een grote “BINNENKORT” boodschap toegevoegd aan de website van Privilege, wat de geruchten versterkt dat de Ibiza-hotspot mogelijk in 2024 heropend zou kunnen worden.

De vergunning van Privilege werd in 2018 geschorst nadat bij een inspectie bleek dat de club illegale bouwkundige wijzigingen had doorgevoerd om de capaciteit te vergroten. Voor het seizoen 2019, de laatste keer dat de nachtclub open was, bleven meerdere secties van de locatie gesloten nadat ze onveilig waren bevonden.

Nieuwe eigenaar
Grupo Empresas Matutes, het moederbedrijf van de Palladium Hotel Group, verwierf vorig jaar volledige eigendom van de club op Ibiza. Ondanks de bevestigde renovaties blijft het onduidelijk of Privilege volgend jaar daadwerkelijk zal heropenen.

China start proef met visumvrij reizen voor Nederlandse toeristen

China start een proef met visumvrij reizen voor burgers uit Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Maleisië. Vanaf december 2023 tot 30 november 2024 kunnen  paspoorthouders uit deze landen China bezoeken voor zaken of reizen zonder visum voor maximaal 15 dagen. Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken bekend gemaakt.

Deze proef is bedoeld om de economische ontwikkeling van China te bevorderen. Momenteel hebben de meeste reizigers een visum nodig om China binnen te komen. Uitzonderingen daarop waren reeds burgers van Singapore en Brunei, die China binnenkomen voor zaken, toerisme, familiebezoek voor niet meer dan 15 dagen. Daar komen nu dus enkele Europese landen en Maleisië bij.

China geeft pas sinds maart 2023 weer alle soorten visa uit. In maart 2020 legde het strenge reisbeperkingen op ter bestrijding van de coronapandemie. Gedurende drie jaar had China enkele van ’s werelds strengste Covid-beperkingen, met reisrestricties, talrijke lockdowns en frequente testvereisten.

Dit strikte beleid, dat zeer nadelige gevolgen had voor de economie, werd pas afgelopen december opgeheven. Voor de pandemie kwamen jaarlijks tientallen miljoenen internationale bezoekers naar China.

Onze tips voor een prachtige reis naar China zijn:

Vliegverkeer dreigt opnieuw ontregeld te raken door IJslandse vulkaan aswolk

0

Als de vulkaan bij het IJslandse Grindavík daadwerkelijk op korte termijn uitbarst, moet tevens gevreesd worden dat het vliegverkeer ernstig ontregeld raakt. Dat gebeurde in 2010 ook, toen de uitbarsting van de Eyjafjallajökull-vulkaan op IJsland tot 100.000 vluchtannuleringen over meerdere weken leidde, waarbij 7 miljoen passagiers werden getroffen.

De vraag is dan ook welke gebieden van Europa waarschijnlijk het meest worden getroffen door een nieuwe vulkanische aswolk. Meteorologen zeggen dat het antwoord sterk afhankelijk is van de wind.

Kleine aardbevingen
De vissersstad Grindavík op IJsland is meer dan een week geleden geëvacueerd na waarschuwingen van de autoriteiten. Gedurende enkele weken hebben duizenden kleine aardbevingen gewezen op een steeds waarschijnlijker uitbarsting van de vulkaan Fagradalsfjall, gelegen in de buurt van Grindavík, een vissersdorp niet ver van de luchthaven Keflavík, de grootste luchthaven van het land en het belangrijkste knooppunt voor internationale vluchten.

Blue Lagoon gesloten
Op maandag heeft het IJslandse Meteorologische Bureau de alarmering uitgebreid vanwege ‘duidelijke tekenen van landrijzing, vrijwel zeker veroorzaakt door stijgend magma. Eerder werd de Blue Lagoon, een bekende toeristische trekpleister, al voor onbepaalde tijd gesloten.

Luchtverkeer
Meteorologen van AccuWeather hebben gewaarschuwd voor mogelijke gevolgen voor het luchtverkeer in de komende weken. Het is sterk afhankelijk van de windrichting welke regio’s last krijgen van de aswolk. Dat is waarschijnlijk voor Scandinavië, maar ook Centraal-Europa, waaronder Nederland, kan ongemak en hinder gaan ondervinden.

Tegelijkertijd zegt de nationale luchtvaartmaatschappij Iceland Air dat de aanhoudende seismische activiteit op IJsland vooralsnog geen invloed heeft op vluchten van of naar IJsland. “We staan in nauw contact met de IJslandse autoriteiten en volgen de situatie op de voet”, volgens de reisalert van de airline.

Dit land is dé opkomende bestemming van 2023

0

Als je dit jaar het idee had dat Europese vakantiebestemmingen drukker dan normaal zijn geweest, heb je gelijk. Het toerisme in Europa is namelijk weer op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie.

De omzet in de reisbranche ligt zelfs 19 procent hoger dan in 2019, zo blijkt uit het onlangs gepubliceerde WTM Global Travel Report in samenwerking met Tourism Economics.

Bovendien heeft één land een enorme stijging in bezoekersaantallen gezien en wordt verwacht dat dit land in 2024 Frankrijk zal inhalen als het op één na meest bezochte land in Europa. We hebben het over Turkije.

Explosieve groei
Turkije ziet een toename van meer dan 70 procent in bezoekersaantallen. Hoewel het totale aantal bezoeken aan Europa met 3 procent is gedaald van 440 miljoen in 2019 naar 428 miljoen in 2023, heeft Turkije een explosieve groei ervaren. Het land registreerde een stijging van 73 procent in bezoekersaantallen vergeleken met 2019. Hiermee presteert het beter dan de twee populairste landen van Europa, Frankrijk en Spanje, die respectievelijk 33 procent en 31 procent hoger liggen dan in 2019.

Kroatië, de tiende grootste markt van het continent, is een andere opvallende uitschieter. Het heeft een stijging van 51 procent ten opzichte van pre-pandemische niveau.

Goedkope lira
Hoe het groeiende toerisme in Turkije te verklaren is? Door de dalende Turkse lira, zijn vakanties naar Turkije betaalbaarder geworden voor veel reizigers. De kustlijn van het land met kristalhelder water en luxe resorts maken het een meer budgetvriendelijk alternatief voor de Italiaanse Rivièra of de Côte d’Azur in Frankrijk.

Russische toeristen bleven welkom
Het is ook een van de weinige Europese bestemmingen die geen vluchten uit Rusland heeft verboden, met in totaal 7 miljoen Russen die verwacht worden Turkije te bezoeken in 2023 tegenover ongeveer 5 miljoen in 2022.

 

Parijs vreest illegale vakantieverhuur vanwege extreme hotelprijzen

0

Bezoekers die in 2024 naar Parijs komen voor de Olympische Spelen, moeten rekening houden met grote accommodatieproblemen vanwege de stijgende hotelprijzen en strengere regels voor de verhuur van toeristenappartementen. Daardoor vrezen autoriteiten dat dit illegale verhuur zal aanwakkeren. 

Een rapport van het Parijse toerismebureau toonde aan dat de hotelprijzen in de zomer van 2024 met maar liefst 314% zullen stijgen in vergelijking met de zomer van 2023. “We willen Spelen voor het volk, maar het volk kan geen Spelen hebben met overnachtingsprijzen van 700 euro,” vertelde Frédéric Hocquard, de Parijse adjunct-burgemeester voor toerisme en nachtleven, aan Reuters.

Veel hotels nog niet te reserveren
Het rapport bekritiseerde ook de Parijse hotels omdat ze te lang wachten met het openstellen van hun reserveringsplatforms voor de Spelen, die plaatsvinden van 26 juli tot 11 augustus. “Zo’n 66% van de hotels is nog steeds niet te reserveren voor de periode van de Olympische Spelen,” aldus het rapport.

475% prijsstijging is mogelijk
Volgens het Parijse toerismebureau was een hotelovernachting in de regio Parijs in juli 2023 169 euro, en verwacht wordt dat dit in juli 2024 zal stijgen tot 699 euro. “De stijging is 366% voor de twee-sterrenhotels en 475% voor de drie-sterrenhotels”, zo luiden de conclusies.

Uitwijken naar andere steden
“Wat er gaat gebeuren is dat mensen een hotelkamer voor 200 euro per nacht zullen nemen in Nantes, Lille of Rennes en met de trein zullen reizen, en zo zullen ze geld besparen,” voegde Hocquard toe. “Tijdens de Spelen in Londen waren de prijzen te hoog en daalde de bezettingsgraad van de hotels met 12%. Je kunt de prijs van de kamers niet verdrievoudigen. Misschien kun je een verhoging van 10, 15% toestaan, maar de prijzen verdrievoudigen zal niet werken. “Zoals het nu dreigt te gaan, voeden we het Airbnb-fenomeen.”

Nieuw treinbedrijf Heuro belooft stuntprijzen bij verbinding tussen Londen en Parijs

0

De nieuwe Nederlandse vervoersmaatschappij Heuro wil de concurrentie aangaan met Eurostar. Vanaf 2028 wil Heuro dagelijks meerdere treinen tussen Parijs en Londen te laten rijden en belooft daarbij veel lagere ticketprijzen. Ook Groningen zou twee keer per dag een stopplaats worden. Dat meldt het AD.

Momenteel heeft Eurostar het monopolie op de internationale treinverbinding tussen Londen en Parijs. Ondernemers Roemer en Maarten van den Biggelaar willen hier verandering in brengen. Maarten van den Biggelaar had eerder succesvolle ondernemingen zoals Planet Internet en The Box. Ook was hij oprichter van het zakenblad Quote.

Alternatief voor korte vliegreizen
Met Heuro, een naam die staat voor ‘hogesnelheid Europa’, willen vader en zoon de strijd aanbinden met Eurostar. “Eigenlijk slaat het nergens op dat er nog zoveel vluchten naar Parijs en Londen gaan”, zegt Roemer van den Biggelaar tegen de krant. “Die mensen kunnen veel beter de trein nemen. Er ligt een prachtige tunnel met hogesnelheidsspoor onder het Kanaal die nog veel beter gebruikt kan worden.”

Mislukte gesprekken met SNCF
De Van den Biggelaars hadden al eerder vergelijkbare plannen. “Mijn vader wilde tien jaar geleden al de concurrentie aan met Thalys met een treinverbinding naar Parijs. Gesprekken met de Franse SNCF liepen echter op niets uit.” De SNCF was toen mede-eigenaar van Thalys en partner van de NS.

Sindsdien is de interesse in internationale treinreizen flink gestegen; vorig jaar vervoerde Eurostar bijna 15 miljoen passagiers tussen Londen, Parijs en Amsterdam. “Daarom proberen we het nu opnieuw,” zegt Van den Biggelaar.

16 keer per dag naar Parijs
Heuro heeft het plan om in 2028 dagelijks zestien keer op en neer naar Parijs te rijden en vijftien keer naar Londen. Dit lijkt ambitieus, zeker in vergelijking met de vier dagelijkse Eurostar-ritten tussen Amsterdam en Londen. “Maar we hebben een grondige data-analyse uitgevoerd en de vraag is er,” zegt Van den Biggelaar.

De ondernemer verwijst naar Italië waar de nieuwe vervoerder Italo sinds 2012 concurreert met het staatsbedrijf Trenitalia op het hogesnelheidsspoor. Hierdoor verdrievoudigde de markt en daalden de ticketprijzen met 40 procent. Hij verwacht ook aanzienlijk lagere ticketprijzen voor de routes naar Londen en Parijs. “Hoeveel procent goedkoper het zal zijn, kan ik echter nu nog niet zeggen.”

Voordelen van het Noorden
Opvallend is dat Heuro twee van de zestien dagelijkse treinen naar Parijs vanuit Groningen wil laten vertrekken en ’s avonds weer daar wil laten eindigen. “Waarom zou alleen de Randstad verbonden moeten worden met Londen en Parijs? Er is genoeg vraag buiten de Randstad.” Daarnaast is het gunstig om de treinen te rangeren in het Noorden en daar ook het onderhoud te doen. Feit blijft dat Heuro een investering nodig zal hebben van honderden miljoenen om de benodigde treinen te kunnen aanschaffen.

Er zijn steeds meer partijen die een stuk van de treinreismarkt willen verkrijgen. Zo zou miljardair Richard Branson volgens de Britse krant The Telegraph een eigen concurrent van Eurostar willen opzetten. Het Spaanse Renfe, Italiaanse Trenitalia en het Britse Evolyn hebben ook plannen. Daarnaast willen de regionale vervoerders Arriva en Qbuzz ook naar Parijs rijden en hebben hiervoor een aanvraag bij de toezichthouder ACM ingediend.