In Mexico zal naar verwachting in 2024 de omstreden Maya Trein gaan rijden. De aanleg van de 1500 kilometer spoorverbinding is omstreden vanwege de vele hectares aan natuur in het regenwoud die ervoor gekapt en platgewalst moesten worden. De Mexicaanse president López Obrador wil met de treinverbinding ook het arme en onbekende deel van het land makkelijk bereikbaar maken voor toeristen.
De Mayatrein is het voornaamste megaproject van de regering van de linkse president Andrés Manuel López Obrador. Tegen de aanleg van de spoorlijn is veel verzet. Tot nu toe bedragen de kosten voor de ‘Tren Maya’ al bijna 30 miljard dollar, veel meer dan oorspronkelijk begroot.
Werkgelegenheid en economische groei
De Mayatrein is bedoeld om welvaart te brengen naar het armste deel van Mexico. Het zuidoosten van Mexico, bekend om megatoeristenoord Cancún en de Riviera Maya, trekt nu al miljoenen toeristen per jaar. Maar hun geld blijft voornamelijk in de grote resorts en bekende bezienswaardigheden. De Mayatrein moet de toegang tot andere delen van de regio verbeteren, om zo werkgelegenheid en economische groei te bevorderen.
Tegenstanders
Lokale activisten en natuurbeschermers zijn echter minder enthousiast. De inheemse inwoners zien in de Mayatrein vooral vernietiging van natuur. De streek is de thuisbasis van het grootste regenwoud in Latijns-Amerika, na de Amazone. Volgens de plannen zullen er 300.000 bomen worden gekapt.
Het megaproject omvat in totaal zeven delen die tegelijkertijd worden aangelegd met 21 stations. President López Obrador, die sinds 2018 aan de macht is, heeft haast om het project af te ronden voordat zijn termijn eindigt in 2024 (presidenten in Mexico mogen maar één termijn dienen). Naast toeristen zal de trein ook goederen vervoeren, zoals sojabonen, palmolie en vlees.
Eerste testritten
In november vorig jaar bestempelde López Obrador de Tren Maya middels een presidentieel decreet als een “prioritair project”, in de hoop de verstrekking van milieuvergunningen te versnellen. De president verzekerde onlangs dat de eerste tests met locomotieven in juli beginnen.
Met de Maya Trein wordt verwacht dat bijvoorbeeld het relatief onbekende lagune Bacalar, Chetumal en Bueneavista zich kunnen ontwikkelen tot steden die zeer geliefd kunnen worden bij toeristen.
Chetumal is de hoofdstad van Quintana Roo, een relatief rustige stad met een fraaie boulevard aan de baai. Er worden op de boulevards carnavals en evenementen gehouden en het moderne Mayamuseum is indrukwekkend. Je vindt er ook Mayaruïnes, prachtige jungle en de grens met het naburige Belize is dichtbij. Als je geluk hebt, kun je er zeekoeien zien. In de lagune kun je beter niet zwemmen, omdat er krokodillen leven.
Bacalar is vooral bekend van de lagune Balacar. Balacar zelf is een klein dorpje, ongeveer 2 uur van Tulum af. De lagune is magisch en wordt ook wel vergeleken met de Malediven. het heeft een lengte van meer dan 60 kilometer en een bodem van sprankelend wit zand. Bij dit kristalheldere meer kun je kamperen, zwemmen, kajakken en gewoon lekker relaxen.
Buenavista is een charmant stadje met fraaie zandstranden aan kristalheldere zee. In een ontspannen en schilderachtige omgeving is het een plek die ideaal is voor snorkelen, duiken en zonnebaden op het strand. Je kunt er ook vissen vanaf de pier op tonijn. Buenavista heeft een leuke haven met goede visrestaurants.