Airbnb en Booking Holding, het moederbedrijf van Booking.com, behoren tot de grootste reisbedrijven ter wereld met een marktwaarde van respectievelijk €87 miljard en €118 miljard. De twee bedrijven hebben de afgelopen twee jaar financieel mooie resultaten behaald, voornamelijk door het sterke herstel van de reisbranche. Maar de vraag is: welk bedrijf is succevoller en heeft een sterkere positie?
Het aandeel van Airbnb steeg in de afgelopen 12 maanden met 55%, terwijl dat van Booking in dezelfde periode met 58% steeg, schrijft Invezz. Analisten geloven dat de sector goed zal blijven presteren nu inflatie en rentetarieven wereldwijd beginnen te dalen.
Airbnb
Laten we allereerst inzoomen op Airbnb. Het mag zich met recht pionier op het gebied van reizen noemen door het concept van vakantieverhuur in reguliere woningen te introduceren. Het heeft nu meer dan 4 miljoen aangesloten hosts over de hele wereld en wordt gebruikt door een veelvoud aan klanten.
Airbnb wordt algemeen gezien als een goedkopere en handigere manier voor mensen om te reizen. Het is handiger voor gezinnen, vrienden en collega’s. In plaats van aparte hotelkamers te boeken en duur eten te betalen, kunnen deze groepen één huis boeken en zelf koken. Als gevolg hiervan is Airbnb voornamelijk afhankelijk van vrijetijdsreizigers, die vaak meer kostenbewust zijn.
Airbnb is in de loop der jaren sneller gegroeid dan de meeste bedrijven in de reisbranche. De totale omzet sprong naar €3,6 miljard in 2018 en bereikte meer dan €8 miljard in 2022. Het heeft meer dan €9,6 miljard gegenereerd in de afgelopen twaalf maanden. Airbnb heeft bovendien een van de gezondste financiële balansen in de sector.
Airbnb heeft een enorm marktaandeel vanwege zijn sterke merknaam. Als gevolg hiervan onderscheid het zich in vergelijking met andere merken zoals VRBO en Homestay. Vaak wordt Airbnb gezien als de ‘Google van de vakantieverhuurbranche’.
Echter, ook Airbnb heeft ook te maken met grote uitdagingen. Klanten klagen bijvoorbeeld over de aanzienlijke kosten die het bedrijf in rekening brengt. Ook andere reisbedrijven zoals Expedia en Booking voegen vakantieverhuur toe aan hun platforms.
Het belangrijkste risico is dat na jaren van het verhogen van vergoedingen, het bedrijf in een periode van verminderde rendementen zou kunnen komen. Hierdoor zou de groei van het bedrijf na verloop van tijd kunnen afnemen.
Booking.com
Booking Holding bezit naast het bekende Booking.com ook andere behoorlijke merken, waaronder Priceline, Agoda, RentalCars, KAYAK en OpenTable. Het bezit ook andere kleine merken zoals RocketMiles, Fareharbor en HotelsCombined.
Booking Holdings verdient voornamelijk geld met de doorverwijzingskosten die het naar hotels en luchtvaartmaatschappijen stuurt. Het verdient ook geld met zijn advertentiebedrijf. Het besteedt het het meeste van zijn uitgaven aan marketing en het verbeteren van zijn technologieën. De omzet daalde naar €6,7 miljard in 2020 tijdens de pandemie en vervolgens naar meer dan €20,6 miljard in 2022.
Booking Group groeit ook snel. In zijn meest recente kwartaal zei het bedrijf dat zijn klanten in totaal 279 miljoen boekingen hebben gemaakt in het derde kwartaal van 2023. Zijn bruto boekingswaarde steeg naar €40 miljard, een stijging van 24% ten opzichte van dezelfde periode in 2022.
Booking heeft een ander voordeel ten opzichte van Airbnb doordat het geld verdient met hotels en luchtvaartmaatschappijen. Het begint ook te profiteren van de vakantieverhuurmarkt waar Airbnb domineert.