Een groep van meer dan 20 Europese consumentengroepen heeft een formele klacht ingediend tegen een aantal luchtvaartmaatschappijen omdat ze “misleidende greenwashing verklaringen” zouden hebben afgelegd. De luchtvaartmaatschappijen in kwestie hebben klanten extra kosten in rekening gebracht om de CO2-uitstoot tijdens hun vluchten te compenseren. De consumentengroepen eisen een terugbetaling van deze kosten.
Er is een klacht ingediend tegen 17 luchtvaartmaatschappijen, waaronder die van de Lufthansa Group (waar Brussels Airlines onder valt), Air France, KLM en Ryanair, bij de Europese Commissie en het Consumer Protection Cooperation (CPC) netwerk van nationale consumentenautoriteiten. Consumentenorganisaties zoals de Europese koepelorganisatie BEUC hebben de luchtvaartmaatschappijen beschuldigd van “oneerlijke handelspraktijken” door te beweren dat ze “groene” of “duurzame” vluchten aanbieden.
Greenwashing is een beetje onzin
Deze luchtvaartmaatschappijen stellen passagiers in staat om de CO2-uitstoot van hun vluchten te compenseren of te neutraliseren of een bijdrage te betalen aan de ontwikkeling van “duurzame vliegtuigbrandstof” (SAF). De consumentengroepen beweren echter dat geen van deze strategieën van de luchtvaartindustrie de uitstoot van broeikasgassen kan voorkomen.
De consumentengroepen vinden dat wanneer passagiers een toeslag hebben betaald om “groen” te vliegen, het extra geld moet worden terugbetaald. Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines is zo’n luchtvaartmaatschappij die “groene tarieven” aanbiedt, waarbij passagiers extra kunnen betalen om “de CO2-uitstoot van hun vlucht te neutraliseren en duurzamer te vliegen”, aldus de website van de luchtvaartmaatschappij.
Wat bedoelt men met Greenwashing?
Greenwashing is een term die de laatste jaren steeds meer aandacht krijgt, vooral door de groeiende zorg om het milieu en de behoefte aan duurzame praktijken. Maar wat is greenwashing nu precies?Greenwashing is het doen van valse of misleidende beweringen over de milieuvoordelen van een product, dienst of bedrijf. Het is een marketingtactiek die door bedrijven wordt gebruikt om milieubewuste consumenten aan te spreken en de indruk te wekken dat hun producten milieuvriendelijk zijn.
In werkelijkheid zijn deze beweringen echter niet helemaal waar en zijn de producten misschien niet zo milieuvriendelijk als wordt beweerd. Dit kan consumenten doen geloven dat ze een milieuvriendelijke keuze maken, terwijl dat in feite niet zo is.