In zijn laatste veiligheidsnieuwsbrief waarschuwt het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) voor mogelijke gevaarlijke situaties in de luchtvaartindustrie deze zomer. Dit komt vooral door een tekort aan personeel, vliegtuigen en onderdelen, waardoor naar verwachting jarenlang vertragingen zullen optreden.
In het veiligheidsinformatiebulletin adviseert het EASA luchtvaartmaatschappijen om hun personeel niet te overbelasten en niet te veel onervaren personeel tegelijk in te roosteren. De vraag naar vliegreizen is sinds vorig jaar dramatisch gestegen, maar luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, bagageafhandelaars en technische diensten hebben moeite om de vraag bij te benen door een gebrek aan personeel, vliegtuigen en onderdelen.Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart waarschuwt dat de komende zomer nog chaotischer zal zijn dan die van 2022, toen er problemen waren op Schiphol en tal van andere Europese luchthavens. De schaarste aan middelen zou kunnen leiden tot gevaarlijke situaties, vooral in combinatie met commerciële druk, wat zou kunnen leiden tot meer vermoeidheid onder luchtvaartpersoneel en mogelijke veiligheidsrisico’s.
Personeel niet te zwaar belasten
Daarom dringt het agentschap er bij luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en andere belanghebbenden op aan om hun toch al schaarse personeel niet te zwaar te belasten. Ze stellen voor om de vluchtschema’s te controleren en regelmatig aan te passen om rekening te houden met de beschikbaarheid van gekwalificeerd cabinepersoneel, onderhoudspersoneel en technisch personeel, evenals de beschikbaarheid van vliegtuigen en reserveonderdelen.
Het is niet aan te raden om pas gepromoveerde piloten te koppelen aan onervaren eerste officieren. Het wordt aanbevolen om ervoor te zorgen dat het bemanningsrooster niet bestaat uit personeel met minder dan zes maanden ervaring. De Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici (NVLT) heeft verklaard dat passagiers door de huidige tekorten de komende jaren rekening moeten houden met een toename van het aantal geannuleerde en vertraagde vluchten. Voorzitter Rob Swankhuizen betreurt het dat hij deze situatie moet toegeven.