zaterdag, november 23, 2024

Schiphol neemt drastisch besluit: nachtsluiting en privéjets verbannen

Morgen kondigt Schiphol drastische maatregelen aan naar aanleiding van geluidsklachten van omwonenden van de luchthaven. In interviews met NRC en Het Parool onthulde CEO Ruud Sondag dat de maatregelen een verbod op privé-jets, een verbod op de luidruchtigste vliegtuigen en een volledige afsluiting van de luchthaven ’s nachts zouden omvatten.

De veranderingen zullen naar verwachting in het najaar van 2025 van kracht worden, maar Sondag zegt dat hij de maatregelen liever eerder doorvoert als dat mogelijk is. “De tol van wat we nu doen is te groot geworden,” zei Sondag.

De sluiting van de luchthaven tijdens de nachtelijke uurtjes zou om middernacht beginnen en om 5 uur ’s morgens eindigen, waarbij vluchten alleen mogen landen tijdens het venster van 5 tot 6 uur ’s morgens. Hiervoor is gekozen vanwege de regiofunctie die Schiphol heeft. Sluiting van de luchthaven in de nachtelijke uurtjes, kan immers gevolgen hebben voor het overstappen door passagiers van KLM.

De luchthaven voert ook een nieuwe geluidsregel in, waarbij vliegtuigen die de luchthaven naderen op een bepaalde hoogte moeten blijven voordat ze dalen om het lawaai te verminderen. Deze regel zal naar verwachting in de nabije toekomst worden gehandhaafd.

Vliegmaatschappij Transavia wordt het zwaarst getroffen

Transavia is de luchtvaartmaatschappij die volgens het  NRC het hardst getroffen zal worden. Schiphol had al toegezegd zijn nachtvluchten in de komende vijf jaar met 20 procent te verminderen, maar nu blijkt dat de luchthaven van plan is nog meer maatregelen te nemen om het lawaai en de uitstoot van vliegtuigen te verminderen. Dit zou de annulering van meer dan de helft van de nachtvluchten van de luchthaven kunnen betekenen, met Transavia, de goedkope luchtvaartmaatschappij, als grootste verliezer.

Natuurlijk zal het schrappen van deze vluchten enorme gevolgen hebben voor Transavia en haar klanten, maar het maakt ook deel uit van een grotere inspanning om het lawaai en de uitstoot op en rond de luchthaven te verminderen. Volgens Sondag, de CEO van de luchthaven, zoekt de luchthaven naar een oplossing met de industrie, maar als dat niet lukt, staat hij open voor onenigheid met de industrie.

Naast deze geannuleerde vluchten heeft Sondag het Nederlandse kabinet ook opgeroepen om met een vliegsysteem te komen met strenge limieten voor geluid en uitstoot, in lijn met het klimaatakkoord van Parijs. Dit is te verkiezen boven een beperking van het aantal vluchten, volgens Sondag, omdat het effectiever zou zijn in het terugdringen van lawaai en uitstoot.

Hoewel deze veranderingen sommigen ongemak kunnen bezorgen, hoopt Schiphol dat ze voldoende zullen zijn om de omwonenden tevreden te houden en de geluidsoverlast te verminderen. We zullen moeten afwachten hoe effectief deze maatregelen op de lange termijn zijn.

 

 

Aanbevolen

Reisnieuwsbrief

Ontvang onze gratis reisnieuwsbrief met de leukste reistips, het laatste nieuws rondom bekende en onbekende attracties en kortingsacties

spot_img