Een grote Duitse verzekeringsmaatschappij heeft onthuld dat bestuurders van elektrische auto’s verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijk hoger aantal ongevallen met schade en letsel, vergeleken met die van auto’s met verbrandingsmotor. De cijfers suggereren dat het risico op schade toeneemt met het vermogen van het voertuig.
Een veel voorkomende misvatting is dat elektrische auto’s alleen worden bestuurd door milieubewuste personen die nooit te hard rijden. Maar uit ongevallen- en claimgegevens van AXA, een grote Duitse verzekeraar, blijkt dat bestuurders van elektrische auto’s in feite ongeveer 50% meer aanrijdingen met schade aan hun eigen voertuigen veroorzaken dan die met traditionele verbrandingsmotoren. Aansprakelijkheidsclaims zijn ook hoger voor elektrische auto’s, zelfs in vergelijking met krachtige gas- of dieselmodellen.
Aangenomen wordt dat dit komt door de grote trekkracht van elektrische voertuigen, die gevaarlijke situaties voor bestuurders kan opleveren. Michael Pfäffli, hoofd onderzoek en preventie van ongevallen bij AXA, legt uit dat hoe krachtiger de elektrische auto, hoe groter de kans dat hij schade veroorzaakt aan zichzelf of aan andere voertuigen, omdat het onmiddellijke koppel kan leiden tot ongewenste acceleratie die de bestuurder niet onder controle heeft.
Elektrische auto vatten niet vaker vlam dan andere auto’s
Statistieken geven aan dat elektrische auto’s niet vatbaarder zijn voor brand dan traditionele auto’s. Bovendien is er bij een botsing een minimaal risico dat de elektrische auto opgeladen blijft, omdat de accu onmiddellijk wordt losgekoppeld. Deze onderbreking van het elektrische circuit garandeert de veiligheid van personen die mogelijk gered moeten worden. Ondanks de bezorgdheid vormen elektrische auto’s geen groter brandrisico dan conventionele auto’s. Uit gegevens van AXA blijkt dat van de 10.000 auto’s er slechts vijf in brand vliegen – met een ongeveer gelijke verdeling tussen elektrische en gas aangedreven voertuigen. Toch kan het blussen van branden in elektrische auto’s een grotere uitdaging zijn.