maandag, mei 12, 2025
Home Blog Pagina 11

Nieuw megaresort geopend op Lanzarote

Op Lanzarote op de Canarische Eilanden is een nieuw megahotel geopend. Het hotel is een initiatief van Grupo HD en de Barceló Hotel Groupen ligt in het bruisende toeristische centrum van Playa Blanca. Het kolossale resort telt 100.000 vierkante meter en heeft 4 sterren.  

In totaal telt Barceló Playa Blanca 720 kamers met 1400 bedden. Het hotel heeft een fraai uitzicht op Lobos en Fuerteventura. Er zijn liefst 8 restaurants en er is ook een exclusief deel van het resort dat alleen voor volwassenen is. Ook is er een sportbar, drie strandclubs een congrescentrum, vergaderzalen en een wellnesscentrum op hoogte met een spa en fitnessruimte met uitzicht op zee, en een sportcentrum met multisportvelden en padelbanen.

Voor kinderen en tieners zijn er speelgebieden, een kinderzwembad met een piratenschip, een klimmuur en verschillende entertainmentruimtes.

Alle kamers bieden uitzicht op zee en zijn ontworpen met een open indeling. Het hotel beschikt over zes soorten kamers, sommige met privézwembaden. De gemeenschappelijke ruimtes zijn uitgerust met beplanting die kenmerkend is voor het eiland, met meer dan 80 soorten.

 

Rockefeller Center in New York City laat bezoekers iconische foto uit 1932 herbeleven

Het Rockefeller Center in New York City heeft ‘The Beam’ geopend. In deze nieuwe attractie kunnen bezoekers de historische en iconische foto nabootsen van bouwvakkers die op grote hoogte hun lunch nuttigen. Het is geïnspireerd op een beroemde foto uit 1932 van 11 ijzerwerkers. Tickets voor The Beam kosten 34 tot 40 dollar per persoon.

De zwart-witfoto uit 1932 toont de bouwvakkers die op een stalen balk zitten tijdens hun lunchpauze, 69 verdiepingen hoog met een spectaculair uitzicht op Central Park op de achtergrond.

De gelukkige bezoekers die deze nieuwe attractie op de Top of the Rock uitproberen, krijgen gegarandeerd een foto terwijl ze op een stalen balk zitten die hen boven het observatiedek verheft. De attractie is geopend tot 31 januari 2024.

De iconische foto, gepubliceerd in oktober 1932 door The New York Herald-Tribune, is een van de ‘meest herkenbare foto’s van de 20e eeuw.’ De achtergrond van de foto was jarenlang een mysterie, waarbij mensen oorspronkelijk dachten dat deze gemaakt moest zijn in de buurt van het Empire State Building was en niet Park Avenue.

Op sociale media zijn de reacties wisselend. Sommige bezoekers vinden The Beam te gek, anderen doodeng.

 

‘Opening luchthaven Lelystad kan funest zijn voor Groningen Airport Eelde’

De opening van luchthaven Lelystad heeft enorme gevolgen voor Groningen Airport Eelde. Het aantal passagiers op Eelde daalt dan naar verwachting met liefst 40 procent. Dat blijkt uit onderzoek van SEO, een onafhankelijk bureau uit Amsterdam op gebied van luchtvaart, in opdracht van de gemeente Tynaarlo. Het Dagblad van het Noorden schrijft erover. 

Onderzoeksbureau SEO noemt het openen van Lelystad een groot gevaar voor de noordelijke luchthaven. De luchthaven in Flevoland is namelijk niet alleen opgewaardeerd om een groot aantal vluchten van Schiphol over te nemen, maar zal ook passagiers van Eelde wegtrekken.

Voordelen vallen weg
Een aantal voordelen van Eelde boven de huidige andere luchthavens, zoals minder reistijd, goedkoper parkeren en snelle afhandeling, vallen met het openen van Lelystad weg voor een aanzienlijk deel van de noordelijke reizigers. Bovendien zal het aantal bestemmingen vanaf Lelystad groter zijn.

Groei
De gemeente Tynaarlo liet onderzoek doen naar de toekomstvisie en de financiële onderbouwing van Groningen Airport Eelde, omdat het aandeelhouder van de luchthaven is. Eelde wil doorgroeien van 115.000 passagiers in 2023 naar 350.000 in 2033. SEO concludeert dat de prognose geschetst in de visie realistisch is, maar plaats wel enkele kanttekeningen, zoals de desastreuze gevolgen van de opening van airport Lelystad.

Overname aandelen
De directie van Groningen Airport Eelde is al geruime tijd met Schiphol in overleg over toetreding tot de Schiphol-Groep, waar ook Eindhoven, Rotterdam, Maastricht en Lelystad deel van uitmaken. Schiphol zou dan de aandelen van Tynaarlo en Oranjewoud kunnen overnemen. Schiphol lijkt daartoe bereid, mits de provincies Groningen en Drenthe ook substantieel bijdragen aan Eelde. Dat lijkt met de reservering van ruim 44 miljoen euro te gebeuren.

Eerste vlucht met 100% duurzame brandstof: dit zijn de conclusies

Virgin Atlantic heeft recent de eerste vlucht uitgevoerd met 100 procent duurzame vliegtuigbrandstof. De vlucht werd gemaakt met een Boeing 787 Dreamliner, die opsteeg in Londen en landde in New York. De grote vraag is daarbij: is dit de eerste stap naar duurzame luchtvaart?

De brandstof van het vliegtuig bestond voor 88 procent uit oliën en vetten en voor 12 procent uit maisresten. Er waren geen passagiers aan boord, omdat het een testvlucht betrof. “Virgin vloog met speciale toestemming. Bij 50 procent duurzame brandstof hadden ze passagiers mee mogen nemen, maar met 100 procent is dat nog niet toegestaan,” zegt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige van de TU Delft tegen de NOS.

Duurzaam vliegen is mogelijk, maar duur
Richard Branson, eigenaar van Virgin, wilde met deze vlucht bewijzen dat vliegen op duurzame brandstof mogelijk is, maar dat de prijs erg hoog is. Hij hoopt dat overheden meer subsidie zullen geven. Melkert: “Op dit moment is de prijs van dit soort brandstof ongeveer vier keer zo hoog als van de huidige kerosine. De marges in de luchtvaart zijn flinterdun, dus geen enkele luchtvaartmaatschappij kan zich dat veroorloven. Dan breng je jezelf om zeep.”

De hoge prijs komt deels doordat de brandstof nog niet veel wordt geproduceerd. Maar dit komt ook door de geringe vraag vanuit de luchtvaartmaatschappijen vanwege de hoge kosten.

Green Deal
Het grote voordeel van deze brandstoffen is dat de motoren nauwelijks of niet omgebouwd hoeven worden voor het gebruik van biokerosine. De brandstof lijkt veel op gewone kerosine, met slechts kleine verschillen. Melkert denkt dat het gebruik van duurzamere brandstoffen pas echt zal toenemen als er strengere internationale regels komen. Volgens de Europese Green Deal moeten vliegtuigen die vanaf 2025 vanuit Europa opstijgen, brandstof gebruiken die minimaal voor 2 procent uit duurzame brandstof bestaat. Dit percentage moet in 2026 oplopen tot 6 procent en in 2050 tot 70 procent.

KLM had primeur
KLM voerde in 2011 als eerste commerciële luchtvaartmaatschappij ter wereld een vlucht uit met deels duurzamere brandstof, gemaakt van gebruikt frituurvet. De luchtvaartmaatschappij gebruikt nu brandstof die voor 1 procent uit duurzame brandstof bestaat en streeft ernaar om in 2030 10 procent duurzame brandstof te gebruiken, wat zal leiden tot duurdere tickets, aldus KLM.

Nieuwe toestellen
Melkert denkt niet dat biologische kerosine van bijvoorbeeld mais en gebruikte oliën de uiteindelijke oplossing is. “We moeten toe naar synthetische kerosine waarbij je CO2 uit de lucht haalt en dat combineert met duurzaam opgewekte waterstof. Dan kun je kunstmatige kerosine maken waarbij de grondstoffen die je gebruikt oneindig zijn.” En er zullen ook vliegtuigen komen die volledig op waterstof vliegen. Melkert: “Dat is heel energierijk, maar neemt ook veel ruimte in. Daarvoor moeten nieuwe toestellen gebouwd worden.”

Egypte wil met meer drijvende hotels toerisme bij de Nijl opstuwen

0

Egypte heeft vergaande plannen ontwikkeld om het toerisme op de Nijl flink uit te breiden. Gedacht wordt onder meer aan het verdubbelen van de capaciteit van drijvende hotels op de wereldberoemde rivier. 

Ook is een toeristenoord aan de rivier in Abu Simbel beoogd en moet de kwaliteit van de dienstverlening aan toeristen omhoog. Momenteel heeft Egypte een hotelcapaciteit van zo’n 15 miljoen overnachtingen per jaar. Het land wil dat aantal dus verdubbelen naar zo’n 30 miljoen.

Concreet moeten daarvoor bestaande Nijl-aanlegsteigers worden verbeterd en tevens nieuwe worden gerealiseerd. Ook moet personeel worden geworven en opgeleid om te werken op de hotels. Tenslotte wil Egypte goedkope vluchten faciliteren.

Vorig jaar leverde het toerisme Egypte ruim 13 miljard euro op, ruim 26% meer dan een jaar eerder.

 

 

Hoe kies je de juiste reisverzekering?

Heb je plannen om binnenkort op vakantie of reis te gaan? Vergeet dan niet te kijken naar een passende reisverzekering. Daarbij is het verstandig goed te kijken naar de dekking, maar uiteraard wil je ook een reisverzekering voor een scherpe prijs.

Goed om te weten is dat een reispolis niet verplicht is, maar evengoed wel echt aan te raden om af te sluiten. Zeker in het buitenland kunnen medische kosten flink oplopen, maar ook dingen als diefstal of andere onverwachte problemen wil je graag goed gedekt hebben.

Met een verzekering wordt je vaak sneller en beter geholpen en je hebt geen of veel minder zorgen over de kosten. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat je ziek wordt op vakantie en naar het ziekenhuis moet. Ziekenhuisopname is erg duur en mocht je zelfs teruggebracht moeten worden naar Nederland, dan hangt daar ook een flink prijskaartje aan.

Aanvullende dekking
Het is belangrijk om een reisverzekering te kiezen die past bij je reisplannen. De meeste standaardverzekeringen dekken alleen reizen of vakantie binnen Europa. Wanneer je buiten Europa gaat, dan moet je vaak ‘werelddekking’ toevoegen. Daarnaast is het goed te weten dat je voor bijvoorbeeld wintersport soms een aanvullende dekking moet afsluiten. Dat kan ook gelden voor andere activiteiten met een verhoogd risico.

Lees altijd zorgvuldig de polisvoorwaarden door en controleer of je voldoende gedekt bent tijdens je vakantie.

Doorlopende reisverzekering
Je hebt ook de keuze om een doorlopende reisverzekering af te sluiten. Die zijn vaak goedkoper en je hoeft niet voor elke vakantie opnieuw een reisverzekering af te sluiten. Dat scheelt gedoe en je wil al helemaal niet dat je er op reis achter komt dat je bent vergeten je verzekering af te sluiten. Daarom kan een doorlopende reisverzekering rust geven en zoals gezegd dus ook vaak voordeliger zijn wanneer je meerdere keren per jaar op reis gaat.

Een eenmalige reisverzekering is alleen geldig voor je komende reis. Je betaalt dan alleen voor wat je nodig hebt. Na je vakantie stopt je verzekering automatisch.

Annuleringsverzekering
Tenslotte is het ook verstandig een annuleringsverzekering af te sluiten. Hiermee kun je niet alleen je reisplannen voortijdig wijzigen, maar ook onverwachte terugkeer naar Nederland bekostigen. Denk aan een situatie waarbij iemand in je familie ernstig ziek wordt of misschien zelfs overlijdt. In dat soort gevallen wil je waarschijnlijk gewoon thuis zijn. Met een annuleringsverzekering zijn je kosten dan vaak grotendeels gedekt, maar check altijd de voorwaarden.

Vertragingdieptepunt: ICE en IC van Deutsche Bahn nog nooit zo vaak vertraagd

Bijna de helft van de hogesnelheidstreinen van de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn had vertraging in november. Het is de slechtste prestatie in bijna tien jaar tijd, meldt de krant Bild am Sonntag.

“In november bereikte 52% van de ICE- en IC-treinen hun bestemmingen op tijd,” citeerde de krant een woordvoerder van DB. Bouwwerkzaamheden aan het spoor zijn de belangrijkste oorzaak van de vele vertragingen. “Daarbij was in ongeveer 75% van de gevallen ten minste één bouwplaats op het traject.” Deutsche Bahn rekent bovendien treinen die minder dan 6 minuten vertraging opliepen niet als vertraagd, die worden gezien als ‘op tijd’.

Rampjaar
2023 mag met recht een slecht jaar voor de treinreiziger in Duitsland worden genoemd. In januari was het aantal treinen dat ‘op tijd’ reed nog 73,2%, in de zomer zakte dat naar 63,5% en in november werd het nog veel erger. “De punctualiteit past niet bij onze eigen normen en voldoet ook niet aan de service die onze reizigers terecht van ons verwachten,” erkent de woordvoerder.

Upgrade van spoornetwerk
De massale vertragingen lijken bovendien voorlopig niet voorbij. DB kampt met een enorme achterstand in renovatiewerkzaamheden, waardoor het spoorbedrijf dit jaar zijn bouwactiviteiten aanzienlijk heeft moeten uitbreiden. De Duitse regering en DB kondigden in september gezamenlijk een grote upgrade van het spoorwegnet aan, die tegen 2030 voltooid moet zijn, maar waarschuwden dat de ingrepen kunnen leiden tot nog ergere vertragingen totdat het werk voltooid is.

 

Bali worstelt met gebrek aan lokale gidsen en kondigt maatregelen aan

0

Bali ontvangt jaarlijks miljoenen toeristen maar het eiland realiseert zich dat het op sommige vlakken haar dienstverlening kan en moet verbeteren. Een voorbeeld daarvan is uitbreiding van het aantal kundige lokale gidsen. De lokale autoriteiten hebben een plan om dat te verbeteren. 

Het inhuren van een gids is niet alleen verstandig, maar geeft ook vrijwel altijd een betere en mooiere reiservaring. Bali ervaart momenteel echter een tekort aan gecertificeerde reisleiders. Dit is vooral merkbaar in de regio Buleleng, in het noorden van het eiland. Buleleng staat bekend om toeristische hotspots zoals de watervallen van Munduk en Lovina Beach.

Het toerismebureau is al geruime tijd bezig om het aantal gidsen uit te breiden, maar tot dusverre heeft het ‘pas’ 146 gidsen kunnen certificeren. Door meer gidsen op te leiden, wordt geprobeerd dit aantal te verhogen en zo meer toeristen te kunnen bedienen. In de praktijk zijn gidsen ook vaak chauffeurs.

Tegelijk wil Bali optreden tegen illegale gidsen, die toeristen proberen af te persen en ze naar attracties te brengen waar men commissie krijgt.

Genieten van de ruige uitzichten op de Faeröer eilanden? Locals gaan entree vragen voor mooiste uitzichtplekken

Het toerisme op de Faeröer eilanden, een autonoom onderdeel van Denemarken, zit in de lift. Dat zorgt ervoor dat lokale boeren een graantje willen meepikken. Zij willen entree gaan vragen om hun weilanden te betreden, wat voor toeristen vaak nodig is om de mooiste uitzichtplekken van de eilandengroep te bereiken. Daarover schrijft The Guardian

De toegenomen populariteit van de Faeröer eilanden is toe te schrijven aan de invloed van sociale media, waar influencers steeds vaker schitterende plaatjes delen van het spectaculaire en ruige landschap op de eilandengroep.

Massatoerisme is overigens niet te verwachten. De Faeröer eilanden hebben namelijk gemiddeld 300 regendagen per jaar. Fijnproevers die houden van ruige landschappen, met schapen willen knuffelen of die vallen voor de rustieke houten huizen, komen hier goed aan hun trekken.

Graantje meepikken
De discussie op de Faeröer eilanden gaat nu of toeristen zouden moeten betalen om in de bergen en schapenweiden te wandelen. Momenteel kan iedereen, local of toerist, langs dorpspaden op het platteland lopen, maar veel van de plaatsen die beroemd zijn geworden  door sociale media bevinden zich op privéterrein. Sommige boeren maken nu gebruik van oude Faeröerse grondwetten om te profiteren van het toenemend aantal wandelaars dat het unieke landschap wil verkennen.

Entreegeld
Bij verschillende toeristische hotspots is inmiddels toegangsgeld verplicht, vaak zo’n 200 Deense kronen, wat neerkomt op zo’n 27 euro. Betalen zul je bijvoorbeeld bij het beroemde ‘zwevende meer’ bij Trælanipa, de lagune bij Saksun en bij Dunnesdrangar. Volgende zomer moeten wandelaars mogelijk ook betalen om de hoogste punt van de Faeröer, de 880 meter hoge Slættaratindur, te beklimmen. Grondeigenaren stellen dat het geld een compensatie is voor verstoring van landbouw en natuur.

Cruisetoeristen
Toerisme levert nu bijna 100 miljoen euro per jaar op, ongeveer 6% van het bbp van de eilanden. Er zijn slechts 55.000 Faeröerders, maar het aantal bezoekers ligt jaarlijks rond de 110.000, waarbij de meeste toeristen in juni, juli en augustus aankomen. Een groot deel daarvan, zo’n 40 duizend, betreft passagiers van cruiseschepen, die doorgaans maar een paar uur op het eiland zijn.

 

Uber mengt zich in autoverhuurmarkt in Spanje

0

Uber, bekend van prijsconcurrerende taxidiensten, is in Spanje ook begonnen met autoverhuur in 116 steden. Nieuwe gebruikers krijgen 10 euro tegoed voor de eerste drie boekingen die gemaakt worden via het nieuwe Uber Rent-platform. 

Met behulp van de Uber-app (een update is nodig voor degenen die het al op hun mobiele telefoon geïnstalleerd hebben), krijgen klanten de mogelijkheid om op basis van hun locatie en waar ze het voertuig willen afleveren op de eindbestemming een auto te huren.

Concurreren met vergelijkingswebsites
De via Uber beschikbare huurvoertuigen behoren tot bedrijven die al op de markt zijn zoals Europcar, Hertz, Avis, Sixt, OK Mobility of Budget. Klanten kunnen opties vergelijken op basis van prijs, voertuiggrootte en beoordelingen van andere gebruikers. Daarmee lijkt Uber Rent vooral te willen concurreren met andere vergelijkingswebsites voor autoverhuur die al bestaan.

Uber Rent is onder meer actief in Madrid, Barcelona, Zaragoza of Mallorca, maar ook Extremadura, Asturië, Galicië, Navarra, Cantabrië, Ceuta en Melilla.

“Al enkele jaren kunnen gebruikers via onze applicatie reizen, fietsen en scooters boeken,” zegt de directeur van Uber in Spanje en Portugal, Felipe Fernández Aramburu. “Met Uber Rent presenteren we een nieuwe alternatief zodat de duizenden mensen die onze app dagelijks in Spanje gebruiken, hun bestemming kunnen bereiken op de manier die het beste bij hen past.”

Aanbevolen autoverhuuraanbieders