ProRail bevestigt dat er in 2022 ongeveer 450 significante verstoringen op de spoorwegen waren. Dat is stukken meer dan in 2021. De storingen bestaan uit botsingen, sein- en wisselstoringen, stormachtig weer, computerstoringen en bovenleidingbreuken. In 2021 waren er 406 storingen, en in 2020 361. Die jaren hadden echter een dunnere dienstregeling vanwege de coronacrisis. Er waren in 2022 18 dagen waarop meer dan 10 procent van alle ritten uitviel en op twee dagen kwam het landelijke treinverkeer tot stilstand. De CEO van ProRail, John Voppen, toonde zich ontevreden over de prestaties van de spoorwegen en zei dat er werk aan de winkel is “voor de spoorsector.” Hij stelde voor te investeren in mensen en middelen om de prestaties te verbeteren.
Volgens de cijfers van ProRail reisden in 2022 meer mensen met de trein dan in 2021, en de reizigersaantallen bleven het hele jaar door stijgen. Hoewel de cijfers van 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis, nog niet zijn bereikt, komen ze geleidelijk weer in zicht. De vervoerders moesten in 2022 echter minder en kortere treinen laten rijden vanwege personeelstekorten. Deze combinatie van omstandigheden, gekoppeld aan enkele aanzienlijke verstoringen, leidde tot lagere prestatiecijfers dan in 2021.
Grote stroring tussen Lelystad en Dronten niet meegeteld
ProRail heeft de aanzienlijke stroomstoring tussen Lelystad en Dronten niet in haar officiële cijfers opgenomen. De spoorwegexploitant neemt alleen verantwoordelijkheid voor storingen die onder zijn bevoegdheid vallen.De Telegraaf meldt dat ProRail’s CEO John Voppen erkende dat de stroomstoring niet door het bedrijf is vermeld, ondanks dat het een buitengewone en langdurige gebeurtenis op het spoor was.
De oorzaak van de storing was naar verluidt te wijten aan hoogspanningslijnen van TenneT, de netbeheerder, die in contact kwamen met de bovenleiding van het spoor. Het herstellen van de daaruit voortvloeiende schade duurde enkele maanden, gedurende welke periode het incident niet in de cijfers van ProRail was opgenomen.