vrijdag, februari 23, 2024

Vraag compensatie aan Transavia voor gemaakte kosten na annnuleren vlucht

De overkoepelende organisatie voor touroperators ANVR adviseert haar leden om extra kosten als gevolg van het schrappen van vluchten door Transavia op de luchtvaartmaatschappij te verhalen.Transavia heeft in april en mei 5 procent van de geplande vluchten geannuleerd vanwege een tekort aan vliegtuigen. Dit heeft pakketreisverkopers in een moeilijke positie gebracht, omdat ze nu getroffen vakantiegangers hun beloofde accommodaties, reizen of geboekte huurauto moeten bezorgen, terwijl ze ook nog eens moeten proberen alle extra kosten terug te verdienen.

Volgens een woordvoerder van de branchevereniging is het probleem voor veel touroperators niet alleen dat vluchten moeten worden omgeboekt, maar ook dat veel hotels op bestemmingen in deze periode vol zitten, waardoor er weinig ruimte is om overnachtingen om te boeken. Dit heeft een moeilijke situatie gecreëerd voor touroperators, die nu voor de taak staan ervoor te zorgen dat hun klanten niet gestrand achterblijven en dat hun reisplannen niet worden verstoord.

Luchtvaartmaatschappijen zijn niet verplicht kosten terug te betalen

Om dit probleem aan te pakken adviseert de ANVR haar leden om Transavia een factuur te sturen voor alle extra kosten die het gevolg zijn van vluchtannuleringen. Hoewel dit een eenvoudige oplossing lijkt, is de realiteit dat het misschien niet zo eenvoudig is om alle extra kosten terug te vorderen. Dit komt omdat luchtvaartmaatschappijen niet verplicht zijn om extra kosten te betalen en het kan enige tijd duren voordat touroperators enige compensatie ontvangen.

Ondanks deze uitdagingen is het belangrijk dat touroperators proactieve stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat hun klanten niet gestrand raken en dat hun reisplannen niet worden verstoord. Dit kan inhouden dat ze nauw samenwerken met luchtvaartmaatschappijen om vluchten om te boeken, alternatieve accommodaties te vinden, of de getroffen klanten restitutie of compensatie aan te bieden.

Transavia kreeg te maken met capaciteitsproblemen die gevolgen hadden voor tienduizenden passagiers. Terwijl 85% van hen een vervangende vlucht kon krijgen, kon de overige 15% dat niet.Het is onzeker of reisagenten restituties hebben aangevraagd voor extra kosten, aldus de budgetmaatschappij die eigendom is van Air France-KLM. Ze onderhouden echter een sterke relatie met de reisagenten waarmee ze samenwerken en hebben hen proactief geïnformeerd. Er zullen ook besprekingen over een oplossing worden gestart.

Aanbevolen

Reisnieuwsbrief

Ontvang onze gratis reisnieuwsbrief met de leukste reistips, het laatste nieuws rondom bekende en onbekende attracties en kortingsacties

spot_img