woensdag, juli 16, 2025
Home Blog Pagina 26

Complete renovatie buitenkant Efteling Hotel tijdens zomermaanden

De Efteling staat op het punt nog magischer te worden! Binnenkort wordt het iconische viersterren Efteling Hotel helemaal opgeknapt, waardoor het een gloednieuw uiterlijk krijgt. De werkzaamheden beginnen volgende week en gaan de hele zomer door. Tijdens de zomermaanden en de verbouwing blijft het hotel gewoon open.

De renovatie omvat een grondige herziening van de buitenkant van het hotel. Met name de beroemde koepeldaken krijgen een nieuwe, goudgele kleur. Ook zullen donkerblauwe accenten rond de ramen worden aangebracht voor een geheel andere uitstraling. Dit nieuwe ontwerp zal een aanvulling zijn op de recente renovaties van het interieur die eerder dit jaar plaatsvonden.

Het Efteling Hotel is een geliefde bestemming voor veel bezoekers. Het werd gebouwd in 1992 en is sindsdien een steunpilaar van het park. Bekend om zijn sprookjesachtige sfeer was het hotel onlangs te zien in de populaire Netflix-serie “The Baby-Sitters Club.” Nu, met deze spannende nieuwe buitenrenovatie, zal het Efteling Hotel er nog magischer uitzien en aanvoelen.

In 2024 een compleet nieuw hotelcomplex erbij

Het Efteling team is enthousiast om het nieuwe en verbeterde uiterlijk van het hotel te onthullen. Met zijn prachtige nieuwe ontwerp zal het hotel zeker een onvergetelijke ervaring bieden aan iedereen die het bezoekt. Het hotel had in 2021 al de kamers van het hotel gerenoveerd, waardoor het hotel destijds 2 maanden dicht was.

Na de komende renovatie zal het hotel dus compleet in een nieuw jasje zijn gestoken. En daar blijft het dan niet bij, want volgend jaar opent de Efteling een gloednieuw hotelcomplex dat “Efteling Grand Hotel” zal gaan heten. Dit complex zal worden gebouwd vlak bij de hoofdingang van de Efteling. 

 

Schiphol neemt drastisch besluit: nachtsluiting en privéjets verbannen

Morgen kondigt Schiphol drastische maatregelen aan naar aanleiding van geluidsklachten van omwonenden van de luchthaven. In interviews met NRC en Het Parool onthulde CEO Ruud Sondag dat de maatregelen een verbod op privé-jets, een verbod op de luidruchtigste vliegtuigen en een volledige afsluiting van de luchthaven ’s nachts zouden omvatten.

De veranderingen zullen naar verwachting in het najaar van 2025 van kracht worden, maar Sondag zegt dat hij de maatregelen liever eerder doorvoert als dat mogelijk is. “De tol van wat we nu doen is te groot geworden,” zei Sondag.

De sluiting van de luchthaven tijdens de nachtelijke uurtjes zou om middernacht beginnen en om 5 uur ’s morgens eindigen, waarbij vluchten alleen mogen landen tijdens het venster van 5 tot 6 uur ’s morgens. Hiervoor is gekozen vanwege de regiofunctie die Schiphol heeft. Sluiting van de luchthaven in de nachtelijke uurtjes, kan immers gevolgen hebben voor het overstappen door passagiers van KLM.

De luchthaven voert ook een nieuwe geluidsregel in, waarbij vliegtuigen die de luchthaven naderen op een bepaalde hoogte moeten blijven voordat ze dalen om het lawaai te verminderen. Deze regel zal naar verwachting in de nabije toekomst worden gehandhaafd.

Vliegmaatschappij Transavia wordt het zwaarst getroffen

Transavia is de luchtvaartmaatschappij die volgens het  NRC het hardst getroffen zal worden. Schiphol had al toegezegd zijn nachtvluchten in de komende vijf jaar met 20 procent te verminderen, maar nu blijkt dat de luchthaven van plan is nog meer maatregelen te nemen om het lawaai en de uitstoot van vliegtuigen te verminderen. Dit zou de annulering van meer dan de helft van de nachtvluchten van de luchthaven kunnen betekenen, met Transavia, de goedkope luchtvaartmaatschappij, als grootste verliezer.

Natuurlijk zal het schrappen van deze vluchten enorme gevolgen hebben voor Transavia en haar klanten, maar het maakt ook deel uit van een grotere inspanning om het lawaai en de uitstoot op en rond de luchthaven te verminderen. Volgens Sondag, de CEO van de luchthaven, zoekt de luchthaven naar een oplossing met de industrie, maar als dat niet lukt, staat hij open voor onenigheid met de industrie.

Naast deze geannuleerde vluchten heeft Sondag het Nederlandse kabinet ook opgeroepen om met een vliegsysteem te komen met strenge limieten voor geluid en uitstoot, in lijn met het klimaatakkoord van Parijs. Dit is te verkiezen boven een beperking van het aantal vluchten, volgens Sondag, omdat het effectiever zou zijn in het terugdringen van lawaai en uitstoot.

Hoewel deze veranderingen sommigen ongemak kunnen bezorgen, hoopt Schiphol dat ze voldoende zullen zijn om de omwonenden tevreden te houden en de geluidsoverlast te verminderen. We zullen moeten afwachten hoe effectief deze maatregelen op de lange termijn zijn.

 

 

De ‘gluurbus’ van de politie rijdt weer: 86 boetes op 1 dag

De politie in Zeeland en Noord-Brabant heeft in totaal 86 boetes uitgedeeld aan automobilisten die werden betrapt op het gebruik van hun telefoon tijdens het rijden. Dit alarmerende aantal boetes mag gezien worden als zowel een herinnering aan als waarschuwing voor alle bestuurders die zich laten afleiden door hun mobiele telefoon tijdens het autorijden.

De overtreders werden gespot vanuit een tourbus en vervolgens aangehouden door agenten in een van de tien gemarkeerde politievoertuigen die meereden. In de bus zaten een scholier, een eigenaar van een transportbedrijf en een medewerker van de provincie Zeeland om vooral deze doelgroepen bewust te maken van het misbruik van telefoons en inzicht te geven in  mogelijke gevaren die dit tijdens het rijden met zich meebrengt.

Afgeleid zijn tijdens het rijden is een probleem dat toeneemt. Steeds meer mensen raken betrokken raken bij een ongeluk als gevolg van het niet opletten op de weg. In 2021 zag Nederland een toename van meer dan 10% van de verkeersgerelateerde ongevallen waarbij het gebruik van mobiele apparaten een rol speelde.

Het bedienen van de smartphone, de geludisinstallatie of andere toestellen is niet alleen verboden, maar ook ongelooflijk gevaarlijk. Mensen die zich hieraan schuldig maken, brengen niet alleen anderen, maar ook zichzelf in gevaar. Naast de boetes voor telefoongebruik werden nog eens twaalf boetes uitgeschreven voor te hard rijden. Het is belangrijk dat iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt en zich bewust is van zijn eigen snelheid om ongelukken te voorkomen.

Appen is nog veel gevaarlijker dan bellen

Elk jaar kunnen honderden verkeersongevallen worden toegeschreven aan bestuurders die hun telefoon gebruiken tijdens het rijden. En in de meeste gevallen gaat het dan om mensen die achter het stuur even een appje versturen

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid schat dat 600 verkeersdoden per jaar worden veroorzaakt door automobilisten die tijdens het rijden op hun telefoon praten of apps gebruiken. Daarom heeft het Openbaar Ministerie afleiding in het verkeer nu op zijn prioriteitenlijst gezet en het vasthouden van mobiele telefoons, tablets, navigatiesystemen en muziekspelers tijdens het besturen van een voertuig strafbaar gesteld.

In een poging om het aantal app-gerelateerde verkeersdoden te verminderen, heeft de Nederlandse regering strengere straffen ingevoerd voor degenen die betrapt worden op het gebruik van hun telefoon tijdens het rijden. Dit omvat boetes en punten op het rijbewijs, maar ook verplichte rijopleiding en zelfs gevangenisstraffen in ernstigere gevallen.

Bovendien kunnen degenen die betrapt worden op het gebruik van hun telefoon tijdens het rijden te maken krijgen met hogere verzekeringspremies en zelfs een mogelijke intrekking van hun rijbewijs. In sommige gevallen kunnen bestuurders uiteindelijk hun baan verliezen als gevolg van het incident.

3 schitterende Nationale Parken in Europa voor komende zomervakantie

0

Wil  je jezelf tijdens de aankomende zomermaanden omringen met schitterende natuurlandschappen, dan hoef je daarvoor echt niet heel ver te reizen. Europa heeft tal van mogelijkheden om dichter bij de natuur te zijn. Van de torenhoge pieken van de Alpen tot de glooiende heuvels van de Schotse hooglanden, het Europese continent herbergt meer dan 400 nationale parken, waarvan de meeste een overvloed aan natuurschoon en gevarieerde fauna herbergen. Wij hebben de mooiste en meest toegankelijke 3 Nationale Parken in Europa voor je op een rij gezet.

1. Peak District in Engeland

Het Peak District, gelegen in het hart van Engeland, is een landschap van weidse valleien, majestueuze bergtoppen en glooiende heuvels. Het gebied is al lang een bron van inspiratie voor velen, van Jane Austen tot de gezusters Brontë. Het is het oudste nationale park van het Verenigd Koninkrijk, en zijn adembenemende schoonheid heeft bezoekers uit de hele wereld aangetrokken.

Het landschap van het Peak District wordt gedomineerd door kalkstenen heuvels en valleien. Veel van deze valleien zijn uitgeslepen door de rivieren die erdoorheen stromen, waardoor een schilderachtig landschap is ontstaan, bezaaid met grotten, watervallen en rivieren. Het park bevat ook veel van de mooiste en meest historische landhuizen van Groot-Brittannië, zoals Chatsworth House, waar verschillende scènes uit Pride and Prejudice zijn opgenomen. Er zijn ook volop mogelijkheden voor avontuur vol adrenaline. Mountainbikers, bergbeklimmers en paragliders trekken naar het gebied om de opwindende natuurlijke schoonheid te ervaren.

2. Timanfaya in Spanje

Het landschap van Lanzarote, gelegen op de Canarische Eilanden, is werkelijk uniek. De vulkanische activiteit van de 18e eeuw heeft het eiland volledig veranderd, waardoor het Nationaal Park Timanfaya is ontstaan. Dit park staat vol met grillige rotsformaties, levendige rode en oranje tinten, en landschappen die uit een andere wereld lijken te komen, waardoor het een van de meest ongelooflijke plaatsen is om te bezoeken in Spanje.

De beste manier om het park te ontdekken is door de “Route van de Vulkanen” te nemen, die zich in het Vuurgebergte bevindt. Deze route brengt bezoekers naar het hart van het vulkanische park, waar ze getuige kunnen zijn van de krachtige natuurkrachten die het fascinerende landschap hebben geschapen. Onderweg komen bezoekers veel interessante bezienswaardigheden tegen, zoals de Montañas de Fuego, de Montañas de Lías en de Montañas del Corazón.

3. Cinque Terre in Italië

Van de rotsachtige kustlijn en het gevarieerde maritieme aanbod tot de vijf levendige en kleurrijke klifdorpjes, de regio Cinque Terre biedt voor elk wat wils. De vijf dorpen van Cinque Terre (Vernazza, Corniglia, Manarola, Riomaggiore en Monterosso) zijn verbonden door een spoorlijn en zijn daardoor makkelijk te bereiken. Maar als je de adembenemende uitzichten in je op wilt nemen en een meer authentieke ervaring wilt opdoen, is een wandeling langs het pad dat de dorpen met elkaar verbindt de beste manier.

Het Nationaal Park Cinque Terre is een paradijs voor iedereen die van verkennen en natuurbeleving houdt. Met zijn weelderige groene heuvels en een verscheidenheid aan trekking routes is het park een perfecte plek voor een ontspannende dagwandeling. Je kunt er ook kajakken, snorkelen en duiken in de Middellandse Zee.

 

 

Gebruik privejets alweer hoger dan voor corona

Het aantal vluchten dat mensen vorige jaar met een privévliegtuig deden is in Nederland en ook andere delen van de Europese Unie aanzienlijk gegroeid ten opzichte van de jaren ervoor. Dit blijkt uit gegevens van het onafhankelijke onderzoeksbureau CE Delft dat in opdracht van Greenpeace een inventarisatie uitvoerde, waaruit blijkt dat het totale aantal particuliere vluchten in de EU in 2022 met 64% is toegenomen.

In Nederland stegen 12.176 privévliegtuigen op van Nederlandse luchthavens, een stijging van 87% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit is niet verrassend, aangezien 2020 een jaar was dat in het teken stond van de gevolgen van de COVID-19 pandemie.

De populairste bestemmingen voor particuliere vliegtuigen vanaf Nederlandse luchthavens waren Amsterdam-Londen, Rotterdam-Londen en Amsterdam-Parijs. Milieugroep Transport & Milieu heeft echter zijn bezorgdheid geuit over de milieueffecten van privévliegtuigen.

Privévluchten leveren veel meer vervuiling op

Volgens hen kunnen particuliere vluchten tot 50 keer vervuilender zijn dan het nemen van de trein, en vijf tot 14 keer vervuilender dan een commerciële lijnvlucht. Daarom is het nodig de milieugevolgen op lange termijn van het toegenomen gebruik van privévliegtuigen in overweging te nemen en maatregelen te nemen om hun koolstofvoetafdruk te verminderen.

In Nederland hebben organisaties als de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (NLvL) zich ingespannen om de milieueffecten van vliegtuigen te verminderen. Via initiatieven als het Sustainable Aviation Fuel programma neemt de NLvL stappen om de uitstoot van vliegtuigen te verminderen en ervoor te zorgen dat Nederlandse luchthavens zo duurzaam mogelijk zijn. Hierbij moeten stappen worden ondernomen om de koolstofvoetafdruk van privévluchten te verminderen en te blijven investeren in initiatieven zoals het programma voor duurzame vliegtuigbrandstof om ervoor te zorgen dat onze luchthavens duurzaam blijven.

Onderzoek: ‘Consumenten worden massaal misleid door grote reisorganisaties’

Reisaanbieders misleiden consumenten op grote schaal met aantrekkelijke lokkertjes en beloftes. De Consumentenbond heeft uitgebreid onderzoek gedaan waaruit blijkt dat van de door hen aangeboden reizen 83% uiteindelijk helemaal niet te boeken is voor de geadverteerde prijs. Het is een gangbare praktijk dat reisaanbieders lage prijzen beloven en die vervolgens verhogen nadat de consument al begonnen is met boeken. Ze vermelden ook geen extra kosten die bij de deal horen, zoals belastingen, vergoedingen en toeslagen. Dit is een uiterst misleidende praktijk en laat reizigers volledig in het ongewisse.

Voor het onderzoek controleerden ze 300 aanbiedingen op de websites van 12 grote reisaanbieders, waaronder die van ANWB, Corendon, VakantieDiscounter, D-reizen, Prijsvrij, Stip en TUI. De resultaten van het onderzoek waren schokkend. De Consumentenbond constateert dat vier van de aanbieders (Corendon, Stip, Prijsvrij en D-reizen) zich niet aan de reclameregels hielden en diende zes klachten in bij de Reclame Code Commissie. Ze hebben nu de Autoriteit Consument en Markt (ACM) opgeroepen om in te grijpen.

Oproep aan de regering om in te grijpen

Het is jammer dat reizigers dit soort behandeling moeten slikken. Per slot van rekening proberen ze gewoon van een heerlijke vakantie te genieten en zouden ze dat moeten kunnen doen zonder zich zorgen te maken dat ze worden uitgebuit. De Consumentenbond roept de regering op ervoor te zorgen dat reisaanbieders transparanter zijn als het gaat om de prijzen die ze adverteren. Ook dringen ze er bij de regering op aan een einde te maken aan de praktijk van prijsverhogingen nadat de klant al begonnen is met boeken.

Uiteindelijk is het aan de consument om te weten waar hij aan begint als hij een reis boekt. Het is belangrijk om de voorwaarden van de reis te lezen en vragen te stellen als iets niet duidelijk is. Zo weet je zeker dat er geen misbruik van je wordt gemaakt en dat je de best mogelijke deal krijgt. Het is ook een goed idee om rechtstreeks bij de reisaanbieder te boeken in plaats van via een tussenpersoon. Zo weet je zeker dat je de beste prijs krijgt en dat je niet in de maling wordt genomen.

 

Rotterdam The Hague Airport blijft definitief gewoon open

Afgelopen week heeft de gemeenteraad van Rotterdam besloten dat Rotterdam Airport gewoon open zal blijven. Na een stemming bleek was er een meerderheid die tegen het plan stemde om het vliegveld te vervangen door een woonwijk en park. Slechts 11 van de 45 raadsleden stemden voor de sluiting, terwijl ook de rest van de oppositie geen voorstander was.

Onlangs bleek al dat het plan om het vliegveld te sluiten niet erg  populair is in de regio. Uit een enquête van twee grote regionale omroepen, Omroep West en RTV Rijnmond, bleek dat slechts 10% van de 550.000 mensen die de kieswijzer voor de Provinciale Staten invulden, vond dat het vliegveld moest sluiten.

Rotterdam Airport is een cruciaal stukje infrastructuur

Het belangrijkste argument tegen de sluiting van het vliegveld is dat het een cruciaal stuk infrastructuur is voor de regio. De luchthaven is de op twee na drukste van Nederland en bedient zowel binnenlandse als internationale vluchten. Het dient ook als een belangrijk knooppunt voor nationaal en internationaal vrachtverkeer en herbergt veel bedrijven die afhankelijk zijn van haar diensten.

Het nieuws dat het plan om het vliegveld te sluiten is verworpen door de gemeenteraad van Rotterdam is een opluchting voor de vele bedrijven en inwoners die afhankelijk zijn van het vliegveld. Het is ook een opluchting voor de vele passagiers die het vliegveld gebruiken om naar de vele bestemmingen te reizen die het bedient.

Het gemeentebestuur van Rotterdam heeft duidelijk gemaakt dat het zich inzet voor het behoud van de luchthaven als een belangrijk stuk infrastructuur en dat het openstaat voor gesprekken over manieren om de luchthaven duurzamer te maken. De gemeente Rotterdam heeft ook de wens uitgesproken om samen met de luchthaven de dienstverlening te verbeteren en de luchthaven toegankelijker te maken voor het publiek. Dit betekent dat het vliegveld energiezuiniger zou kunnen worden en zelfs meer directe verbindingen met de stad Rotterdam zelf zou kunnen bieden.

 

Workations zijn ook na de corona pandemie nog steeds immens populair

0

Werken op een vakantiebestemming, het zogenaamde ‘workation’, is na de corona pandemie nog steeds immens populair in Nederland, zo blijkt uit een onderzoek van RTL Nieuws onder verschillende reisorganisaties. Veel bedrijven zien het nu als een aantrekkelijke manier om nieuwe werknemers te werven. Een workation biedt werknemers op afstand de mogelijkheid om overal ter wereld te werken. Of het nu op een strand in Bali is of in de bergen van Zwitserland, werknemers kunnen genieten van een balans tussen werk en privé en toch zeer productief zijn.

Het idee van een workation is de laatste jaren steeds populairder geworden, omdat werkgevers zijn gaan inzien hoe waardevol het is om hun werknemers een verandering van omgeving te bieden. Dit kan hun welzijn en moreel verbeteren, evenals hun werkplezier. Bovendien profiteert de werkgever van de verhoogde productiviteit van zijn werknemers, en van de kostenbesparing die kan worden bereikt door werknemers op afstand te laten werken.

Steeds meer bedrijven stappen in het idee van workation-werken

Nederland is geen onbekende van dit idee en heeft het concept van workation omarmd. Volgens het onderzoek bieden veel Nederlandse bedrijven hun werknemers nu de mogelijkheid om vanuit een vakantiebestemming te werken. Dit komt steeds vaker voor, omdat bedrijven nieuwe werknemers willen aantrekken en bestaande werknemers meer vrijheid en flexibiliteit willen geven.

Een workation biedt werknemers een geweldige manier om even afstand te nemen van hun gewone routine en zich onder te dompelen in een nieuwe cultuur. Naast de arbeidsvreugde die het ervaren van een andere plek oplevert, kan de verandering van omgeving ook gunstig zijn voor hun lichamelijk en geestelijk welzijn.

Tegenwoordig zijn er veel manieren om een werkbestemming te vinden. Er zijn veel websites en platforms die gespecialiseerd zijn in het verbinden van werkgevers met werknemers die op zoek zijn naar een werkverblijf. Deze sites zijn ook een goede manier om meer informatie te vinden over verschillende werkplekken en de voordelen die ze kunnen bieden.

Workations zijn een blijveertje

De wereldwijde verschuiving naar werk op afstand heeft een geheel nieuwe manier van werken ingeluid, met meer vrijheid en flexibiliteit voor zowel werkgevers als werknemers. Een fenomeen dat volgens kenners niet snel meer zal verdwijnen.

Voor bedrijven biedt workation werknemers meer vrijheid en de mogelijkheid om overal ter wereld te werken. Hierdoor kunnen bedrijven op kosten besparen en kan het moreel en de productiviteit van werknemers verbeteren. Op individueel niveau biedt workation een unieke kans om even weg te zijn van kantoor en zich onder te dompelen in een nieuwe cultuur of omgeving, terwijl ze toch hun werk kunnen doen.

Alieke Ingerman, een in Nederland gevestigde workation-expert, heeft uit de eerste hand gezien hoe workation zowel bedrijven als individuele klanten ten goede kan komen. Zij merkt op dat er, vooral onder de jongere generatie, een sterk verlangen is naar vrijheid en de mogelijkheid om weg te komen van kantoor. Goof Lukken, een toerismedeskundige van de Breda University of Applied Sciences, gelooft dat workation een blijvertje is. Dit komt mede door de trend van hybride onderwijs, dat onder jongeren steeds meer gemeengoed is geworden.

De voordelen van workation zijn talrijk, en het kan een broodnodige pauze van kantoor bieden, terwijl werknemers toch hun werk kunnen doen. Bedrijven die workation aanbieden kunnen een positievere en productievere werkomgeving helpen creëren, en tegelijkertijd werknemers de vrijheid geven om nieuwe plaatsen en culturen te verkennen.

Wat is de beste periode voor een vakantie naar Griekenland?

0

Griekenland is en blijft onder Nederlanders een populaire vakantiebestemming. Het kristalheldere water van de Middellandse Zee, de rijke historische bezienswaardigheden van Griekenland en bijzondere Griekse keuken en luxe sterrenhotels werken als magneten op vakantie minnend Nederland. Wie overweegt om dit jaar Griekenland als vakantiebestemming te kiezen, doet er verstandig aan om eerst rekening te houden met de vraag: “Wat is het beste moment om naar Griekenland te gaan?!”. Op die vraag geven we je in dit artikel een antwoord.

Beste tijd van het jaar voor uitstekende weersomstandigheden

Er is eigenlijk geen slecht moment om Griekenland te bezoeken, althans wanneer het aankomt op de weersomstandigheden. Maar wil je het beste uit je vakantie halen, dan doe je er goed aan om je vakantie tegen het eind van de lente of juist vroeg in de herfst te plannen. Tussen april/juni en september/oktober zijn de temperaturen namelijk het meest aangenaam. In mei varieert de gemiddelde temperatuur in Athene tussen de 16 en 23 graden Celcius. In juni wordt het een beetje warmer – tot een gemiddelde maximumtemperatuur van 28,6 graden en dat is natuurlijk een perfecte temperatuur om een duik in zee te nemen.

In september dalen de temperaturen in Athene tot gemiddeld genomen tussen de 20 en 27 graden Celsius. In Oktober begint het flink af te koelen en liggen de temperaturen tussen de 16 en 21 graden. Dat is natuurlijk best fris, maar toch nog best te doen, mits je niet al te veel zonuren nodig hebt. Vergeet niet dat het land relatief groot is, vooral als je de beste eilanden van Griekenland meetelt, dus controleer je exacte bestemming voor de gemiddelde temperaturen voordat je boekt.

Populairste tijd om Griekenland te bezoeken

De meest populaire periode onder reizigers naar Griekenland is tijdens de late lente, de zomermaanden en de vroege herfst zijn. Dit is wanneer het weer optimaal is en alle toeristische attracties volop gericht zijn op het ontvangen van toeristen.  In juni 2019 trokken 4,12 miljoen reizigers naar Griekenland. In juli van hetzelfde jaar maakten 4,91 miljoen mensen de reis en in augustus 2019 genoten maar liefst 5,45 miljoen mensen van een Griekse vakantie, waardoor het verreweg de drukste maand van het jaar was om te bezoeken. En daarna wordt het stil in Griekenland. Met slechts 3,9 miljoen bezoekers in september 2019 en 2,1 miljoen in oktober 2019 zijn dit de minst drukke maanden. Ideaal dus voor mensen die de drukke massa willen ontwijken.

Door de Corona-crisis zijn de cijfers uit 2020 en 2021 niet echt representatief. In november 2021 gaf de Griekse minister van Toerisme Vassilis Kikilias echter aan verslaggevers dat het land tussen januari en augustus het aantal aankomsten toch nog met 79,2% zag toenemen in vergelijking met dezelfde periode in 2020. Deze cijfers geven aan dat het toerisme in Griekenland weer helemaal terug is. Naar verwachting zal Griekenland dit jaar nog meer toeristen mogen verwelkomen dan in voorgaande jaren.

De mooiste vakanties naar Griekenland boek je via:

Minst drukke tijd om Griekenland te bezoeken

Ben je geen zonaanbidder en hoef je ook niet zo nodig uren in zee te zwemmen, dan is een vakantie naar Griekenland gedurende de wintermaanden ook zeker aan te bevelen. Het is dan een stuk koelen (zo rond de 10 graden, maar ook een heel stuk minder druk. In 2019 bezochten slechts 500.000 mensen Griekenland in januari en slechts 600.000 in februari. Pas in april registreerde het land een miljoen bezoekers. Houd er echter wel rekening mee dat veel hotels zijn gesloten tijdens de wintermaanden.

Beste tijd om de Griekse eilanden te bezoeken

De beste tijd om Griekenland te bezoeken hangt af van wat je zoekt, maar over het algemeen kun je voor het mooiste weer een reis naar de Griekse eilanden plannen in de late lente, vroege zomer of het begin van de herfst. Vermijd echter bij voorkeur het midden van de zomermaanden, want dan zijn temperaturen vaak zo hoog dat het niet echt prettig meer is.  Is het weer niet van belang en wil je vooral voordelig en voor de rust naar Griekenland, kies dan voor de maanden januari en februari.

Goedkoopste tijd om Griekenland te bezoeken

Bezoek je liever Griekenland met een beperkt budget, dan is dat zeker mogelijk. Het enige dat je dan  hoeft te doen is goed de boekingssites in de gaten te houden. Volgens Skyscanner zijn september, oktober en november de goedkoopste maanden om een vlucht naar Griekenland te boeken. De website voegde eraan toe dat als je een vlucht boekt in november je vaak tot 18% minder betaalt in vergelijking met de gemiddelde jaarlijkse vluchtprijs. Een bezoek aan het voorseizoen of late seizoen (maart en april, of september en oktober) is ook een stuk voordeliger dan wanneer je Griekenland tijdens de zomermaanden bezoekt. 

De mooiste vakanties naar Griekenland boek je via:

Veerdienst naar Noorwegen vanaf half april niet meer vanuit de Eemshaven

Holland Norway Lines (HNL) heeft afgelopen week aangekondigd dat hun veerboot, de MS Romantika, vanaf half april niet meer vanuit de Groningse Eemshaven naar Noorwegen zal varen. De veerboot, die in april 2021 voor het eerst ging varen, heeft de afgelopen maanden verschillende keren afvaarten moeten annuleren vanwege problemen bij het aanmeren in Nederland.

De MS Romantika was een populaire veerdienst die in 2022 een onverwacht hoog aantal passagiers vervoerde. Voordat de veerdienst begon, schatte men in dat er jaarlijks zo’n 120.000 mensen gebruik van de dienst zouden maken. Maar dat waren er vorig jaar maar liefst 186.000. Helaas verloor de veerboot eind vorig jaar zijn vaste ligplaats in de haven van Groningen en dat betekende dat de veerboot door drukte soms niet kon aanmeren. Passagiers hadden vaak uren vertraging, kwamen soms voor niets of moesten hun reis uitstellen.

Afgelopen weken is naarstig gezocht naar een kortetermijnoplossing en die werd helaas niet gevonden in de Eemshaven. Om die reden heeft HNL besloten de veerboot te verplaatsen naar de Duitse haven Cuxhaven, waar hij vanaf half april zal vertrekken. Hoewel dit voor velen duidelijk een teleurstelling is, belooft de verhuizing een veel vlottere en betrouwbare ervaring voor de passagiers.

Cuxhaven is ook slechts een tussenoplossing

HNL richt zich nu op een betrouwbaardere en comfortabelere reis voor de passagiers. Ze zullen een aantal verbeteringen aanbrengen aan de veerboot, waaronder nieuwe hutten en betere faciliteiten aan boord. Ze werken er ook aan dat de veerboot in de toekomst gemakkelijker kan aanmeren, en zetten zich in om de overtocht comfortabeler te maken.

Ook dit is slechts een tussenoplossing, want vanaf juni van dit jaar zal de veerboot hopelijk zijn vaste vertrekhaven vinden in de Duitse plaats Emden. Eerder was er sprake van dat er een extra kade in de Eemshaven zou worden gemaakt voor de veerdienst en of die plannen nu van tafel zijn, is nog niet helemaal duidelijk.