vrijdag, mei 16, 2025
Home Blog Pagina 27

Vrachtvliegtuig van DHL zendt “Mayday” bericht uit na brandalarm

0

Dit weekend werden hulpdiensten op Schiphol opgeroepen voor een noodsituatie met een vrachtvliegtuig van pakketbezorger DHL. De piloten van de Airbus A300 sloegen alarm vanwege een rookmelding en keerden terug naar de luchthaven. Het vliegtuig, vlucht 1491, was rond 21.30 uur opgestegen van de Aalsmeerbaan op Schiphol met als bestemming Leipzig. Kort na het opstijgen maakten de piloten echter een noodmelding bij de luchtverkeersleiding, waarbij ze een zogenaamde “mayday call” over de radio maakten. Het alarm was ook duidelijk hoorbaar op de opname.

Landingsbaan vol met brandweerwagens

Na de mayday-oproep kregen de piloten van vlucht 1491 een aparte radiofrequentie toegewezen om verdere instructies te volgen. Ondertussen werden op Schiphol de hulpdiensten gebeld en naar de Polderbaan gestuurd om de terugkeer van het vrachtvliegtuig af te wachten. Bij de veilige aankomst van het vliegtuig waren talrijke brandweerwagens ter plaatse en werd het vliegtuig naar een vrachtplatform getaxied. Hulpverleners waren daarna nog enkele uren op het platform om de situatie te beoordelen en ervoor te zorgen dat alle veiligheidsprotocollen worden gevolgd.

De oorzaak van de rookmelding moet nog worden vastgesteld en het onderzoek is nog gaande. In de tussentijd heeft de luchthaven enige vertraging opgelopen door de verstoring, maar zal naar verwachting spoedig weer normaal functioneren. Zoals altijd blijft de veiligheid van passagiers en personeel de hoogste prioriteit voor de luchthaven Schiphol en de snelle reactie van de hulpdiensten is een bewijs van de inzet van de luchthaven om de hoogste veiligheidsnormen te garanderen.

Center Parcs De Huttenheugte Drenthe & De Eemhof vernieuwd

Het Center Parcs De Huttenheugte in Drenthe is volledig vernieuwd. Het park staat bekend om zijn unieke en luxe sfeer en Center Parcs heeft er alles gedaan om ervoor te zorgen dat bezoekers komende zomer van nog meer nieuwe dingen kunnen genieten. De accommodaties op het park hebben allemaal een  upgrade gekregen  wat heeft geresulteerd in een frisse, nieuwe uitstraling.

Te beginnen met de Comfort cottages, die een lichte en luchtige make-over hebben gekregen. Dan, voor wie op zoek is naar nog meer luxe, zijn er de Premium en VIP cottages. Deze zijn volledig vernieuwd, zodat je kunt genieten van een echt bijzondere ervaring. Zelfs de hotelkamers hebben een luxere sfeer gekregen.

Maar dat is nog niet alles – Center Parcs De Huttenheugte heeft ook iets heel unieks te bieden: de Wonders of Nature cottages! Deze cottages nemen je mee op een interactieve expeditie en dompelen je onder in de wonderen van de natuur. Je vindt er allerlei interactieve functies die de ervaring nog specialer maken. Bovendien is de Aqua Mundo uitgebreid en is de Market Dome gerenoveerd, zodat je van nog meer activiteiten en faciliteiten kunt genieten.

Ook de Eemhof in Zeewolde in een nieuw jasje

De Eemhof in Zeewolde is wat Center Parcs betreft de plek om naartoe te gaan! Het vakantiepark is namelijk het afgelopen jaar helemaal gerenoveerd.  Van een stijlvolle inrichting tot een wellness cottage met een badkamer met whirlpool en een Finse sauna, je zult niet teleurgesteld worden. Het spannendste deel van De Eemhof zijn de nieuwe avontuurlijke huisjes. Elke kamer biedt een spannende ontdekking en zal je zeker vermaken. Ook nieuw is de Duo Racer glijbaan in de Aqua Mundo, die wordt geleverd met visuele effecten en je tegen elkaar laat racen.

Het Marktplein en de Action Factory zijn ook vernieuwd en er is een nieuwe buitenspeeltuin met een dierenthema die de kinderen zeker zal vermaken. Er is zelfs een outdoor whirlpool op het terras, zodat je volledig kunt ontspannen en genieten van de prachtige natuur om je heen. De Eemhof en de Hutteheugte zijn in een jaar tijd volledig gerenoveerd en zijn nu een van de meest luxe en uitgebreide parken die Center Parcs te bieden hebben. 

Foto: Center Parcs

Hier vind je de leukste vakantieparken

Pantheon vraagt als eerste kerk in Italië toegangsprijs van €5,- 

Rome staat bekend om zijn oude monumenten en historische gebouwen, waarvan het Pantheon voor veel toeristen een absolute hoogtepunt vormt. In het verleden mocht men het Pantheon nog gratis bezichtigen, maar tegenwoordig betaal je hiervoor €5,- per persoon. Dat is nu ook officieel overeengekomen tijdens de ondertekening van een overeenkomst tussen het ministerie van Cultuur, de katholieke kerk en de gemeente Rome.

Daarmee staat voor de komende jaren dus vast dat iedereen een bedrag van €5,- entreegeld moet betalen om het Pantheon te bezichtigen. Een unieke gebeurtenis voor Italië, want het Pantheon is daarmee de eerste kerk in Italië die een toegangsprijs vraagt om te mogen binnentreden.

Het Pantheon is de best bewaarde Romeinse tempel ter wereld en een iconisch symbool van de stad. Het is een van de meest bezochte monumenten in Rome en biedt bezoekers een rijke geschiedenis en cultuur over de Romeinse periode, de stad en de mensen uit die tijd. Mensen kunnen zich vergapen aan de prachtige architectuur en meer leren over de geschiedenis van de stad. Het is ook een populaire plek voor religieuze ceremonies, zoals dopen en bruiloften.

Niet iedereen hoeft in de buidel te tasten

Met de vergoeding wordt het Pantheon onderhouden en gerestaureerd en worden educatieve activiteiten gefinancierd die verband houden met de geschiedenis en cultuur van de plek. Het kan gaan om speciale tentoonstellingen, rondleidingen, seminars en andere evenementen. Het zal er ook toe bijdragen dat de kerk in de best mogelijke staat wordt gehouden voor bezoekers.

De nieuwe vergoeding is bedoeld voor degenen die het Pantheon als toerist bezoeken en niet voor degenen die voor religieuze doeleinden komen. Daarom heeft de katholieke kerk ingestemd met vrijstelling van de vergoeding voor bezoekers die een religieuze ceremonie of mis bijwonen in het Pantheon. Inwoners van Rome, jongeren onder de 18 en begeleiders van schoolreisjes mogen de kerk ook nog steeds gratis bezoeken. 

 

Bali introduceert scooterverbod voor buitenlandse toeristen

Het prachtige eiland Bali, onderdeel van Indonesië, is een populaire toeristische bestemming voor reizigers over de hele wereld. En tot voor kort kon je als toerist gewoon snel even een scooter huren om dit prachtige eiland op je gemak te ontdekken. Helaas hebben de plaatselijke autoriteiten van het eiland onlangs besloten dat het voor buitenlandse toeristen niet langer toegestaan is om op het eiland een scooter of motor te besturen.

Dit besluit is genomen naar aanleiding van het toenemende aantal ongelukken dat door buitenlandse toeristen op motoren wordt veroorzaakt. Veel van deze ongelukken waren ernstig, met letsel of de dood van zowel rijders als omstanders tot gevolg. Een situatie die steeds gevaarlijker leek geworden en de plaatselijke autoriteiten vonden dat een algeheel verbod de enige manier was om de bezoekers van het eiland te beschermen.

Veiligheid van eilandbewoners en toeristen staat voorop

Motorfietsen zijn een populair vervoermiddel onder de vele Nederlandse toeristen en velen vinden het verbieden ervan een overdreven reactie. Anderen wijzen erop dat de motorrijders grotendeels onervaren en ongetraind zijn en stellen dat een betere veiligheidsopleiding voor motorrijders effectiever zou zijn dan een algeheel verbod. De plaatselijke overheid blijft echter bij haar besluit en heeft verklaard dat het verbod van kracht blijft. Ze erkent de noodzaak om de veiligheid van alle bezoekers van het eiland te waarborgen en vindt dat de enige manier om dat te doen is om het gebruik van motorfietsen door buitenlandse toeristen te verbieden.

Of dit verbod gevolgen zal hebben voor het aantal bezoekers aan Bali en de toeristenindustrie in het algemeen, valt nog maar te bezien. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om het eiland te verkennen. Daarnaast is het nog niet duidelijk hoe de handhaving van de nieuwe regel zal gaan verlopen. Nederlandse toeristen die komende zomer naar Bali vertrekken zijn echter nu wel gewaarschuwd.  Mogelijk kan het overtreden van het verbod ertoe leiden dat het toeristenvisum wordt ingetrokken en men het land dus per direct zal moeten verlaten.

 

Sneeuwgrens zal komende decennia verder stijgen, met alle gevolgen van dien

De gevolgen van klimaatverandering zijn de laatste jaren uitvoerig besproken, waarbij het effect ervan op de wereldwijde temperaturen en het milieu uitvoerig is gedocumenteerd. Maar het effect ervan op de wintersport is tot voor kort niet uitgebreid besproken. Om dit probleem aan te pakken kwam onlangs een forum van deskundigen bijeen, bestaande uit 14 klimaat- en sportonderzoeksinstituten uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, om de huidige stand van zaken te onderzoeken.

Waar moet rekening mee worden gehouden? En wat kan er gedaan worden?

Hogere temperaturen door klimaatveranderingen

Een van de belangrijkste uitdagingen voor skigebieden is de stijging van de temperaturen, waardoor een groot deel van de Alpen in de nabije toekomst ongeschikt zou kunnen worden om te skiën. Dit zou kunnen leiden tot minder sneeuwval, wat betekent dat skigebieden zullen moeten investeren in sneeuwmachines om het gebrek aan natuurlijke sneeuwval te compenseren.

Het forum besprak ook de gevolgen van extreme weersomstandigheden, zoals lawines en overstromingen, die een verwoestend effect kunnen hebben op skigebieden. Dit geldt vooral voor lager gelegen skigebieden, die meer blootstaan aan de gevolgen van klimaatverandering.

Het forum concludeerde dat strategieën voor aanpassing aan klimaatverandering moeten worden uitgevoerd om het risico van extreme weersomstandigheden te verminderen. Dit kan onder meer inhouden dat het ontwerp en onderhoud van skigebieden wordt verbeterd en dat wordt geïnvesteerd in veerkrachtiger infrastructuur. Bovendien moeten skigebieden hun activiteiten diversifiëren door naast wintersport ook activiteiten als wandelen en mountainbiken aan te bieden.

Hoe zal de toekomst er waarschijnlijk  uit gaan zien?

Volgens Marc Olefs, een klimaatdeskundige, zullen er ook in de toekomst ook gewoon nog korte perioden zijn met veel sneeuw, maar op de lange termijn zullen de sneeuw en ook de maximale sneeuwhoogte afnemen. Dit geldt vooral op lage en middelgrote hoogten, tot ongeveer 1.500 meter. De laatste klimaatscenario’s laten ook een toename zien van de winterneerslag in de Alpen, met als gevolg meer sneeuwval in kortere perioden. Helaas zullen over het hele winterseizoen de gemiddelde en maximale sneeuwval afnemen door de hogere temperaturen.

Dit betekent dat de onzekerheid of er gedurende het hele winterseizoen van de sneeuwsport kan worden genoten, zal toenemen. Het wordt essentieel om na te denken over manieren waarop we ons aan kunnen passen aan de klimaatverandering zodat we ervoor kunnen zorgen dat we ook in de toekomst van allerlei wintersporten kunnen genieten.

Effectieve en duurzame maatregelen treffen

Het deskundigen forum heeft een paar punten uiteengezet waarmee alle belanghebbenden in de watersportindustrie rekening moeten houden. Ten eerste moeten skigebieden en andere wintersport gerelateerde bedrijven bij elke beslissing rekening houden met de gevolgen voor het klimaat. Ten tweede is het belangrijk om meer duurzame innovaties te creëren en toe te passen. Hierbij kan gedacht worden aan het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, het stimuleren van milieuvriendelijk reizen en het verminderen van afval.

Ten slotte zouden skigebieden moeten overwegen om waar mogelijk te investeren in sneeuwkanonnen. Dit zal ertoe bijdragen dat de watersportindustrie in de toekomst duurzaam en winstgevend kan blijven, ondanks de klimaatverandering.

Het is duidelijk dat klimaatverandering enorme gevolgen heeft voor de wintersport, en dat de sector zich snel en verantwoord moet aanpassen. Alle betrokkenen moeten zich bewust zijn van de mogelijke veranderingen en alle nodige maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat er ook in de toekomst van de wintersport kan worden genoten.

Uiteindelijk concludeerden de deskundigen dat skigebieden de uitdaging van de klimaatverandering proactief moeten aanpakken om hun succes voort te zetten. Het is duidelijk dat wintersport en klimaatverandering niet goed samengaan, maar met de juiste strategieën is er hoop voor de toekomst van de wintersport en de skioorden die ervan afhankelijk zijn.

 

Schiphol en London City Airport staan 100ml flesjes weer toe

Reizen via London City Airport wordt een stuk verfrissender! Vanaf eind deze maand kunnen alle reizigers namelijk zonder problemen weer grote hoeveelheden vloeistoffen en andere voorwerpen in hun handbagage meenemen. Bovendien kunnen laptops tijdens de veiligheidscontrole in de tas blijven! Dit is allemaal te danken aan de nieuwe hypermoderne CT-scanners van de luchthaven.

Voor degenen die via Schiphol vliegen is dit niets nieuws. Schiphol was een wereldwijde voorloper bij de invoering van de nieuwe generatie scanners, waardoor de beperkingen van 100 ml voor vloeistoffen in de handbagage tot het verleden behoren. Nu mogen reizigers tot 2 liter vloeistoffen meenemen in hun handbagage.

Betere CT scanners nu ook op London Airport

London City Airport is de dichtstbijzijnde luchthaven bij het centrum van Londen, en is een populaire keuze voor reizigers die van zowel Schiphol als Rotterdam Airport in Nederland komen. Dankzij de nieuwe CT-scanners is de luchthaven nu nog handiger en probleemlozer voor reizigers. Op London City Airport kunnen reizigers nu met gemak hun handbagage inpakken, wetende dat hun voorwerpen niet beperkt worden door de limiet van 100 ml. En omdat laptops bij de beveiliging niet meer uit de tas hoeven te worden gehaald, kunnen reizigers net wat sneller door de controle van de douane.

‘Vliegtaks stijgt naar 79 tot 150 euro om klimaatdoelen te kunnen halen’

Klimaatverandering is één van de grootste bedreigingen voor de mensheid van dit moment. In Nederland heeft het kabinet een doel gesteld van 55 procent minder CO2-uitstoot in 2030, maar tot nu toe heeft het land dit doel niet kunnen halen. Om ervoor te zorgen dat Nederland op koers ligt om dit doel te halen, heeft de Nederlandse regering een rapport uitgebracht dat oproept tot strengere regels en meer belastingen.

Het rapport, dat werd uitgebracht door ambtenaren van het ministerie van Rob Jetten, roept op tot een verdrievoudiging van de huidige vliegtaks voor langeafstandsvluchten van 26 euro naar 79 tot 150 euro per passagier. Dit is slechts een van de stappen waarvan de regering hoopt dat ze Nederland zullen helpen zijn klimaatdoelstellingen te bereiken.

Nieuwe energiebronnen en verkleinen koolstof voetafdruk

Het rapport roept ook op tot meer subsidies voor hernieuwbare energiebronnen en tot vrijwillige maatregelen van bedrijven en burgers om hun koolstof voetafdruk te verkleinen. Door te investeren in hernieuwbare energiebronnen en burgers aan te moedigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun daden, hoopt het rapport de uitstoot aanzienlijk te verminderen.

Het rapport is belangrijk omdat het de basis vormt voor maatregelen die het kabinet in mei zal aankondigen. Deze maatregelen zijn essentieel als Nederland zijn doelstelling van 55 procent minder CO2-uitstoot in 2030 wil halen, en de regering hoopt dit doel zelfs te overtreffen door te streven naar 60 procent minder uitstoot ten opzichte van 1990.

 

Franse skigebieden in Drôme stoppen met gebruik sneeuwkanonnen

Het departementsbestuur van het Zuid-Franse skigebied de Drôme heeft besloten om voortaan geen sneeuwkanonnen meer te gebruiken. Met de dreiging van de klimaatverandering in het vooruitzicht besloot de directie dat het niet langer de moeite waard was om de kosten of de milieueffecten van het gebruik van kunstsneeuw te dragen.

Door de opwarming van de aarde krijgen steeds meer skigebieden te maken met gebrek aan sneeuw of te weinig sneeuw, waardoor sneeuwkanonnen moeite hebben om te doen waar ze voor zijn  bedoeld. Directeur Cédric Fermond van de zes skipistes in de Drôme legde uit dat het maken van sneeuw zowel duur als slecht voor het milieu is. Volgens hem zal het uiteindelijk een verloren strijd zijn om te proberen de veranderingen in het klimaat bij te houden.

Verkleinen van de ecologische voetafdruk

De beslissing om geen sneeuwmachines meer in de zes skipistes die het skigebied rijk is te gebruiken, heeft een behoorlijke impact. Zo is de Drôme bijvoorbeeld het eerste skigebied in Frankrijk dat deze keuze heeft gemaakt, terwijl er al veel langer over wordt gesproken. Het is een krachtig signaal naar skigebieden en geeft aan dat de gevolgen van de klimaatveranderingen tot keuzes zullen leiden.

De pistes in de Drôme zijn dus vanaf nu afhankelijk van natuurlijke sneeuwval om skiërs een aangename skivakantie te bieden. Dit betekent misschien minder skidagen dan normaal, maar het betekent ook dat de pistes nu groen en duurzaam zijn. Zonder de uitstoot van sneeuwkanonnen draagt het skigebied  daardoor weer een steentje bij aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk.

Sneller overschakelen naar het zomeraanbod

Skiën zal ook in de toekomst gewoon nog mogelijk blijven in de Drôme, alleen zal het aantal dagen dat er geskied kan worden afnemen. Zodra het niet meer mogelijk is om te skiën, zal het gebied snel omschakelen naar het aanbieden van zomeractiviteiten in de regio. 

 

IcelandAir vliegt vanaf 2028 deels op synthetische brandstof

Icelandair heeft onlangs een belangrijke stap voorwaarts aangekondigd in haar plannen om de emissies en haar ecologische voetafdruk te verminderen. De vliegmaatschappij tekende een voorlopige overeenkomst met het IJslandse bedrijf IdunnH2 voor de levering van 45.000 ton duurzame alternatieve brandstof (SAF) vanaf 2028. Dit is een belangrijke mijlpaal voor de luchtvaartmaatschappij, waarin de vliegmaatschappij het doel heeft leider te worden in het gebruik van groene vliegtuigbrandstof.

SAF is een synthetische brandstof gemaakt van koolstofdioxide en waterstof,. De brandstof wordt in de buurt van Keflavik Airport geproduceerd. Bij vermenging met traditionele brandstof kan het de uitstoot tot tien procent verminderen. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in Icelandair’s streven om zijn milieueffecten te verminderen en bij te dragen aan de wereldwijde strijd tegen klimaatverandering.

Schone motoren en minder waterverbuik

De overeenkomst met IdunnH2 is de laatste in een reeks toezeggingen van Icelandair om zijn milieu voetafdruk te verkleinen. In het verleden heeft de luchtvaartmaatschappij winglets op haar vliegtuigen geïnstalleerd, wat het brandstofverbruik vermindert. Ook is men overgestapt op efficiëntere motoren. Vorig jaar lanceerde Icelandair ook een nieuw duurzaamheidsverslag, waarin de plannen om de koolstofuitstoot te verminderen, het waterverbruik te verminderen en te investeren in duurzame projecten worden uiteengezet.

Hoewel de overeenkomst met IdunnH2 slechts betrekking heeft op een klein deel van het totale brandstofverbruik van Icelandair, wil de luchtvaartmaatschappij het gebruik van SAF nu verder uitbreiden. Volgens de internationale regels mag momenteel maximaal vijftig procent SAF per vlucht worden gebruikt, maar Icelandair hoopt dit in de toekomst te kunnen verhogen.

De overeenkomst maakt deel uit van de bredere inspanningen van Reykjavik om een groene modelstad te worden en Icelandair hoopt dat haar inzet voor groene luchtvaart andere luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld zal inspireren om dit voorbeeld te volgen. 

 

Duitse luchthavens gaan mogelijk een chaotische zomer tegemoet door stakingen

Op vrijdag 17 februari staakte al het personeel op een aantal grote en belangrijke Duitse luchthavens. Onder andere op de luchthavens van München, Hamburg en Frankfurt lag het vliegverkeer nagenoeg stil. Meer dan 2300 vluchten werden geannuleerd en dat betekende voor meer dan 300.000 passagiers dat zij een alternatief moesten vinden om alsnog hun bestemming te kunnen bereiken. Vluchten die als bestemming het door de aardbeving getroffen rampgebied in Turkije en Syrië hadden, gingen wel gewoon door.

De staking was slechts twee dagen eerder aangekondigd en een groot deel van de reizigers die werden overvallen door de staking moesten simpelweg hun vakantieplannen afzeggen. Een trieste situatie die zich komende zomermaanden wel eens heel eenvoudig zou kunnen herhalen.

Loonsverhoging geëist van 10,5%

Vakbonden eisen een loonsverhoging van 10,5% en geven aan dat meer acties zullen volgen wanneer deze eis niet wordt ingewilligd. De kans dat deze eis wordt ingewilligd is zeer klein, aangezien de laatste loonsverhoging slechts een jaar geleden was. Ook toen lag een groot deel van het vliegverkeer op verschillende Duitse vlieghavens een aantal dagen stil. Desondanks geeft Christine Behle, vicevoorzitter van luchthaven vakbond Verdi aan dat wanneer de looneis niet wordt ingewilligd, men ervan uit mag gaan dat passagiers die via een Duitse vlieghaven reizen in de zomermaanden chaotische toestanden mogen verwachten.

Veel kritiek op stakingen

Luchthaven vereniging ADV noemt de staking een ongekende escalatie en verwacht net  als Behle veel problemen in de zomer. De Federale Vereniging van Kleine en Middelgrote Ondernemingen vindt de stakingen onverantwoord en wijst op de enorme schade die dit toebrengt aan de economie die er toch al niet zo best voor staat. Gitta Connemann, parlementariër namens de christendemocratische CDU staat perplex. Zij noemt de staking een directe gijzeling van het hele land, iets dat ontoelaatbaar is.

Nederlanders kiezen vaak een Duitse luchthaven om naar hun vakantiebestemming te vliegen. Belangrijkste reden hierbij is voor velen dat vluchten vanaf Düsseldorf of Frankfurt soms honderden euro’s goedkoper zijn, dan wanneer men vertrekt vanaf een Nederlandse luchthaven. Geadviseerd wordt dat Nederlanders de situatie in Duitsland goed in de gaten blijven houden en terughoudend dienen te zijn bij het boeken. Mocht er geen akkoord komen, en daar ziet het vooralsnog naar uit, dan kan het namelijk zomaar zijn dat wie een vlucht via een Duitse luchthaven heeft geboekt, dit jaar juist honderden euro’s extra kwijt zal zijn om de plaats van bestemming te bereiken.