Virgin Atlantic heeft recent de eerste vlucht uitgevoerd met 100 procent duurzame vliegtuigbrandstof. De vlucht werd gemaakt met een Boeing 787 Dreamliner, die opsteeg in Londen en landde in New York. De grote vraag is daarbij: is dit de eerste stap naar duurzame luchtvaart?
De brandstof van het vliegtuig bestond voor 88 procent uit oliën en vetten en voor 12 procent uit maisresten. Er waren geen passagiers aan boord, omdat het een testvlucht betrof. “Virgin vloog met speciale toestemming. Bij 50 procent duurzame brandstof hadden ze passagiers mee mogen nemen, maar met 100 procent is dat nog niet toegestaan,” zegt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige van de TU Delft tegen de NOS.
Duurzaam vliegen is mogelijk, maar duur
Richard Branson, eigenaar van Virgin, wilde met deze vlucht bewijzen dat vliegen op duurzame brandstof mogelijk is, maar dat de prijs erg hoog is. Hij hoopt dat overheden meer subsidie zullen geven. Melkert: “Op dit moment is de prijs van dit soort brandstof ongeveer vier keer zo hoog als van de huidige kerosine. De marges in de luchtvaart zijn flinterdun, dus geen enkele luchtvaartmaatschappij kan zich dat veroorloven. Dan breng je jezelf om zeep.”
De hoge prijs komt deels doordat de brandstof nog niet veel wordt geproduceerd. Maar dit komt ook door de geringe vraag vanuit de luchtvaartmaatschappijen vanwege de hoge kosten.
Green Deal
Het grote voordeel van deze brandstoffen is dat de motoren nauwelijks of niet omgebouwd hoeven worden voor het gebruik van biokerosine. De brandstof lijkt veel op gewone kerosine, met slechts kleine verschillen. Melkert denkt dat het gebruik van duurzamere brandstoffen pas echt zal toenemen als er strengere internationale regels komen. Volgens de Europese Green Deal moeten vliegtuigen die vanaf 2025 vanuit Europa opstijgen, brandstof gebruiken die minimaal voor 2 procent uit duurzame brandstof bestaat. Dit percentage moet in 2026 oplopen tot 6 procent en in 2050 tot 70 procent.
KLM had primeur
KLM voerde in 2011 als eerste commerciële luchtvaartmaatschappij ter wereld een vlucht uit met deels duurzamere brandstof, gemaakt van gebruikt frituurvet. De luchtvaartmaatschappij gebruikt nu brandstof die voor 1 procent uit duurzame brandstof bestaat en streeft ernaar om in 2030 10 procent duurzame brandstof te gebruiken, wat zal leiden tot duurdere tickets, aldus KLM.
Nieuwe toestellen
Melkert denkt niet dat biologische kerosine van bijvoorbeeld mais en gebruikte oliën de uiteindelijke oplossing is. “We moeten toe naar synthetische kerosine waarbij je CO2 uit de lucht haalt en dat combineert met duurzaam opgewekte waterstof. Dan kun je kunstmatige kerosine maken waarbij de grondstoffen die je gebruikt oneindig zijn.” En er zullen ook vliegtuigen komen die volledig op waterstof vliegen. Melkert: “Dat is heel energierijk, maar neemt ook veel ruimte in. Daarvoor moeten nieuwe toestellen gebouwd worden.”