Voor wie milieubewust wil reizen, wordt 2024 een hoopvol jaar voor treinreizen in Europa. Een reeks nieuwe Europese treinroutes en dienstregelingen worden gelanceerd, inclusief diverse lijnen die door Nederland lopen.
Innovaties in het Nederlandse Spoorwegnet
Het jaar 2024 markeert een significante uitbreiding van het Europese treinnetwerk, met de introductie van nieuwe en verlengde internationale treinlijnen. Deze ontwikkelingen zullen de reistijden tussen grote Europese steden verkorten en nieuwe reismogelijkheden per trein openen.
Volgens een Twitter-thread van treinexpert Mark Smith, ook bekend als The Man in Seat 61, staan er enerverende veranderingen op stapel. Voor Nederlandse reizigers is er goed nieuws: de European Sleeper-verbinding die Brussel, Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam met Berlijn verbindt, wordt uitgebreid naar Dresden en Praag vanaf 25 maart 2024. Deze lijn zal twee of drie keer per week rijden. Daarnaast komt er een nieuwe tweemaal daagse verbinding tussen Berlijn en Krakau, waardoor je in slechts één dag van Amsterdam naar Krakau kan reizen met slechts één overstap.
Een andere flinke verbetering is de verkorting van de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn. Dit jaar is de locomotiefwissel bij Bad Bentheim verwijderd en zijn enkele kleinere stops in Duitsland geschrapt, wat de reistijd met bijna 30 minuten vermindert tot net onder de zes uur.
Europese Nachttreindiensten breiden uit
2024 brengt ook meer nachttreindiensten in heel Europa. Nieuwe Nightjet-slaaptreindiensten worden gelanceerd tussen Brussel en Berlijn en tussen Parijs en Berlijn, die aanvankelijk drie keer per week en vanaf oktober 2024 dagelijks zullen rijden. Een nieuwe verbinding van Wenen naar Krakau maakt het mogelijk om in één dag van plaatsen als Zürich naar Krakau te reizen met één overstap.
Een tweede ICE-verbinding tussen Wenen, Berlijn en Hamburg wordt toegevoegd, waardoor reizigers in één dag van Wenen naar Kopenhagen kunnen reizen met slechts één overstap. Daarnaast wordt de Warschau – Wenen slaaptrein Chopin verlengd naar Salzburg en München.
Tot slot wordt door het combineren van de Brussel – Wenen Nightjet met de Parijs – Wenen lijn, een verbinding gecreëerd die via München Ost en Salzburg naar Wenen loopt, waardoor deze steden in 2024 direct verbonden worden met Brussel. Deze uitbreidingen beloven een revolutie in het Europese treinreizen, met snellere en efficiëntere verbindingen voor reizigers.