Tegenwoordig kijkt niemand meer op van lange rijen wachtende reizigers op Eindhoven Airport. De situatie is zelfs zo ernstig dat gemiddeld twee op de drie vluchten vertraging oploopt. Op Schiphol is de situatie niet veel beter: gemiddeld 60% van alle vluchten loopt vertraging op. Vreemd genoeg ligt de belangrijkste oorzaak bij de vliegmaatschappijen zelf. Door lange wachttijden driegen veel passagiers hun vlucht te missen. Door de vlucht uit te stellen, zorgen maatschappijen ervoor dat alle reizigers op een vlucht kunnen worden ingecheckt. Passagiers die nog in de rij staan kunnen dus op die manier wel hun vlucht halen, maar dat levert voor andere reizigers weer vertragingen op, met allerlei gevolgen van dien.
Er kunnen verschillende redenen zijn voor een vertraagde vlucht: weersomstandigheden, gebrek aan grondpersoneel om het vliegtuig naar de startbaan te taxiën, vertraging omdat de startbaan nog niet vrij is, enzovoorts. Maar dat vluchten bewust later vertrekken omdat passagiers nog in de rij staan om ingecheckt te worden, is een trend die nog niet zo heel lang geleden is ingezet.
Uit cijfers blijkt dat vertraging van vluchten zowel voorkomt op Eindhoven als Schiphol. Hoewel de luchtvaartmaatschappijen en het luchthavenpersoneel hun best doen om passagiers een kans te geven hun vlucht te halen, kunnen vertragingen toch een groot ongemak zijn. Reizigers kunnen er ook niet op gaan rekenen dat hun vlucht altijd wordt uitgesteld. Het blijft belangrijk om vooruit te plannen en voldoende tijd uit te trekken om op het vliegveld te komen.
Veel frustratie onder passagiers
De vertragingen van vluchten die vertrekken vanaf Eindhoven Airport hebben de laatste tijd veel frustratie veroorzaakt bij passagiers. Passagiers hebben melding gemaakt van lange wachttijden in de rij om bij hun vlucht te komen, wat leidde tot vluchtvertragingen. Luchtvaartmaatschappijen hebben contact moeten opnemen met de luchthaven en grondafhandeling bedrijven om passagiers op tijd op hun bestemming te krijgen.
De luchthaven heeft een nieuwe werkmethode ingevoerd om de wachttijden te verkorten en ervoor te zorgen dat passagiers hun vlucht niet missen. Deze nieuwe methode houdt in dat passagiers uit de rij worden gehaald en zo snel mogelijk naar de gate worden gebracht. Luchtvaartmaatschappijen zijn bereid een paar minuten extra te wachten als dat kan, maar dat hangt af van de vraag of er voldoende ruimte is in het schema. Low-cost maatschappijen, zoals RyanAir, Wizz Air en Transavia, hebben vaker meer vluchten en minder tijd om te wachten.
Brussel is ook allang geen goed alternatief kiezen meer
Vroeger kozen passagiers tijdens drukke perioden vaak voor vertrek vanuit Brussel, in plaats van Schiphol. Maar vertragingen in Brussel komen vaak vaker voor omdat die luchthaven veel meer vluchten heeft. Hierdoor is de kans op vertraging eerder groter dan kleiner. Passagiers zullen er dus voorlopig rekening mee moeten houden dat lange wachttijden en uitgestelde vluchten nog wel even aanhouden. Helaas blijft het belangrijk om vroegtijdig aanwezig te zijn op het vliegveld. Neem wat extra water en een snack mee en weer voorbereid op lange wachttijden en vertraging van vluchten.