Vanaf juni 2024 zal de treindienst van Amsterdam naar Londen voor enkele maanden worden gestaakt vanwege grootschalige bouwwerkzaamheden op Amsterdam Centraal Station, zo meldt staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur aan de Tweede Kamer. Daardoor zal de Eurostar pas uiterlijk in mei 2025 vanuit Amsterdam vertrekken.Het ontbreken van ruimte voor paspoort- en bagagecontroles door de marechaussee op Amsterdam Centraal is te wijten aan de bouwwerkzaamheden. Deze controles zijn nodig omdat Groot-Brittannië geen deel uitmaakt van de Schengen-douanezone.
Heijnen toonde zich teleurgesteld dat er geen oplossing voor het probleem kon worden gevonden. Honderden reizigers per dag ondervinden hinder. Reizigersvereniging Rover vindt het absurd dat de trein zo lang niet rijdt. “Dit kan eigenlijk niet,” reageert directeur Freek Bos. “Het is een zeer succesvolle dienst en nu gaan we die wegbezuinigen. Hier moet toch een oplossing voor zijn?”
Het is nog onzeker waar passagiers moeten instappen in de trein naar Londen. Misschien moeten mensen in Brussel instappen. Volgens het ministerie wil het management van Eurostar niet vanuit Rotterdam vertrekken omdat “de markt zich concentreert op Amsterdam.” Bovendien heeft Rotterdam geen capaciteit meer voor extra controles.
Momenteel rijden er vier treinen per dag tussen Amsterdam en Londen, en Eurostar had plannen voor een vijfde trein. Een woordvoerder van Eurostar vertelde het ANP dat de verbinding tussen Amsterdam en Londen een van de meest succesvolle routes is.
Reizigersvereniging op z’n zachts gezegd ‘niet erg blij’
Het bedrijf heeft echter vastgesteld dat het niet rendabel is om alleen vanuit Rotterdam te opereren. Vanwege de beperkte ruimte kunnen er maar zo’n 150 passagiers instappen op Rotterdam Centraal, terwijl er in de treinen plaats is voor 900 passagiers. Zonder instappers in Amsterdam (ongeveer 250) blijven de treinen te leeg. “We hebben ook berekend dat er zonder deze treinen dagelijks 21 vliegtuigen meer vanaf Schiphol zouden moeten vliegen,” vertelde een woordvoerder aan het persbureau.
Directeur Bos van de reizigersvereniging is gefrustreerd over het plan van de staatssecretaris om de CO2-uitstoot te verminderen door internationale treinreizen te promoten als alternatief voor vliegen, zonder een haalbaar alternatief te bieden. Hij gelooft dat de ombouw kan worden uitgevoerd met een goede planning en roept op om de trein te laten rijden ondanks de geplande sloop van de huidige terminal. Bos hoopt dat de Tweede Kamer de kwestie aansnijdt tijdens hun bespreking van spoor en internationale treinen aanstaande donderdag.