Icelandair heeft onlangs een belangrijke stap voorwaarts aangekondigd in haar plannen om de emissies en haar ecologische voetafdruk te verminderen. De vliegmaatschappij tekende een voorlopige overeenkomst met het IJslandse bedrijf IdunnH2 voor de levering van 45.000 ton duurzame alternatieve brandstof (SAF) vanaf 2028. Dit is een belangrijke mijlpaal voor de luchtvaartmaatschappij, waarin de vliegmaatschappij het doel heeft leider te worden in het gebruik van groene vliegtuigbrandstof.
SAF is een synthetische brandstof gemaakt van koolstofdioxide en waterstof,. De brandstof wordt in de buurt van Keflavik Airport geproduceerd. Bij vermenging met traditionele brandstof kan het de uitstoot tot tien procent verminderen. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in Icelandair’s streven om zijn milieueffecten te verminderen en bij te dragen aan de wereldwijde strijd tegen klimaatverandering.
Schone motoren en minder waterverbuik
De overeenkomst met IdunnH2 is de laatste in een reeks toezeggingen van Icelandair om zijn milieu voetafdruk te verkleinen. In het verleden heeft de luchtvaartmaatschappij winglets op haar vliegtuigen geïnstalleerd, wat het brandstofverbruik vermindert. Ook is men overgestapt op efficiëntere motoren. Vorig jaar lanceerde Icelandair ook een nieuw duurzaamheidsverslag, waarin de plannen om de koolstofuitstoot te verminderen, het waterverbruik te verminderen en te investeren in duurzame projecten worden uiteengezet.
Hoewel de overeenkomst met IdunnH2 slechts betrekking heeft op een klein deel van het totale brandstofverbruik van Icelandair, wil de luchtvaartmaatschappij het gebruik van SAF nu verder uitbreiden. Volgens de internationale regels mag momenteel maximaal vijftig procent SAF per vlucht worden gebruikt, maar Icelandair hoopt dit in de toekomst te kunnen verhogen.
De overeenkomst maakt deel uit van de bredere inspanningen van Reykjavik om een groene modelstad te worden en Icelandair hoopt dat haar inzet voor groene luchtvaart andere luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld zal inspireren om dit voorbeeld te volgen.