Corendon blijft haar Boeing 737 Max 9-vliegtuigen blijven inzetten, ondanks een recent en bizar incident in de VS afgelopen vrijdag met een gelijkwaardig model. Tijdens de vlucht van een toestel van Alaska Airlines ging een stuk van de buitenkant verloren bij het opstijgen vanuit Portland.
Na het voorval maakte het vliegtuig een noodlanding en landde veilig. Wonder boven wonder bleven alle inzittenden ongedeerd. Naar aanleiding van het incident, werden alle 737 Max 9-vliegtuigen aan de grond gehouden. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft geëist dat de 170 toestellen over de hele wereld grondig geïnspecteerd worden alvorens ze weer mogen vliegen.
Andere deurconstructie
Corendon bezit twee 737 Max 9-vliegtuigen, waarvan er één afgelopen zondagochtend van Schiphol naar Gambia is vertrokken. Volgens Corendon hebben hun toestellen een andere deurconstructie dan de Amerikaanse versies. De Boeings waarmee Corendon vliegt, beschikken over een vaste deur en niet over de structurele plug die het toestel van Alaska Airlines had.
Geen inspectie nodig
Afgelopen zaterdag heeft Corendon echter wel navraag gedaan bij Boeing of hun Max 9-toestellen ook geïnspecteerd moeten worden, maar dat bleek niet nodig. Boeing heeft de luchtvaartmaatschappij verzekerd dat de toestellen veilig zijn voor gebruik.
Foto: Corendon