vrijdag, november 22, 2024

Gestrand met de trein? Waar heb je dan eigenlijk recht op?!

Zondagmiddag en -avond strandden honderden treinforenzen in de omgeving van Amsterdam door een grote IT-storing. Veel reizigers moesten noodgedwongen de nacht doorbrengen op veldbedjes of alternatieve regelingen treffen zoals het huren van een taxi of het reserveren van een hotelkamer. Welke kosten kun je als reiziger in zo’n geval verhalen op de NS?

Meer dan 16 uur lang reden er geen treinen in en rond Amsterdam door een storing die tot maandagochtend duurde. Dit veroorzaakte grote verstoringen, waaronder een stop in het internationale treinverkeer. Reizigers moesten geïmproviseerde oplossingen bedenken zoals het boeken van hotels of het regelen van taxiritten naar hun bestemming, wat extra kosten met zich meebracht. De NS zou deze kosten echter kunnen compenseren.Volgens Arno Leblanc, een woordvoerder van de NS, zullen ze ruimhartig zijn in het compenseren van extra gemaakte kosten, zoals taxi- of overnachtingskosten. De vergoeding wordt per geval bekeken en reizigers moeten contact opnemen met de klantenservice van NS om deze kosten te claimen.

Treinkaartjes en hotelovernachting

Als je binnenlandse trein 30 minuten of meer vertraagd is, kom je in aanmerking voor restitutie. Als het ticket echter minder dan €2,30 kost (€4,00 voor internationale reizen), er van tevoren een langere reistijd was aangekondigd, je bent vergeten in of uit te checken, of het verzoek niet binnen drie maanden na de reisdatum is ingediend, krijg je geen restitutie. Nationale stroomuitval wordt ook niet vergoed door NS. Als de reis is begonnen maar niet is voltooid door vertraging, heb je recht op restitutie.NS regelt vervangend vervoer bij stroomuitval, maar als dit niet beschikbaar is, moet je het zelf regelen. De NS klantenservice kan per geval helpen om de kosten van het vervoer te dekken.

Ook hotelovernachtingen komen in aanmerking voor vergoeding, maar er wordt gekeken naar de omstandigheden. “We willen misbruik voorkomen. Als je een suite in het Hilton hebt geboekt, is het natuurlijk een ander verhaal,” zegt Leblanc. Rover, een reizigersorganisatie, meldt dat reizigers zondagnacht op stations een hotel mochten regelen tot een maximum van €150 voor één nacht.

Aanbevolen

Reisnieuwsbrief

Ontvang onze gratis reisnieuwsbrief met de leukste reistips, het laatste nieuws rondom bekende en onbekende attracties en kortingsacties

spot_img