Italië is een van de mooiste landen ter wereld, met zijn rijke cultuur, prachtige architectuur en heerlijke keuken. Geen wonder dus dat het Italiaanse Ministerie van Toerisme meer mensen naar dit prachtige land wil lokken. Hun nieuwste campagne heeft echter veel kritiek gekregen, waarbij een kunsthistoricus het zelfs “grotesk en obscene” noemde.De campagne in kwestie is getiteld “Italia, Open to Meraviglia,” wat ruwweg betekent “Italië, open voor verwondering.”
Hoewel de titel poëtisch klinkt, hebben critici erop gewezen dat het een vreemde mix is van Engels en Italiaans die nergens op slaat. Onderminister van Cultuur, Vittorio Sgarbi, merkte zelfs op dat “wat is dat voor iets, wat voor taal is dat?”.
Sloveense mensen die Sloveense wijn drinken
Maar daar houden de problemen met de campagne niet op. Het communicatiebureau die verantwoordelijk is voor de campagne, Armando Testa, heeft naar verluidt 9 miljoen euro uitgegeven aan de campagne, wat volgens critici geldverspilling is. En tot overmaat van ramp gebruikte het bureau videobeelden van Slovenië die in hun eigen land Sloveense wijn drinken en de indruk moesten wekken dat het om Italianen in Italië gaat. Dit heeft nogal wat opschudding veroorzaakt op de sociale media, waarbij veel mensen de draak staken met de campagne.
Kunsthistoricus Tomaso Montanari is een van de meest uitgesproken critici van de campagne. Hij noemde het “grotesk en obsceen,” en stelde dat het geen respect heeft voor de Italiaanse cultuur en erfgoed. Hij heeft ook het gebruik van het Engels in de campagne bekritiseerd en gezegd dat het een gebrek aan respect voor de Italiaanse taal toont. Ondanks de kritiek heeft het Italiaanse Ministerie van Toerisme de campagne verdedigd door te zeggen dat het een poging is om Italië te promoten bij een breder publiek. Ook werd gesteld dat de campagne slechts een onderdeel is van een grotere strategie om het toerisme in het land te stimuleren.