Een jonge man in Engeland mocht onlangs niet meer vliegen met EasyJet naar Alicante, Spanje vanwege zijn naam. Ondanks dat hij zijn vlucht een maand eerder had geboekt, ontving Kieran Harris een dag voor zijn reis een e-mail van de luchtvaartmaatschappij waarin stond dat hij een vliegverbod van 10 jaar had gekregen vanwege “eerder storend gedrag”. Kieran wist dat dit niet het geval was en dat het kwam door zijn naam. Hij voelde zich gefrustreerd en overwoog zelfs om zijn naam te veranderen. Dit incident laat zien hoe discriminatie zelfs op de meest onverwachte manieren kan voorkomen.
EasyJet is niet de enige die de fout in ging
De luchtvaartmaatschappij deelde in de schuld: ze hadden hem aangezien voor iemand anders. Toevallig deelde die andere persoon zijn exacte naam en geboortedatum. Deze andere man werd in 2021 veroordeeld tot 12 weken gevangenisstraf omdat hij agressief en beledigend was op een vlucht van EasyJet.Dit was niet de eerste keer dat er verwarring was rond hun persoonlijkheden. Het jaar daarvoor deed de politie bijvoorbeeld een inval in zijn ouderlijk huis, omdat ze dachten dat hij de andere Kieran Harris was. Hij was ook al eerder voor dezelfde persoon aangezien toen de politie hem moest opzoeken in de database omdat hij getuige was geweest van een aanrijding.
Naam veranderen
Kieran is meer dan gefrustreerd over de huidige situatie. Afgelopen zomer verscheen de politie bij zijn ouders om hem te ondervragen over een ernstige mishandeling. Gelukkig werd al snel duidelijk dat hij niet verantwoordelijk was. Zijn moeder raakte echter in een shock door het incident en liep een trauma op.
Ondanks nieuwsartikelen met een foto van de vermeende dader waaruit duidelijk blijkt dat hij het niet is, wordt Kieran nog steeds beschuldigd van wangedrag. Hij vindt het enorm frustrerend dat mensen hem weigeren te geloven, zelfs als ze hem in levende lijve zien. Dit was het geval toen hij geweigerd werd op een vlucht van EasyJet. Kieran overweegt nu om zijn naam te veranderen als dit een probleem blijft.
Verbod uiteindelijk net op tijd ingetrokken
Een vlucht weigeren kan een ongelooflijk stressvolle ervaring zijn. Kieran ondervond dit aan den lijve toen hij te horen kreeg dat hij niet mocht instappen op zijn EasyJet-vlucht. Vastbesloten om het probleem op te lossen, nam Kieran contact op met de luchtvaartmaatschappij en werd hem gevraagd om een foto van zijn paspoort om zijn identiteit te verifiëren. Na enige tijd kreeg hij het goede nieuws dat het verbod was opgeheven.
De stress van de situatie had echter al zijn tol geëist van Kieran. Hij moest vrij nemen van zijn werk om herhaaldelijk contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij om het probleem op te lossen. Hoewel hij uiteindelijk zijn vlucht haalde, zegt Kieran dat hij aarzelt om weer met EasyJet te vliegen vanwege de beproeving die hij doormaakte. EasyJet erkent de frustratie van Kieran en heeft contact met hem opgenomen om een gebaar van goede wil te maken naar aanleiding van zijn ervaring. Hoewel de situatie uiteindelijk werd opgelost, is de stress en het ongemak veroorzaakt door de weigering van de vlucht iets dat Kieran niet snel zal vergeten.