Bijna de helft van de hogesnelheidstreinen van de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn had vertraging in november. Het is de slechtste prestatie in bijna tien jaar tijd, meldt de krant Bild am Sonntag.
“In november bereikte 52% van de ICE- en IC-treinen hun bestemmingen op tijd,” citeerde de krant een woordvoerder van DB. Bouwwerkzaamheden aan het spoor zijn de belangrijkste oorzaak van de vele vertragingen. “Daarbij was in ongeveer 75% van de gevallen ten minste één bouwplaats op het traject.” Deutsche Bahn rekent bovendien treinen die minder dan 6 minuten vertraging opliepen niet als vertraagd, die worden gezien als ‘op tijd’.
Rampjaar
2023 mag met recht een slecht jaar voor de treinreiziger in Duitsland worden genoemd. In januari was het aantal treinen dat ‘op tijd’ reed nog 73,2%, in de zomer zakte dat naar 63,5% en in november werd het nog veel erger. “De punctualiteit past niet bij onze eigen normen en voldoet ook niet aan de service die onze reizigers terecht van ons verwachten,” erkent de woordvoerder.
Upgrade van spoornetwerk
De massale vertragingen lijken bovendien voorlopig niet voorbij. DB kampt met een enorme achterstand in renovatiewerkzaamheden, waardoor het spoorbedrijf dit jaar zijn bouwactiviteiten aanzienlijk heeft moeten uitbreiden. De Duitse regering en DB kondigden in september gezamenlijk een grote upgrade van het spoorwegnet aan, die tegen 2030 voltooid moet zijn, maar waarschuwden dat de ingrepen kunnen leiden tot nog ergere vertragingen totdat het werk voltooid is.