zondag, mei 11, 2025
Home Blog Pagina 10

Toekomst ‘Harry Potter trein’ door Schotse Hooglanden onzeker vanwege veiligheidsprobleem

Het is nog maar de vraag of toeristen en Harry Potter-fans in de toekomst nog kunnen genieten van een rit in de Jacobite, de iconische rode stoomtrein bekend uit de ‘Harry Potter’-films. Er wordt momenteel onderzocht of de trein voldoet aan de veiligheidseisen. Als dit niet het geval is, moet de trein voor miljoenen worden gemoderniseerd, wat de toekomst van deze populaire attractie serieus in gevaar kan brengen.

In de zomer van 2023 werd bekend dat de trein, na een veiligheidscontrole, in ieder geval tot eind november mag blijven rijden. De spoorverbinding tussen Mallaig en Fort William in de Schotse Hooglanden lag enkele weken stil vanwege problemen met de deursloten. Door het verouderde sluitsysteem van de deuren bestaat het risico op ‘ernstig letsel’ voor passagiers.

Forse investering
Eerder kreeg de stoomtrein een vrijstelling van de geldende regels, maar deze vrijstelling liep eerder dit jaar af, waarna een nieuw onderzoek plaatsvond. Volgens eigenaar West Coast Railways (WCR) is een investering van ongeveer 7 miljoen pond (meer dan 8 miljoen euro) nodig om te voldoen aan de veiligheidseisen van de Office of Rail and Road (ORR). WCR hikt flink op tegen een dergelijke forse investering.

Bekende filmlocaties
De Jacobite, bekend als de Hogwarts Express in de Harry Potter-films die studenten van Londen naar tovenaarsschool Hogwarts vervoert, rijdt normaal gesproken van maart tot oktober. De trein passeert onder andere het Glenfinnanviaduct in de Schotse Hooglanden, een locatie die ook in de films te zien is. In het hoogseizoen reizen ongeveer 750 mensen per dag met de trein. In januari 2024 wordt een besluit over de veiligheidseisen van de trein verwacht.

De mooiste vakanties naar Schotland boek je via:

Dit waren de meest gegooglede reisbestemmingen in 2023

Elk jaar publiceert Google zijn ‘Year in Search’-data, waaruit ook blijkt welke reisbestemmingen het meest zijn opgezocht. Hier is een blik op de top 10 steden en landen die de grootste zoektoename op Google zagen ten opzichte van vorig jaar. Het kan je wellicht inspiratie bieden voor je reizen in 2024.

De meest gezochte landen van 2023 bij Google zijn onder andere Marokko, Malta, Egypte, Thailand, Cyprus, Kroatië, Portugal, Italië, Spanje en Griekenland.

Opvallende steden en streken in de top 10 van meest gezochte reisbestemmingen zijn Amsterdam, Cork, New Delhi, Palermo, La Rochelle, Marrakech (foto), Sevilla, Tel Aviv, Orlando en Rhodes.

Met de opkomst van nieuwe bestemmingen en de blijvende populariteit van klassieke favorieten, belooft 2024 een boeiend jaar te worden voor reizigers wereldwijd.

Belgische toerist overlijdt na aanval van haai of krokodil in Mexico

0

Een Belgische toerist is om het leven gekomen in Mexico. Volgens lokale media gaat het om een 76-jarige man die in het water werd aangevallen door een haai of een krokodil.

Het drama voltrok zich in Ixtapa, een Mexicaanse badplaats aan de Pacifische kust in deelstaat Guerrero. Een Belgische man en een vrouw zouden rond 9 uur in de zee plots zijn aangevallen door een dier. Beide slachtoffers werden in de benen gebeten. De Belg stierf per plaatse aan zijn verwondingen. De vrouw werd gewond overgebracht naar het ziekenhuis.

Volgens lokale autoriteiten is het niet duidelijk welk dier precies verantwoordelijk is voor de dood van de Belg, maar hoogstwaarschijnlijk gaat het om een aanval van een haai of een krokodil. Beide dieren komen voor in het gebied. Experts vinden het aannemelijker dat het om een krokodil gaat, aangezien de temperatuur van het water niet geschikt is voor haaien.

Eerder deze maand stierf er ook al een Mexicaanse vrouw na een haaienaanval aan de Pacifische kust van Mexico. Ook zij werd in de benen gebeten bij de badplaats Melaque.

Let op bij een nieuwe reisverzekering: hoe zit het met dekking medische kosten, annulering of verlies bagage?

0

Ben je op zoek naar een reisverzekering die exact aansluit bij jouw wensen? Een reisverzekering op maat stelt je in staat om zorgeloos van je vakantie te genieten. Maar het kiezen van de juiste dekking is niet eenvoudig, want er zijn veel mogelijkheden. Wat past het beste bij jou en jouw reisplannen?

Kijk allereerst naar je reisbestemming en de duur van je vakantie. Ga je ver weg, dan loop je mogelijk risico’s op ziektes en ongevallen die je thuis niet hebt. En bij een langere reis wil je dat dit allemaal gedekt is.

Goede dekking voor medische kosten
Een juiste reisverzekering dekt je medische kosten goed. Want stel: je wordt ziek op vakantie. Dan wil je niet geconfronteerd worden met hoge ziekenhuisrekeningen. Een ziekenhuisbed is namelijk heel duur. Controleer zeker ook of de verzekering repatriëring (ziekenvervoer naar Nederland) dekt, voor als je ernstig ziek of gewond terug naar huis moet. Dit kost vaak duizenden euro’s, dus daarvoor wil je wel goed verzekerd zijn.

Dekking voor annulering en verlies van bagage
En wat als je je reis last minute moet annuleren? Bij onverwachte gebeurtenissen in de familie wil je misschien niet naar je vakantiebestemming vertrekken. Of wat als er op je wintersportbestemming geen enkele piste open is door extreem weer? Wil je dan nog gaan?

Een goede annuleringsverzekering bespaart je extra kosten en maakt het mogelijk te annuleren zonder dat je financieel gedupeerd wordt. En als je bagage verloren gaat of gestolen wordt, kun je met een goede verzekering een schadeclaim indienen, zodat je snel noodzakelijke spullen kunt kopen en je geen zorgen meer hoeft te maken.

Let op de kleine lettertjes
Bij het afsluiten van een reisverzekering beslis of je ook of je een eenmalige of doorlopende verzekering nodig hebt. Als je na deze vakantie de rest van het jaar niet meer weggaat, is een eenmalige verzekering genoeg. Deze geldt alleen voor je reisperiode. Reis je vaker? Dan is een doorlopende verzekering vaak voordeliger. Je hoeft je dan nergens meer zorgen over te maken. Check tenslotte de kleine lettertjes en voorwaarden. Weet wat je eigen risico is en zeker ook welke situaties niet gedekt zijn. Zo voorkom je onaangename verrassingen als er iets toch niet loopt zoals je had gedacht.

Strand Brouwersdam in Zeeland dreigt in zee te verdwijnen

0
Het strand langs de Brouwersdam in Zeeland wordt stapje voor stapje opgeslokt en meegenomen door de zee. Daarover schrijft Omroep Zeeland. De gemeente Schouwen-Duiveland wil maatregelen nemen om te voorkomen dat het dorp haar toeristische trekpleister verliest waar veel strand- en watersporters op af komen.
“Met zandsuppletie hebben we er in 2016 voor gezorgd dat de stranden weer goed begaanbaar waren. Maar in heel korte tijd spoelde bijna al dat zand weer weg”, aldus wethouder Paula Schot tegenover de regionale omroep. van de gemeente Schouwen-Duiveland. De zandsuppletie heeft destijds miljoenen gekost en het is om die reden niet te verwachten dat de gemeente er opnieuw voor zal kiezen.
Een alternatief kan bijvoorbeeld het maken van een natuurlijke zandbult zijn voor de kust, waardoor de stroming anders wordt.

Lissabon gaat 2 euro toeristenbelasting heffen per cruisepassagier

Lissabon voert vanaf januari 2024 een nieuwe toeristenbelasting in voor cruisepassagiers. Het gaat om een bedrag van 2 euro per passagier, die door de reder of exploitant van de cruise geïnd dient te worden. 

Het zou de Portugese hoofdstad jaarlijks zo’n 1,2 miljoen euro opleveren. Cruisemaatschappijen hebben kritisch gereageerd op de nieuwe belasting.

Lissabon is een geliefde cruisebestemming. Enerzijds vanwege de vele bezienswaardigheden en het feit dat het oude centrum goed te voet te verkennen is. Ook is het een budgetvriendelijke bestemming. Geografisch ligt het bovendien gunstig als tussenstop voor schepen die onderweg zijn naar de Canarische Eilanden.

Valkenburg uitverkoren in top 10 internationale topbestemmingen

In Valkenburg is men maar wat trots op de uitverkiezing: “We staan op een lijst met plekken zoals Buenos Aires. Dat hadden we écht niet verwacht”, zegt Anya Niewierra, algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg, tegen Editie NL.

Top 10
De volledige top 10 bestaat uit:

  • Beppu, Japan
  • Vlorë, Albanië
  • Mérida, Mexico
  • Portland, Oregon, Verenigde Staten
  • Buenos Aires, Argentinië
  • Chemnitz, Duitsland
  • Rotorua, Nieuw-Zeeland
  • Panglao, Filipijnen
  • Cairns, Australië
  • Valkenburg, Nederland

Valkenburg heeft de afgelopen jaren bewust gewerkt om zich als toeristische bestemming te onderscheiden. Bijvoorbeeld met de ‘Route des Vins’. “In Zuid-Limburg zijn de meeste wijnmakers te vinden. 33 procent van de Nederlandse wijnen komt hier vandaan. We hebben wijnroutes aangelegd rondom de wijngaarden. Daarnaast tekent bijvoorbeeld de mergel (een krijtgesteente) ons, en de goudgele kerken en kastelen.”

 

Gratis handbagage meenemen lijkt ook bij Transavia verleden tijd

0

Transavia speelt nadrukkelijk met de gedachte om in de toekomst een vergoeding te vragen voor het meenemen van handbagage. Momenteel is het meenemen van handbagage in de cabine nog gratis, maar dat lijkt te gaan veranderen. 

,,Wij zijn een van de weinige budgetmaatschappijen die dat nog niet doet”, stelt een woordvoerder van de airline tegen De Telegraaf. Vroeger zat zelfs ruimbagage bij de ticketprijs in, maar nadat daarvoor moet worden bijbetaald, kiezen veel reizigers ervoor om alleen nog handbagage mee te nemen, met name bij kortere reizen en stedentrips.

Trend
Het gevolg is steeds vollere bagagebakken in de cabine. Transavia zou met het invoeren van een toeslag voor handbagage het voorbeeld van prijsvechters RyanAir, Easyjet en WizzAir volgen. Alleen kleine tasjes die onder de stoel passen, mogen nog gratis mee aan boord.

Gunstige ontwikkeling
Het laten betalen voor handbagage is voor luchtvaartmaatschappijen vaak lucratief en winstgevend, legt luchtvaarteconoom Rogier Lieshout uit in de Telegraaf: „De tarieven die in rekening worden gebracht voor stoelreservering en ruimbagage staan namelijk niet in verhouding tot de daadwerkelijke kosten. Aan de andere kant is het een gunstige ontwikkeling voor passagiers die niet zitten te wachten op al die extra’s. Voorheen betaalden zij daar wel aan mee, maar nu niet meer.”

Spoorbedrijf GoVolta komt met nieuwe treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn

Het nieuwe spoorwegbedrijf GoVolta gaat vanaf mei 2024 een rechtstreekse treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn aanbieden. Deze trein, die dagelijks één keer rijdt, doet ook Deventer en Hengelo aan. Naast GoVolta rijden ook de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de nachttrein van European Sleeper op het traject.

Met name de prijs valt op. GoVolta kondigt aan dat de tickets voor deze treinverbinding verkrijgbaar zijn vanaf 10 euro. Echter, er kunnen extra kosten bijkomen, zoals voor bagage en het reserveren van een zitplaats. We kennen deze prijsopbouw van low-budget luchtvaartmaatschappijen.

De reistijd van de internationale trein bedraagt in totaal acht uur. De trein vertrekt dagelijks om 12.34 uur vanuit Amsterdam en arriveert om 20.33 uur in Berlijn. Deze reistijd is aanzienlijk langer dan die van de NS, waarbij de reistijd vanaf volgende maand ongeveer zes uur bedraagt.

De kortere reistijd bij de NS is mede te danken aan het feit dat haar Berlijn-trein vanaf 10 december niet meer stopt in Almelo en dat er geen locomotiefwissel meer nodig is aan de grens in Bad Bentheim, wat een half uur aan reistijd scheelt.

European Sleeper is een andere aanbieder van treinreizen naar Berlijn. Deze dienst, die in mei begon, biedt een nachttrein aan tussen de beide hoofdsteden. Deze trein rijdt echter niet dagelijks, maar ongeveer twee tot drie keer per week.

Aandeelhouder wil dat Schiphol gaat krimpen

Nota bene één van de eigen aandeelhouders van Schiphol wil dat de luchthaven in de toekomst gaat krimpen. De gemeente Amsterdam pleit in Het Parool voor 12 procent minder vluchten. Dat is een grotere krimp die het Kabinet eerder voorstelde. De hoofdstad vindt dat Schiphol terug moet naar 440 duizend vluchten per jaar.  

“Economie stond ook bij ons altijd op één, maar zijn duurzaamheid, nachtrust, uitstoot en arbeidsomstandigheden niet belangrijker?”, stelt wethouder Hester van Buren. Amsterdam heeft iets meer dan 20 procent van de aandelen van de luchthaven, de Staat bijna 70 procent.

Amsterdam wil ook dat Schiphol ’s nachts dicht gaat en dat privéjets voortaan helemaal verdwijnen van Neerlands grootste luchthaven. Ook wil de hoofdstad dat vliegen op Londen, Parijs en Brussel vervangen wordt door de trein.

Eerder dit jaar schrapte het demissionaire kabinet plannen om van 500.000 vluchten naar 440.000 te gaan, terug naar 452.500 vluchten was voldoende. Eerder stelde topman Ruud Sondag al dat krimp, nachtsluiting en het weren van privéjets onvermijdelijk zijn.