donderdag, april 18, 2024

Soap rondom vliegveld Lelystad gaat nog twee jaar door

Het besluit van de Nederlandse regering om de opening van Lelystad Airport uit te stellen tot 2024 en vanaf eind 2023 een beperking van 440.000 vluchten per jaar voor vluchten van en naar Schiphol op te leggen, is een belangrijk keerpunt in het Nederlandse luchthavenbeleid. Decennialang heeft de regering juist altijd gestreefd naar een groei van het aantal vluchten op Schiphol, waardoor onder andere het aantal milieubezwaren toenam. Het nieuwe, door de regering opgelegde limiet, zal het milieu nu eindelijk de broodnodige verlichting brengen en kan in de toekomst voor nieuwe kansen zorgen voor Lelystad Airport.

Geen milieuvergunning

Het huidige Schiphol werkt al jaren op maximale capaciteit en heeft moeite om aan de milieueisen te voldoen. Zo heeft Schiphol geen natuurvergunning en voldoet het al jaren niet aan de minimale milieueisen. De enorme groei van de nationale luchthaven heeft onder andere geleid tot meer congestie, geluidsoverlast en andere milieuschade. De nieuwe beperking van 440.000 vluchten per jaar op de luchthaven moet daar dus een ommekeer in brengen.

Tegelijkertijd maakt het besluit van de regering om de opening van Lelystad Airport uit te stellen tot 2024 een uitgebreide planning voor de nieuwe hub mogelijk. Een groot aantal voor Schiphol geplande vluchten kan worden omgeleid naar Lelystad, waardoor de congestie op Schiphol afneemt en het milieu en de omwonenden worden ontlast. Het besluit geeft ook meer tijd om een uitgebreid plan te ontwikkelen om Lelystad Airport zo efficiënt, milieuvriendelijk en veilig mogelijk te maken.

Het besluit van de regering om het aantal vluchten op Schiphol te beperken en de opening van Lelystad Airport uit te stellen tot 2024 is een belangrijke stap in de goede richting.

Nog geen oplossing voor het stikstofprobleem

Het stikstofprobleem bij Lelystad Airport in Nederland is een voortdurend probleem dat onopgelost blijft. Ondanks alle inspanningen van de plaatselijke autoriteiten heeft de regering geen oplossing gepresenteerd om het probleem aan te pakken. Het probleem van de stikstofvervuiling door vliegtuig emissies is al lange tijd een grote zorg, vooral voor omwonenden, die zich zorgen maken over de gezondheidseffecten van de vervuiling.

Eerder dit jaar besloot de Nederlandse minister die verantwoordelijk is voor deze kwestie, Van der Wal, dat het vliegveld geen natuurvergunning krijgt zolang er geen oplossing is gevonden. Dit was een enorme klap voor het vliegveld, want het hoopte de vergunning te krijgen om de activiteiten uit te breiden. Bovendien is er nog steeds geen overeenstemming over de aanvliegroutes voor het vliegveld. Dit is een groot probleem, want de aanvliegroutes zijn nodig om vliegtuigen veilig te laten landen en opstijgen. Zonder overeenstemming over de routes zou de veiligheid van de vluchten in gevaar komen.

Bovendien is nog niet duidelijk of Lelystad Airport kan dienen als zogenaamde overloop luchthaven voor Schiphol. Het idee was om Schiphol te ontlasten door vakantievluchten naar Lelystad te verplaatsen, maar dat werd eerder dit jaar door Brussel geblokkeerd. Al met al is de situatie op Lelystad Airport verre van ideaal. Het is te hopen dat de overheid snel een oplossing kan vinden, zodat de luchthaven eindelijk een natuurvergunning kan krijgen en er afspraken gemaakt kunnen worden over de aanvliegroutes.

Aanbevolen

Reisnieuwsbrief

Ontvang onze gratis reisnieuwsbrief met de leukste reistips, het laatste nieuws rondom bekende en onbekende attracties en kortingsacties

spot_img